Consumption Among Young People in Poland
DOI:
https://doi.org/10.25312/2391-5129.24/2017_127-140Keywords:
youth, households of young people, income, expenditure, consumptionAbstract
The article discusses consumption among young people in Poland. Its aim is to present the income status, expenditure and the structure of consumption among young people. To this end, the 2012–2015 GUS data on the budgets of households of young people are analysed. The article is organised as follows: a short introduction in the first part of the article is followed by a succinct explanation of the notions of youth. Subsequently, demographic changes taking place in Polish society and among young consumers are discussed. The second part of this article provides an analysis of the financial standing of young Polish people (their income status, the level and structure of consumption expenditure, and the expenditure structure by object). The article ends with a concise summary.
References
Berletta M. (2006), Marketing skierowany do kobiet, Wydawnictwo CeDeWu, Warszawa.
Budżety gospodarstw domowych za lata 2012–2016 (2017), GUS, Warszawa.
Giannakouris K. (2008), Ageing characterises the demographic perspectives of the European societies, „Eurostat Statistics in Focus”, No. 72.
Katona G. (1960), The Powerful Consumer, McGraw-Hill, New York.
Kieżel E. (2010), Konsument i jego zachowania na rynku europejskim, PWE, Warszawa.
Kusińska A. (red.) (2005), Rodziny ludzi młodych jako uczestnicy rynku. Diagnoza i typologia, PWE, Warszawa.
Ludność. Stan i struktura demograficzno-społeczna – Narodowy Spis Powszechny Ludności i Mieszkań 2011 (2013), GUS, Warszawa, http://stat.gov.pl/spisy-powszechne/nsp-2011/nsp-2011-wyniki/ludnosc-stan-i-struktura-demograficzno-spoleczna-nsp-2011,16,1.html, dostęp: 27.10.2017.
Maslow A. (1954), Motivation and Personality, Harper and Row Publishers Inc., New York.
Miczyńska-Kowalska M. (2004), Zachowania konsumenckie, Polihymnia, Lublin.
Mowen J.C. (1987), Consumer Behavior, Macmillan, New York–London.
Mróz B. (2013), Konsument w globalnej gospodarce. Trzy perspektywy, Oficyna Wydawnicza SGH, Warszawa.
Nowak L. (2009), Uwarunkowania zachowań konsumenckich młodzieży akademickiej, Wydawnictwo Uniwersytetu Ekonomicznego w Poznaniu, Poznań.
Olejniczuk-Merta A. (2001), Rynek młodych konsumentów, Wydawnictwo Difin, Warszawa.
Rocznik statystyczny Rzeczypospolitej Polskiej 2016 (2017), GUS, Warszawa.
Rudnicki L. (2012), Zachowania konsumentów na rynku, PWE, Warszawa.
Sowa I. (2002), Identyfikacja preferencji konsumpcyjnych wybranych grup ludności Polski, [w:] E. Kieżel (red.), Konsument i jego wybory rynkowe, Wydawnictwo Akademii Ekonomicznej w Katowicach, Katowice.
Szulce H. (2009), Reakcje konsumentów na działania marketingowe przedsiębiorstw handlowych, [w:] R. Niestrój (red.), Tożsamość i wizerunek marketingu, PWE, Warszawa.
Światowy G. (2006), Zachowania konsumentów, PWE, Warszawa.
Woś J., Rachocka J., Kasperek-Hoppe M. (2011), Zachowania konsumentów – teoria i praktyka, Wydawnictwo Uniwersytetu Ekonomicznego w Poznaniu, Poznań
Zalega T. (2007), Konsumpcja – podstawy teoretyczne, Wydawnictwo Naukowe Wydziału Zarządzania Uniwersytetu Warszawskiego, Warszawa.
Żelazna K., Kowalczuk I., Mikuta B. (2002), Ekonomika konsumpcji, elementy teorii, Szkoła Główna Gospodarstwa Wiejskiego, Warszawa.
Downloads
Published
Issue
Section
License
Copyright (c) 2018 Akademia Humanistyczno-Ekonomiczna w Łodzi
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License.