Mikromobilność – wybrane problemy

Autor

DOI:

https://doi.org/10.25312/2391-5129.28/2019_09jj

Słowa kluczowe:

mikromobilność, kategorie mikromobilności, osobiste środki transportu

Abstrakt

Mikromobilność opiera się na użytkowaniu w rozwiązanich komunikacyjnych niewielkich, lekkich i bezemisyjnych, tzw. osobistych środków transportu umożliwiających pokonywanie krótkich dystansów – najczęściej pierwszego lub ostatniego odcinka zaplanowanej podróży. W artykule przedstawiono niektóre problemy związane z definiowaniem i kategoriami mikromobilności oraz możliwością wykorzystania przez jej urządzenia infrastruktury zwyczajowo i prawnie przeznaczonej dla osób niezmotoryzowanych (pieszych i rowerzystów). W pierwszej części artykułu przytoczono definicje mikromobilności, jej kategorie oraz omówiono urządzenia jednośladowe (jedno- lub dwukołowe), dwuśladowe (dwu- lub czterokołowe) i trzyśladowe (trójkołowce). W kolejnej części dokonano literaturowego przeglądu wybranych badań mikromobilności na świecie oraz omówiono determinanty rozwoju mikromobilności na przykładzie Polski. Artykuł zamyka podsumowanie z dwiema istotnymi konkluzjami. Pierwsza z nich traktuje mikromobilność jako kolejny po elektromobilności ważny nurt w logistyce i transporcie, a z drugiej wynika, że w Polsce urządzenia osobistej mobilności stają się coraz bardziej popularne. Warto zatem poświęcać jej więcej miejsca w nauce, a szczególnie pilnym wyzwaniem staje się problematyka zarządzania mikromobilnością.

Pobrania

Statystyki pobrań niedostępne.

Biogram autora

  • Jerzy Janczewski - Akademia Humanistyczno-Ekonomiczna w Łodzi

    Dr inż. Jerzy Janczewski, adiunkt w Katedrze Systemów Transportu na Wydziale Informatyki, Zarządzania i Transportu Akademii Humanistyczno-Ekonomicznej w Łodzi.

Bibliografia

§ 15 Szerokość pasów ruchu (2019), https://www.arslege.pl/szerokosc-pasow-ruchu/k360/a37708/ [dostęp: 1.05.2019].

Arcimoto EV – hiszpański elektryczny trójkołowiec za 41 tysięcy złotych (2018), https://elektrowoz.pl/auta/arcimoto-ev-hiszpanski-elektryczny-trojkolowiec-za-41-tysiecy-zlotych/ [dostęp: 2.05.2019].

Bruneau J-F., Maurice D.P. (2012), A legal status for personal mobility devices, 13-th International Conference on Transport on Mobility for Erderly Disabled Persons, New Delhi, https://www.researchgate.net/profile/Jean-Francois_Bruneau [dostęp: 2.05.2019].

Dediu H. (2019), The Micromobility Definition, https://micromobility.io/blog/2019/2/23/the-micromobility-definition [dostęp: 2.05.2019].

Dowling R., Irwin J.D., Faulks I.J., Howitt R. (2015), Use of personal mobility devices for first-and-last mile travel: The MacquarieRyde trial, Proceedings of the 2015 Australasian Road Safety Conference 14–16 October, Gold Coast, Australia, https://acrs.org.au/files/papers/arsc/2015/DowlingR%20071%20Use%20of%20personal%20mobility%20devices%20for%20first%20and%20last%20mile%20travel.pdf [dostęp: 2.05.2019].

Elektryczna deskorolka (2015), http://lodz.wyborcza.pl/lodz/56,125594,20100794,elektrycznadeskorolka,,2.html [dostęp: 1.05.2019].

Elektryczny trójkołowiec. 100 km przejedziemy za maksymalnie 2 zł (2018), https://www.motofakty.pl/artykul/elektryczny-trojkolowiec-100-km-przejedziemy-za-maksymalnie-2-zl.html [dostęp: 1.05.2019].

Giszczak J. (2017), Urządzenia transportu osobistego, http://www.gazeta.policja.pl/997/informacje/141708,Urzadzenia-transportu-osobistego.html [dostęp: 2.05.2019].

Global Personal Mobility Devices Market: Key Trends (2014), https://www.transparencymarketresearch.com/personal-mobility-devices-market.html [dostęp: 4.05.2019].

GLS testuje elektryczne trójkołowce (2018), https://elektrowoz.pl/transport/gls-testuje-elektryczne-trojkolowce/ [dostęp: 1.05.2019].

Gugniewicz J. (2019), Triggo – elektroniczny pojazd przyszłości, który może zrewolucjonizować polskie drogi miejskie (wywiad), https://mamstartup.pl/triggo-elektroniczny-pojazd-przyszlosci-ktory-moze-zrewolucjonizowac-polskie-drogi-miejskie-wywiad [dostęp: 2.06.2019].

Hulajnogi elektryczne pojadą z maksymalną prędkością do 25 km/h (2019), https://businessinsider.com.pl/motoryzacja/hulajnogi-elektryczne-pojada-z-maksymalna-predkoscia-do-25-kmh/9ss38qc [dostęp: 2.06.2019].

Jednokołowiec (2019), https://pl.wikipedia.org/wiki/Jednoko%C5%82owiec [dostęp: 2.05.2019].

Lime-S, https://www.li.me/electric-scooter [dostęp: 2.05.2019].

Litman T., Blair R. (2017), Managing Personal Mobility Devices (PMDs) On Nonmotorized Facilities, http://www.vtpi.org/man_nmt_fac.pdf [dostęp: 2.05.2019].

McKeegan N. (2008), No hands, no pedals: the electric self balancing unicycle, https://newatlas.com/electric-self-balancing-unicycle/10216/ [dostęp: 1.05.2019].

Micromobility in Cities. A history and policy overview (2019), National League of Cities, https://www.nlc.org/sites/default/files/2019-04/CSAR_MicromobilityReport_FINAL.pdf [dostęp: 2.05.2019].

Mikromobilność (b.r.), https://evpoland.pl/Models/Micromobility [dostęp: 2.05.2019].

Młyńczak A. (2019), Interpelacja nr 28609 w sprawie zmian w przepisach ułatwiających korzystanie z urządzeń transportu osobistego np. hulajnóg elektrycznych, http://www.sejm.gov.pl/Sejm8.nsf/interpelacja.xsp?documentId=3AEAD1DB8B211626C1258378004E6037 [dostęp: 1.05.2019].

Myers Point5 EV, czyli kup pół samochodu elektrycznego, a drugą połówkę… zaraz, tutaj nie ma drugiej połówki! (2019), https://elektrowoz.pl/auta/myers-point-5-ev-czyli-kup-pol-samochodu-elektrycznego-a-druga-polowke-zaraz-tutajnie-ma-drugiej-polowki/ [dostęp: 2.05.2019].

Nowe rodzaje pojazdów elektrycznych – czy i kiedy trafią do ustawy? (2019), https://www.prawodrogowe.pl/informacje/kronika-legislacyjna/nowe-rodzaje-pojazdow-elektrycznych-czy-i-kiedy-trafia-do-ustawy [dostęp: 1.05.2019].

Paliński M. (2019), Za elektrycznymi hulajnogami nie nadążają przepisy, https://regiony.rp.pl/trendy/6716-za-elektrycznymi-hulajnogami-nie-nadazaja-przepisy [dostęp: 2.05.2019].

Philpott M. (2013), D1.1 Literature review of the older adults’ mobility needs and services for mobility, Edition v 1.1, The Happy Walker Consortium, http://deliverables.aal-europe.eu/call-4/happy-walker/hw_d1-1_v1.1/at_download/file [dostęp: 8.05.2019].

Pilarczyk P. (2015), Goclever City Board, czyli najtańszy w Polsce odpowiednik YESdzika, https://technologie.onet.pl/goclever-city-board-czyli-najtanszy-w-polsce-odpowiednik-yesdzika/hprfzb7 [dostęp: 2.05.2019].

Podział longboardów (2019), https://www.longboardy.pl/Podzial-longboardow-ccms-pol-102.html [dostęp: 2.05.2019].

Polski Samochód Elektryczny? A może połączyć siły z EU-LIVE i zrobić elektryczno-spalinowego trójkołowca (2017), https://elektrowoz.pl/auta/polski-samochod-elektryczny-a-moze-polaczyc-sily-z-eu-live-i-zrobic-elektryczno-spalinowego-trojkolowca-foto/ [dostęp: 2.05.2019].

RaveN (2011), Huler, http://samochodyelektryczne.org/huler.htm [dostęp: 1.05.2019].

Renault TWIZY – wymiary (b.r.), https://www.renault.pl/samochody/samochody-nowe/twizy/wymiary.html [dostęp: 2.05.2019].

Segway HT (2019), https://pl.wikipedia.org/wiki/Segway_HT [dostep: 2.05.2019].

Shaheen S.A., Rodie C.J. (2008), Low-Speed Modes Linked to Transit Planning Project, Institute of Transportation Studies, UC Davis, https://cloudfront.escholarship.org/dist/prd/content/qt6dv0v3qg/qt6dv0v3qg.pdf?t=l3i5ma&v=lg [dostęp: 2.05.2019].

Shin G.W., Lee K-J., Park D. (2018), Personal Mobility Device and User Experience: A State-of-the-art Literature Review, https://journals.sagepub.com/doi/10.1177/1541931218621305 [dostęp: 1.05.2019].

Solowheel Classic (b.r.), http://www.solowheel.pro/classic/ [dostęp: 2.05.2019].

Solowheel Xtreme (b.r.), http://www.solowheel.pro/xtreme/ [dostęp: 2.05.2019].

Stanisławski P. (2008), Gladiator schodów i krawężników, http://www.niepelnosprawni.pl/ledge/x/26649 [dostęp: 1.05.2019].

Teslaboard City Cruiser (b.r.), https://www.longboardy.pl/product-pol-8582-Teslaboards-City-Cruiser.html [dostęp: 2.05.2019].

Urządzenia transportu osobistego. Czekaliśmy na odpowiedź resortu i jest (2019), https://www.prawodrogowe.pl/informacje/kronika-legislacyjna/urzadzenia-transportu-osobistego-czekalismy-na-odpowiedz-resortu [dostęp: 2.05.2019].

W sprawie definicji „urządzenia transportu osobistego” (2019), https://www.prawodrogowe.pl/informacje/kronika-legislacyjna/w-sprawie-definicji-urzadzenia-transportu-osobistego#komentarze [dostęp: 2.05.2019].

Wyjątkowy pojazd wjeżdża na ulice Warszawy. Rozpoczyna testy (2019), Business Insider Polska, https://businessinsider.com.pl/motoryzacja/triggo-w-warszawie-rozpoczeto-testy/bb90rxe [dostęp: 15.05.2019].

Żmuda P. (2019), Trójkołowe pojazdy przeszłości TOP 10, https://autokult.pl/15012, trojkolowe-pojazdy-przeszlosci-top-10,all [dostęp: 1.05.2019].

Pobrania

Opublikowane

2024-06-24

Numer

Dział

Artykuły

Jak cytować

Mikromobilność – wybrane problemy . (2024). Zarządzanie Innowacyjne W Gospodarce I Biznesie , 1/28, 129-142. https://doi.org/10.25312/2391-5129.28/2019_09jj

Inne teksty tego samego autora

<< < 1 2 3 4 5 > >> 

Podobne artykuły

1-10 z 103

Możesz również Rozpocznij zaawansowane wyszukiwanie podobieństw dla tego artykułu.