The internet as a city

Authors

DOI:

https://doi.org/10.25312/2391-5129.28/2019_04lf

Keywords:

city, culture, Internet

Abstract

Culture is a subject of management. Conceptually, the Internet is included as a resource for civilisation, both materially and spiritually. In the sociological literature, the term ‘virtual city’ appears in the context of discourse analysis in online communities. This article analyses contemporary Internet reality, especially its cultural dimension, in the context of the notion of the city. It draws on both the results of sociological research and philosophical concepts concerning culture as a resource. The Internet – as it turns out – exhibits similar properties to the city. The Internet creates, among others, hazards characteristic of urban communities. It also creates opportunities for using culture, so-called high culture, the resources of which could not fully benefit urban society in the days before the Internet. Seemingly unlimited access, in the Internet space, to cultural goods (not only intangible – after all, the Internet allows the use of material goods, for example in online stores), however, poses a threat to the rational attitudes of those using them. The analysis leads to the conclusion that the quality of the use of network resources depends on the choices made by the Internet user. The ideas of philosophical thinkers for whom culture is a resource that cannot be treated only in the sphere of consumption are helpful in this respect. It is always necessary to reflect on the right choices of using cultural resources.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biography

  • Łukasz Fidos

    Dr. Łukasz Fidos – PhD in humanities in the field of philosophy. Author of the doctoral dissertation Lie as an element of the contemporary reality of Western culture, defended on November 28, 2017 at the Faculty of Philosophy and Sociology of Maria Curie-Skłodowska University in Lublin.

     

References

Arendt H. (1993), Między czasem minionym a przyszłym. Osiem ćwiczeń z myśli politycznej, Fundacja Aletheia, Warszawa.

Arystoteles (2012), Etyka Nikomachejska, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa.

Bauman Z. (2000), Ponowoczesność jako źródło cierpień, Sic!, Warszawa.

Bauman Z. (2016), Zygmunt Bauman w „El Pais”: mamy do czynienia z kryzysem demokracji, http://wiadomosci.onet.pl/swiat/zygmunt-bauman-w-el-pais-mamy-do-czynienia-z-kryzysem-demokracji/p6vbe4 [dostęp: 1.02.2016].

Biblia Tysiąclecia. Pismo Starego i Nowego Testamentu (2003), Wydawnictwo Pallotinum, Poznań, https://biblia.deon.pl/rozdzial.php?id=1 [dostęp: 22.08.2019].

Bocheński A. (1972), Dygresje o wyższej i niższej kulturze, Instytut Wydawniczy Pax, Warszawa.

Brocki M. (2012), Antropologia komunikacji wobec społecznego kontekstu nowych technologii komunikacyjnych, [w:] B. Sierocka (red.), Via Communicandi.

Chudy W. (2003), Filozofia kłamstwa. Kłamstwo jako fenomen zła w świecie osób i społeczeństw, Oficyna Wydawnicza Volumen, Warszawa.

Chudy W. (2007), Kłamstwo jako metoda. Esej o społeczeństwie i kłamstwie – 2, Oficyna Naukowa, Warszawa.

Filiciak M., Hofmokl J., Tarkowski A. (2012), Obiegi kultury. Społeczna cyrkulacja treści. Raport z badań, Centrum Cyfrowe (projekt: Polska), Warszawa, http://creativecommons.pl/wp-content/uploads/2012/01/raport_obiegi_kultury.pdf [dostęp: 20.03.2015].

Hostyński L. (2006), Wartości w świecie konsumpcji, Wydawnictwo Uniwersytetu Marii Curie-Skłodowskiej, Lublin.

Hostyński L. (2015), Karnawał czy post? O moralnych zagrożeniach w świecie konsumpcji, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa.

Krąpiec M.A., OP (2006), Człowiek i kultura, Polskie Towarzystwo Tomasza z Akwinu, Lublin.

Krejtz K. (red. nauk.) (2012), Internetowa kultura obrażania?, Ośrodek Przetwarzania Informacji – Instytut Badawczy, Warszawa.

Kwiecień S.A. (2005), Mechanizmy manipulacji językowej w nowomowie i współczesnym języku polityki, III Internetowa Konferencja Naukowa „Historia konwersacji”, Uniwersytet Śląski, Katowice, http://dialog.us.edu.pl/kwiecien.pdf [dostęp: 30.06.2015].

Machiavelli N. (b.r.), Książę, http://www.knhd.law.uj.edu.pl/pliki/teksty [dostęp: 20.05.2015].

Mandal A. (2013), Funkcje miast i ich subiektywna percepcja (na przykładzie Regionu Śląskiego), „Acta Geographica Silesiana”, Wydział Nauki o Ziemi Uniwersytetu Śląskiego, Sosnowiec.

Platon (2003), Państwo, Wydawnictwo Antyk, Kęty.

Prace z Antropologii Komunikacji i Epistemologii Społecznej, Wydział Nauk Społecznych i Dziennikarstwa Dolnośląskiej Szkoły Wyższej, Oficyna Wydawnicza Atut, Wrocław.

Ritzer G. (2001), Magiczny świat konsumpcji, Muza, Warszawa.

Roszkowski M. (2008), Czym jest tagowanie?, http://www.pedagogiczna.edu.pl/warsztat/2008/3-4/080306.htm [dostęp: 4.02.2016].

Scruton R. (2012), Pożytki z pesymizmu i niebezpieczeństwa fałszywej nadziei, Wydawnictwo Zysk i S-ka, Poznań.

Smolski R., Stadtmuller E.H., Smolski M. (red.) (2006), Słownik encyklopedyczny „Edukacja Obywatelska”, Wydawnictwo Europa, Wrocław.

Szymczak M. (red. nauk.) (1978), Słownik języka polskiego, PWN, Warszawa.

Tatarkiewicz W. (1919), O bezwzględności dobra, G. Gebethner i Spółka, Warszawa.

Teodorczyk T. (2014), Terapia świata – głęboka demokracja, wykład podczas XIX Forum Inspiracji Jungowskich „Terapia i kultura”, 8 marca, Warszawa.

Toczyski P. (2015), O sednie terminu „social media”. „Web 2.0” a sprawność użytkowników w „generowaniu treści”, „Kultura Popularna”, nr 3(41).

Tóth T. bp (2002), Dekalog, Te Deum, Warszawa.

Downloads

Published

2024-06-24

Issue

Section

Artykuły

How to Cite

The internet as a city. (2024). Innovative Management in Economy and Business, 1/28, 49-66. https://doi.org/10.25312/2391-5129.28/2019_04lf

Similar Articles

1-10 of 55

You may also start an advanced similarity search for this article.