Motivation as a form of human capital management in a modern organization
DOI:
https://doi.org/2391-5129.31/2020_01acljwKeywords:
motivation, management, human capital, organizationAbstract
Motivating employees is one of the fundamental functions of effective human capital management in any organization. Currently, it is a condition for a company’s success, and the quality of human potential is a basic factor determining the company’s position on the market. Undoubtedly, a proper and effective incentive system is a good investment, because the work of a properly motivated employee becomes more effective, which has an impact on the company’s financial results. The aim of the article is to present the essence, instruments, systems and the role of motivation in the process of human capital management in a modern organization.
References
Adamiec M., Kożusznik B. (2010), Zarządzanie zasobami ludzkimi, AKA-DE, Kraków.
Armstrong M. (2007), Jak być lepszym menedżerem, Dom Wydawniczy ABC, Warszawa.
Bartkowiak G. (2009), Człowiek w pracy. Od stresu do sukcesu, Polskie Wydawnictwo Ekonomiczne, Warszawa.
Borkowska S. (1985), System motywowania w przedsiębiorstwie, Polskie Wydawnictwo Ekonomiczne, Warszawa.
Burakowski K. (2005), Komunikacja międzyludzka, Wydawnictwo AON, Warszawa.
Czermiński J. (2012), Systemy wspomagania decyzji w zarządzaniu przedsiębiorstwem, Dom Organizatora TNOiK, Toruń–Gdańsk.
Dana D. (1993), Rozwiązywanie konfliktów, PWN, Warszawa.
Filipowicz G. (2004), Zarządzanie kompetencjami zawodowymi, Polskie Wydawnictwo Ekonomiczne, Warszawa.
Foster J.J. (2003), Motywacja w miejscu pracy, [w:] N. Chmiel (red.), Psychologia pracy i organizacji, Gdańskie Wydawnictwo Psychologiczne, Gdańsk.
Gick A., Tarczyńska M. (1999), Motywowanie pracowników. Systemy – techniki – praktyka, Polskie Wydawnictwo Ekonomiczne, Warszawa.
Głodowski W. (2001), Komunikowanie interpersonalne, Hansa Communication, Warszawa.
Graszyński L.A. (2000), Kwestionariusze w socjologii: budowa narzędzi do badań surveyowych, Wydawnictwo Uniwersytetu Śląskiego, Katowice.
Griffin R.W. (2009), Podstawy zarządzania organizacjami, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa.
Jasiński Z. (2009), Motywowanie w przedsiębiorstwie, Agencja Wydawnicza Placet, Warszawa.
Jędrzejczak J. (2010), Budowa i zarządzanie systemami wynagrodzeń, IPK, Gdańsk.
Kabaj M. (2009), Partycypacyjny system wynagrodzeń, Instytut Pracy i Spraw Socjalnych, Warszawa.
Kamińska B., Kamiński M. (2011), Materialne i niematerialne narzędzia motywowania pracowników, Wydawnictwo Społecznej Szkoły Przedsiębiorczości i Zarządzania w Łodzi, Łódź.
Karaś R. (2003), Teorie motywacji w zarządzaniu, Wydawnictwo Akademii Ekonomicznej w Poznaniu, Poznań.
Kopertyńska M.W. (2009), Motywowanie pracowników, Wydawnictwo Placet, Warszawa.
Kostera M. (2010), Zarządzanie personelem, PWN, Warszawa.
Kozioł L. (2009), Motywacja w pracy, PWN, Warszawa.
Kozioł L., Piechnik-Kurdziel A., Kopeć J. (2000), Zarządzanie zasobami ludzkimi w firmie. Teoria i praktyka, Wydawnictwo Biblioteczka Wydawcza, Warszawa.
Kożuch B. (2009), Podstawy zarządzania, Wydawnictwo WSE, Białystok.
Kuc B.R., Żemigała M. (2010), Menedżer nowych czasów. Najlepsze metody i narzędzia zarządzania, One Press, Gliwice.
Lokaty bankowe, Wiedzainfo.pl, http://www.wiedzainfo.pl [dostęp: 24.05.2021].
Łobocki M. (2000), Metody i techniki badań pedagogicznych, Oficyna Wydawnicza „Impuls”, Kraków.
Mastenbroek W. (1996), Negocjacje, PWN, Warszawa.
Mitroff J., Pearson Ch. (1998), Zarządzanie sytuacją kryzysową, PWN, Warszawa.
Nieckarz Z. (2011), Psychologia motywacji w organizacji, Wydawnictwo Difin, Warszawa.
Niedbała B (2008), Controlling w przedsiębiorstwie zarządzanym przez projekty, Wolters Kluwer Polska, Kraków.
Nowak S. (2011), Metodologia badań socjologicznych. Zagadnienia ogólne, PWN, Kraków.
Penc J. (1998), Motywowanie w zarządzaniu, Profesjonalna Szkoła Biznesu, Kraków.
Pietroń-Pyszczek A. (2007), Motywowanie pracowników. Wskazówki dla menedżerów, Wydawnictwo Marina, Wrocław.
Pilch T. (2006), Zasady badań pedagogicznych, PWN, Warszawa.
Piwowarczyk J. (2004), Partycypacja w zarządzaniu a motywowanie pracowników, Oficyna Ekonomiczna, Kraków.
Robbins S.P. (1998), Zachowania w organizacji, PWN, Warszawa.
Rummel-Syska Z. (1990), Konflikty organizacyjne – ujęcie mikrospołeczne, PWN, Warszawa.
Rybak M. (2013), Kapitał ludzki a konkurencyjność przedsiębiorstw, Poltext, Warszawa.
Rychlak M., Stawarz M. (b.r.), Dwuczynnikowa teoria Herzberga, Encyklopedia Zarządzania, http://mfiles.pl/pl/index.php/Dwuczynnikowa_teoria_Herzberga [dostęp: 25.05.2021].
Serwis polskich importerów, http://www.exporter.pl [dostęp: 24.05.2021].
Stoner J.A.F., Freeman R., Gilbert D.R (2011), Kierowanie, Polskie Wydawnictwo Ekonomiczne, Warszawa.
Stoner J.A.F., Wankel Ch. (1994), Kierowanie, Polskie Wydawnictwo Ekonomiczne, Warszawa.
Szałkowski A. (2002), Rozwój personelu, Wydawnictwo Akademii Ekonomicznej w Krakowie.
Sztumski J. (2001), Wstęp do metod i technik badań społecznych, Wydawnictwo „Śląsk”, Katowice.
Wachowiak P. (2002), Profesjonalny menedżer – umiejętność pełnienia ról kierowniczych, Wydawnictwo Difin, Warszawa.
Zakrzewska-Bielawska A. (2009), Strategie dywersyfikacji dużych przedsiębiorstw produkcyjnych, [w:] J. Szabłowski (red.), Zmiany w strategiach zarządzania organizacjami, Wydawnictwo Wyższej Szkoły Finansów i Zarządzania w Białymstoku, Białystok.
Zieleniewski J. (2001), Organizacja zespołów ludzkich. Wstęp do teorii organizacji i kierowania, PWN, Warszawa.
Downloads
Published
Issue
Section
License
Copyright (c) 2021 Akademia Humanistyczno-Ekonomiczna w Łodzi
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License.