Chmura produktowa innowacją zmieniającą oblicze produktu na przykładzie samochodu
DOI:
https://doi.org/10.25312/2391-5129.23/2016_89-99Słowa kluczowe:
Internet, chmura produktowa, innowacje, sieciowy produktAbstrakt
Rozwój Internetu i nowoczesnych technologii powoduje transformację formy poszczególnych produktów na rynku. Obecnie sam Internet konwertowany jest do tzw. Internet 3.0 (Internet rzeczy). Jednocześnie wybrane produkty przekształcane są w inteligentne produkty połączone. Cechuje je ciągły dostęp do Internetu, który wykorzystuje w codziennym funkcjonowaniu, networking i pewien stopień autonomii funkcjonowania. W ramach tych produktów rośnie znaczenie ich elementów wirtualnych (system operacyjny, aplikacje, produkt chmurowy), z drugiej strony maleje znaczenie elementów tradycyjnych. Samochód jest jednym z elementów, który przekształca się w inteligentny, podłączony do sieci produkt. W artykule autorka stawia pytanie, jak Internet wpływa na kształt produktu (w tym przypadku samochodu). Celem artykułu jest określenie kierunku, w jakim ewoluują samochody pod wpływem ewolucji samego Internetu. Źródłem informacji umożliwiających uzyskanie odpowiedzi będzie dostępna literatura.
Bibliografia
Baran G. (2014), Marketing współtworzenia wartości z klientem, [w:] Ł. Sułkowski, J. Otto (red.), Metody zarządzania marketingowego, Difin, Warszawa.
Boudrean K. J. (2013), Using the Crowd as an Innovation Partner, “Harvard Business Review”, April.
Dutch Ministry of Infrastructure and the Environment (2015), A fresh perspective on mobility and logistics European Truck Platooning Challenge 2016, https://www.government.nl/, dostęp: 23.11.2015.
Fournier S., Lee L. (2009), Getting Brand Communities Right, “Harvard Business Review”, April.
Gregoire E. (2015), New Report Details the Likely Evolution of the Market for Self-Driving Cars, http://www.bcg.com/, dostęp: 9.11.2015.
Gunter McGrath R. (2013), Transient Advantage, “Harvard Business Review”, June.
Kowalczyk K. (2012), Mobilność na co dzień, Fundacja CBOS Warszawa, http://www.cbos.pl/, dostęp: 23.11.2015.
Lee I., Lee Kyoochun (2015), The Internet of Things (IoT): Applications, investments, and challenges for enterprises, “Business Horizons”, No. 58.
Porter M. E., Heppelmann J. E. (2014), How Smart Connected Product Are Transforming Competition, “Harvard Business Review”, November.
Porter M. E., Heppelmann J. E. (2015), How Smart Connected Product Are Transforming Companies, “Harvard Business Review”, October.
Prahalad C. K., Ramaswamy V. (2005), Przyszłość konkurencji, PWE, Warszawa.
Rust R. T., Moorman Ch., Bhalla G. (2010), Rethinking Marketing, “Harvard Business Review”, January–February.
de Swaan Arons M., van den Driest F., Weed K. (2014), The Ultimate Marketing Machine, “Harvard Business Review”, July–August.
DeBord M. (2015), Competing for the connected customer – perspectives on the opportunities created by car connectivity and automation, https://agenda.weforum.org, dostęp: 9.11.2015.
Sułkowski Ł. (2014), Alternatywne paradygmaty współczesnego marketingu, [w:] Ł. Sułkowski, J. Otto (red.), Metody zarządzania marketingowego, Difin, Warszawa.
Verunccio M. (2014), Communicating Corporate Brands Through Social Media: An Exploratory Study, “International Journal of Business Communication”, Vol. 51(3).
Wee D., Kässer M., Bertoncello M., Heineke K., Eckhard G., Hölz J., Saupe F., Müller T. (2015), Competing for the connected customer – perspectives on the opportunities created by car connectivity and automation, “Advanced Industries”, McKinsey&Company, September.
Pobrania
Opublikowane
Numer
Dział
Licencja
Prawa autorskie (c) 2016 Akademia Humanistyczno-Ekonomiczna w Łodzi
Utwór dostępny jest na licencji Creative Commons Uznanie autorstwa – Na tych samych warunkach 4.0 Miedzynarodowe.