Problemy bezpieczeństwa urządzeń transportu osobistego

Autor

DOI:

https://doi.org/10.25312/2391-5129.30/2020_09jjdj

Słowa kluczowe:

urządzenia transportu osobistego, mikromobilność, bezpieczeństwo

Abstrakt

Urządzenia transportu osobistego najczęściej wykorzystuje się na dojazdy lub powroty z pracy, szkoły, uczelni, dojazdy do urzędów, jako połączenie z transportem publicznym, w celach towarzyskich i rekreacyjnych. UTO służą również do przemieszczania się po korytarzach biur, halach targowych i przemysłowych. Kluczowe wyzwania dla takich form przemieszczania związane są z przystępnością infrastruktury, dopuszczalną prędkością, wrażliwością na warunki pogodowe, brakiem przestrzeni dla bagażu i pasażera, ładowaniem akumulatorów, korzystnym modelem biznesowym i operacyjnym. Pojawiają się również istotne wątpliwości co do zgodności z prawem i wyzwania związane z bezpieczeństwem pieszych i pozostałych użytkowników ruchu drogowego, a ostatnio także bezpieczeństwem epidemiologicznym. Artykuł ma na celu przedstawienie niektórych aspektów bezpieczeństwa użytkowania urządzeń transportu osobistego zarówno z perspektywy ruchu drogowego, jak i z perspektywy bezpieczeństwa epidemicznego. Praca ma charakter opisowy i prezentuje cztery aktualne i tym samym istotne zagadnienia dotyczące urządzeń transportu osobistego. Pierwsze to uwarunkowania prawne definiowania i korzystania z UTO, drugie to przytoczenie badań popularności tych urządzeń w Polsce, zaś dwa pozostałe dotyczą wybranych problemów bezpieczeństwa ich użytkowania.

Pobrania

Statystyki pobrań niedostępne.

Biogramy autorów

  • Jerzy Janczewski - Akademia Humanistyczno-Ekonomiczna w Łodzi

    Dr inż., adiunkt w Katedrze Systemów Transportu na Wydziale Informatyki, Zarządzania i Transportu Akademii Humanistyczno-Ekonomicznej w Łodzi.

  • Danuta Janczewska - Społeczna Akademia Nauk w Łodzi

     Dr inż., adiunkt, Społeczna Akademia Nauk w Łodzi.

Bibliografia

'10 Recommendations for Safe Micromobility (2020), https://www.itf-oecd.org/10-recommendations-safe-micromobility [dostęp: 23.07.2020].

Bao B. (2020), Healthy People = Healthy Cities, https://v1.li.me/second-street/healthy-people-healthy-cities [dostęp: 25.07.2020].

Bobek Ł. (2020), Tatry nie dla elektrycznych hulajnóg. TPN zakazał jazdy tym sprzętem, https://gazetakrakowska.pl/tatry-nie-dla-elektrycznych-hulajnog-tpn-zakazal-jazdy-tym-sprzetem/ar/c1-15049348 [dostęp: 22.07.2020].

Chcą tymczasowych pasów dla rowerów na jezdniach. Wskazują miejsca (2020),https://tvn24.pl/tvnwarszawa/najnowsze/koronawirus-w-warszawie-chca-tymczasowych-pasow-dla-rowerow-4573164 [dostęp: 25.07.2020].

Dockless Electric Scooter-Related Injuries Study (2018), https://www.austintexas.gov/sites/default/files/files/Health/Epidemiology/APH_Dockless_Electric_Scooter_Study_5-2-19.pdf [dostęp: 24.07.2020].

Domaszewicz Z. (2020), Miasta po pandemii. Scenariusz dla mikromobilności,https://smartride.pl/miasta-po-pandemii-scenariusz-dla-mikromobilnosci/ [dostęp: 24.07.2020].

E-hulajnogi. Sharing. Polska. Trzeci kwartał 2020 roku (2020), https://smartride.pl/Strefa_Danych/e-hulajnogi-sharing-polska-dane-trzeci-kwartal-2020-roku/ [dostęp: 22.07.2020].

Gitlin J.M. (2019), Head injuries, broken bones plague e-scooter users as more data rolls in, https://arstechnica.com/cars/2019/05/head-injuries-broken-bonesplague-e-scooter-users-as-more-data-rolls-in/ [dostęp: 24.07.2020].

Janczewski J. (2020), Mikromobilność – wybrane problemy, „Zarządzanie Innowacyjne w Gospodarce i Biznesie”, nr 1/(28).

Janczewski J., Janczewska D. (2020), Zrównoważony rozwój z perspektywy mikromobilności, „Zarządzanie Innowacyjne w Gospodarce i Biznesie”, nr 2/(29).

Jest szansa na uporządkowanie bałaganu hulajnogowego (2020), https://www. prawodrogowe.pl/informacje/rozmowy/jest-szansa-na-uporzadkowanie-balaganu-hulajnogowego [dostęp: 20.07.2020].

Klimkowski M. (2020), Czy da się bezpiecznie jeździć hulajnogą podczas epidemii?, https://auto.wprost.pl/aktualnosci/10319102/czy-da-sie-bezpiecznie-jezdzic-hulajnoga-podczas-epidemii.html [dostęp: 25.07.2020].

Lit lanes now (2020), https://www.atlantabike.org/lit_lanes_now [dostęp: 23.07.2020].

Mayor Keisha Lance Bottoms Announces Action Plan for Safer Streets Across Atlanta Safety additions to over 20 miles of streets and tripling the city’s protected bike lanes (2019), https://www.atlantaga.gov/Home/Components/News/News/13144/672 [dostęp: 24.07.2020].

Mayor’s bold new Streetspace plan will overhaul London’s streets (2020), https://www.london.gov.uk/press-releases/mayoral/mayors-bold-plan-will-overhaul-capitals-streets [dostęp: 25.07.2020].

Naka M. (2020), COVID-19 Reveals How Micromobility Can Build Resilient Cities, https://nextcity.org/daily/entry/covid-19-reveals-how-micromobility-can-build-resilient-cities [dostęp: 25.07.2020].

Olek J. (2020), Pandemia to szansa na miejską rewolucję w komunikacji, https://www.forbes.pl/opinie/przyszlosc-transportu-miejskiego-po-covid-19/27swrd5 [dostęp: 25.07.2020].

PKD o UTO: Nie tylko elektryczne (2020), https://kongresdrogowy.pl/post/677-pkd-o-uto-nie-tylko-elektryczne [dostęp: 23.07.2020].

Planujesz zakup e-pojazdu – przeczytaj koniecznie projekt ustawy o UTO (2020), https://techno-senior.com/2020/06/15/trendy-w-e-pojazdach-a-wymogi-projektu-ustawy-o-urzadzeniach-transportu-osobistego-uto/ [dostęp: 20.07.2020].

Polska może być krajem UTO. Badanie pokazało bardzo pozytywny stosunek do elektrycznej mobilności (2020), https://smartride.pl/polska-moze-byc-krajem-uto-badanie-stosunku-polakow-do-elektrycznej-mikromobilnosci/ [dostęp: 25.07.2020].

Poradnik. Bezpieczna jazda na hulajnodze (2020), https://electricfeel.pl/blog/bezpieczna-jazda-na-hulajnodze-elektrycznej/ [dostęp: 22.07.2020].

Projekt z dnia 12 maja 2020 r. Ustawy o zmianie Ustawy – Prawo o ruchu drogowym oraz niektórych innych ustaw (2020), https://legislacja.rcl.gov.pl/projekt/12333706/katalog/12686566 [dostęp: 20.07.2020].

Reid C. (2020), Greater Manchester To Spend £5 Million On Pop-Up Cycleways,

Widened Sidewalks, https://www.forbes.com/sites/carltonreid/2020/05/06/greater-manchester-to-spend-5-million-on-pop-up-cycleways-widened-sidewalks/#47987d9d19e [dostęp: 25.07.2020].

Rowerowy boom w Polsce: Dystans plus wakacje w kraju (2020), http://infobike.pl/rowerowy-boom-w-polsce-dystans-plus-wakacje-w kraju_more_125727.html [dostęp: 24.07.2020].

Stanowiska zgłoszone w ramach konsultacji publicznych (2020), https://legislacja.rcl.gov.pl/projekt/12333706/katalog/12686566 [dostęp: 20.07.2020].

Szczęsny J. (2019), Elektryczne hulajnogi są niebezpieczne. Musimy coś z nimi zrobić, https://antyweb.pl/elektryczne-hulajnogi-niebezpieczne/ [dostęp: 24.07.2020].

Szymaniak P. (2020), Pijana kobieta zmarła po wypadku na elektrycznej hulajnodze.

RPO dopytuje o UTO, https://prawo.gazetaprawna.pl/artykuly/1486593,elektryczna-hulajnoga-przepisy-rpo.html [dostęp: 22.07.2020].

Śmierć na hulajnodze. To gdzie utknęła ustawa? (2020), https://www.prawodrogowe.pl/informacje/przeglad-prasy/smierc-na-hulajnodze-to-gdzie-utknela-ustawa [dostęp: 20.07.2020].

Urbanowicz W. (2020), Rewolucja w Krakowie. Będą tymczasowe pasy rowerowe w jezdni, https://www.transport-publiczny.pl/mobile/rewolucja-w-kra-kowie-beda-tymczasowe-pasy-rowerowe-w-jezdni-64463.html [dostęp:25.07.2020].

Ustawa z dnia 20 czerwca 1997 r. – Prawo o ruchu drogowym, Dz.U. 2020, poz. 110 z późn. zm.

UTO-entuzjaści. Urządzenia transportu osobistego i ich przyszłość w ocenie Polaków (2020), Stowarzyszenie Mobilne Miasto, https://mobilne-miasto.org/news/badanie-uto/# [dostęp: 3.11.2020].

Pobrania

Opublikowane

2020-11-17

Numer

Dział

Artykuły

Jak cytować

Problemy bezpieczeństwa urządzeń transportu osobistego. (2020). Zarządzanie Innowacyjne W Gospodarce I Biznesie , 1/30, 149-163. https://doi.org/10.25312/2391-5129.30/2020_09jjdj

Inne teksty tego samego autora

1 2 3 > >> 

Podobne artykuły

1-10 z 54

Możesz również Rozpocznij zaawansowane wyszukiwanie podobieństw dla tego artykułu.