Personality and competence determinants of entrepreneurship of adult learners

Authors

DOI:

https://doi.org/10.25312/2391-5129.28/2019_06az

Keywords:

entrepreneurship, competences, personality, adult learners

Abstract

The aim of the study was to establish the personality and competence conditions of entrepreneurship understood as a competence. In the research model, the following were assumed as explanatory variables: a) personality variables: optimism, hope, readiness to cope with difficulties, b) competence variables: knowledge of active job search methods, communication skills, self-presentation ability. The research involved a group of 69 adults – studying and active on the labour market. The obtained results confirmed a statistically significant correlation of entrepreneurship with all studied personality factors, with the strongest r-Pearson’s coefficients obtained for hope (r = 0.40) and optimism (r = 0.39). Hope also proved to be a predictor explaining 15% of the variance in entrepreneurial results. Among the competence factors – correlation analysis confirmed a statistically significant relationship between entrepreneurship and knowledge of active job search methods (r = 0.63) and communication skills (r = 0.29), the first of which proved to be a strong predictor of the level of entrepreneurship, explaining up to 39% of its variance.

Author Biography

  • Andrzej Zbonikowski, University of Humanities and Economics in Łódź

    Dr. Andrzej Zbonikowski – Department of Psychology, University of Humanities and Economics in Łódź; National Career Guidance Forum.

References

Borgiasz M. (2017), Kompetencje przedsiębiorcze – ich rola i znaczenie w pracy współczesnego nauczyciela, „Szkoła – Zawód – Praca”, nr 14.

Czapiński J. (2004), Szczęśliwa osobowość, [w:] J. Czapiński (red.), Psychologia pozytywna. Nauka o szczęściu, zdrowiu i cnotach człowieka, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa.

Czapiński J. (2017), Psychologia szczęścia, Wydawnictwo Naukowe Scholar, Warszawa.

Kalita B. (2014), Przedsiębiorczość jako kompetencja kluczowa w procesie uczenia się przez całe życie, „Zeszyty Naukowe Politechniki Śląskiej. Organizacja i Zarządzanie”, z. 72.

Klonowska-Matynia M., Palinkiewicz J. (2013), Przedsiębiorczość w teorii ekonomicznej, „Zeszyty Naukowe Wydziału Nauk Ekonomicznych Politechniki Koszalińskiej”, z. 17.

Kompetencje kluczowe w uczeniu się przez całe życie. Europejskie ramy odniesienia (2006), załącznik do Zalecenia Parlamentu Europejskiego i Rady z dnia 18 grudnia 2006 r. w sprawie kompetencji kluczowych w procesie uczenia się przez całe życie, Dz. Urz. UE 2006/962/WE z dnia 30.12.2006.

Kozielecki J. (2006), Psychologia nadziei, Wydawnictwo Akademickie „Żak”, Warszawa.

Piecuch T. (2010), Przedsiębiorczość. Podstawy teoretyczne, C.H. Beck, Warszawa.

Piecuch T. (2012), Ludzie młodzi wobec przedsiębiorczości – przykład województwa podkarpackiego, [w:] A. Richert-Kaźmierska (red.), Aspekty i przejawy przedsiębiorczości regionalnej w Polsce, Wydział Zarządzania i Ekonomii, Politechnika Gdańska, Gdańsk.

Rathus S. (2004), Psychologia współczesna, Gdańskie Wydawnictwo Psychologiczne, Gdańsk.

Seligman E.P. (1996), Optymizmu można się nauczyć, Media Rodzina, Poznań.

Seligman E.P. (2005), Prawdziwe szczęście. Psychologia pozytywna a urzeczywistnienie naszych możliwości trwałego spełnienia, Media Rodzina, Poznań.

Snyder C.R. (1994), The Psychology of Hope, The Free Press, New York.

Strategia lizbońska, http://uniaeuropejska.org/strategia-lizbonska [dostęp: 22.06.2019].

Trzebińska E. (2008), Psychologia pozytywna, Wydawnictwa Akademickie i Profesjonalne, Warszawa.

Zalecenie Parlamentu Europejskiego i Rady z dnia 18 grudnia 2006 r. w sprawie kompetencji kluczowych w procesie uczenia się przez całe życie, Dz. Urz. UE 2006/962/WE z dnia 30.12.2006.

Zalecenie Rady z dnia 22 maja 2018 r. w sprawie kompetencji kluczowych w procesie uczenia się przez całe życie, Dz. Urz. UE 2018/C 189/01 z dnia 4.06.2018.

Zbonikowski A. (2010), Społeczne oddziaływania defaworyzujące a poczucie własnej wartości dzieci i młodzieży, [w:] K. Hirszel (red.), Psychospołeczne uwarunkowania defaworyzacji dzieci i młodzieży, Difin, Warszawa.

Zbonikowski A. (2014), Samorealizacja młodzieży akademickiej u progu kariery zawodowej. Wyznaczniki psychologiczne i kierunki wsparcia, [w:] W. Welskop (red.), Przyszłość edukacji – edukacja przyszłości, Wyższa Szkoła Biznesu i Nauk o Zdrowiu, Łódź.

Downloads

Published

2024-06-24

Issue

Section

Artykuły

How to Cite

Personality and competence determinants of entrepreneurship of adult learners. (2024). Innovative Management in Economy and Business, 1/28, 77-90. https://doi.org/10.25312/2391-5129.28/2019_06az

Similar Articles

1-10 of 23

You may also start an advanced similarity search for this article.