Zarządzanie potencjałem pracowników jako wyraz zmieniających się trendów zarządzania w przedsiębiorstwach
DOI:
https://doi.org/10.25312/ziwgib.835Słowa kluczowe:
zarządzanie potencjałem pracowników, kapitał ludzki, zarządzanie talentamiAbstrakt
Artykuł analizuje ewolucję zarządzania zasobami ludzkimi z perspektywy rosnącej roli potencjału pracowników jako kluczowego zasobu strategicznego. Autorka ukazuje, jak przemiany społeczno-gospodarcze, rozwój gospodarki opartej na wiedzy oraz zmiany na rynku pracy wpłynęły na odejście od klasycznego HRM w stronę podejścia skoncentrowanego na identyfikacji, rozwoju i utrzymaniu talentów. W tekście podkreślono znaczenie motywacji, elastyczności oraz samoświadomości pracowników, a także złożoność procesów ich oceny i zaangażowania. Przywołując koncepcje Druckera, Ulricha czy Kahnemana, autorka zwraca uwagę na potrzebę holistycznych, zindywidualizowanych strategii HR, które wspierają rozwój jednostek zdolnych do adaptacji w dynamicznym środowisku. Zarządzanie potencjałem ukazane jest nie tylko jako narzędzie zwiększania efektywności, ale także jako element budowania trwałej przewagi konkurencyjnej. Artykuł wzywa do traktowania kapitału ludzkiego nie jako kosztu, lecz jako inwestycji decydującej o przyszłości organizacji.
Pobrania
Bibliografia
Armstrong M. (2016), Zarządzanie zasobami ludzkimi, Warszawa: Wolters Kluwer Polska.
Drucker P.F. (1998), Praktyka zarządzania, Warszawa: MT Biznes.
Fernández-Aráoz C. (2014), 21st-Century Talent Spotting, „Harvard Business Review”, vol. 92, no. 6, s. 46–54.
Kahneman D. (2012), Pułapki myślenia. O myśleniu szybkim i wolnym, Poznań: Media Rodzina.
Kenrick D.T., Neuberg S.L., Cialdini R.B. (2002), Psychologia społeczna. Rozwiązane tajemnice, Gdańsk: Gdańskie Wydawnictwo Psychologiczne.
Kostera M. (1994), Zarządzanie personelem, Warszawa: Polskie Wydawnictwo Ekonomiczne.
Krupski R. (2004), Podstawy organizacji i zarządzania, Wałbrzych: Wydawnictwo I-BiS.
Kurnal J. (1969), Zarys teorii organizacji i zarządzania, Warszawa: Polskie Wydawnictwo Ekonomiczne.
Lewis R.E., Heckman R.J. (2006), Talent Management: A Critical Review, „Human Resource Management Review”, vol. 16, no. 2, s. 139–154. DOI: https://doi.org/10.1016/j.hrmr.2006.03.001
Pocztowski A. (1998), Zarządzanie zasobami ludzkimi. Zarys problematyki i metod, Kraków: Antykwa.
Pocztowski A. (2007), Zarządzanie zasobami ludzkimi. Strategie – procesy – metody, Warszawa: Polskie Wydawnictwo Ekonomiczne.
Rynek pracy, edukacja, kompetencje. Marzec 2023 (2023), Warszawa: PARP.
Sikora J. (2000), Motywowanie pracowników, Bydgoszcz: Oficyna Wydawnicza Ośrodka Postępu Organizacyjnego.
Taylor F.W. (1911), Shop Management, New York: Harper & Brothers.
Ulrich D., Kryscynski D., Ulrich M., Brockbank W. (2017), Victory Through Organization: Why the War for Talent is Failing Your Company and What You Can Do About It, New York: McGraw-Hill Education.
Walkowiak R. (2007), Zarządzanie zasobami ludzkimi – kompetencje, nowe trendy, efektywność, Toruń: TNOiK „Dom Organizatora”.
Wronkowska A. (2012), Zarządzanie wiedzą jako moda, „Zeszyty Naukowe Uniwersytetu Szczecińskiego. Studia i Prace Wydziału Nauk Ekonomicznych i Zarządzania”, nr 29, s. 3–14.
Zakrzewska-Bielawska A. (2013), Zarządzanie zasobami ludzkimi w MSP w kontekście zachowań innowacyjnych, Warszawa: Oficyna Wolters Kluwer.
Zeszyt metodologiczny: Zapotrzebowanie rynku pracy na pracowników według zawodów (2024), Warszawa: GUS.
Opublikowane
Oświadczenie o dostępności danych
Dane nie były nigdzie indziej udostępniane. Praca jest oryginalna i stworzona wyłącznie na potrzeby publikacji w "Zarządzanie Innowacyjne w Gospodarce i Biznesie".
Numer
Dział
Licencja
Prawa autorskie (c) 2025 Akademia Humanistyczno-Ekonomiczna w Łodzi

Utwór dostępny jest na licencji Creative Commons Uznanie autorstwa – Na tych samych warunkach 4.0 Miedzynarodowe.