Wpływ brexitu na transformację i rozwój portu Rosslare Europort

Autor

DOI:

https://doi.org/10.25312/ziwgib.833

Słowa kluczowe:

transeuropejskie korytarze logistyczne, odporność łańcucha dostaw, polityka handlowa, integracja gospodarcza

Abstrakt

Artykuł analizuje wpływ brexitu na transformację i rozwój portu Rosslare Europort w Irlandii, podkreślając jego nową rolę strategicznej bramy do Europy kontynentalnej. Autorzy koncentrują się na zmianach w dynamice transportu, wskazując na spadek przewozów przez Wielką Brytanię i znaczny wzrost bezpośrednich połączeń promowych między Irlandią a Europą. Przedstawiają także, w jaki sposób port przystosował swoją strukturę operacyjną do nowych procedur celnych i zainwestował w infrastrukturę, co zwiększyło jego pojemność i znaczenie. Na koniec stwierdzono, że pomimo początkowych wyzwań logistycznych brexit stworzył szanse wzrostu dla Rosslare Europort, przekształcając go w kluczowy hub morski wspierany finansowo przez Unię Europejską. Dodatkowo, tekst szczegółowo omawia rozwiązania protokolarne dotyczące Irlandii Północnej, w tym porozumienie Windsor Framework, oraz praktyczne implikacje nowych przepisów celnych dla firm transportowych.

Pobrania

Statystyki pobrań niedostępne.

Biogramy autorów

  • Grzegorz Mazurkiewicz - Politechnika Łódzka Wydział Organizacji i Zarządzania

    Adiunkt na Politechnice Łódzkiej, od 25 lat związany z branżą TSL (transport, spedycja, logistyka) jako praktyk, uzyskane doświadczenie zawodowe wykorzystuje w procesie dydaktycznym. Pełni funkcję przewodniczącego Rady Klastra Lodzistics (Logistyczna Sieć Biznesowa Polski Centralnej). Do głównych obszarów badawczych należy problematyka transportu i spedycji w handlu międzynarodowym, regulacji prawnych dotyczących transportu i logistyki, zarządzanie łańcuchami dostaw, innowacje w logistyce, green logistics oraz zrównoważony rozwój.

  • Anna Frydrych - Społeczna Akademia Nauk w Łodzi

    Studentka kierunku zarządzanie na Społecznej Akademii Nauk w Łodzi, absolwentka logistyki. Przez ponad dekadę mieszkała w Irlandii, gdzie zdobywała doświadczenie zawodowe w branży transportowej. Obecnie związana z sektorem energetyki kolejowej, uczestniczy w procesach mających realny wpływ na funkcjonowanie transportu w Polsce. Jej zainteresowania naukowe i zawodowe koncentrują się wokół logistyki i transportu, zarządzania procesami oraz rozwoju infrastruktury. Pasjonuje się również optymalizacją procesów oraz nowoczesnymi rozwiązaniami w organizacji usług.

Bibliografia

About Rosslare Europort (n.d.), https://www.rosslareeuroport.ie/en-ie/about [accessed: 28.01.2023].

Be prepared: Brexit act and prepare switch (2020), https://www.imdo.ie/Home/site-area/news-events/be-prepared-brexit-act-and-prepare-switch [accessed: 28.12.2022].

Brexit: Withdrawal agreement – protocol on Ireland and Northern Ireland (2023), European Parliament, https://www.europarl.europa.eu/RegData/etudes/ATAG/2023/745668/EPRS_ATA(2023)745668_EN.pdf [accessed: 15.07.2023].

Brysson J., Ghaffarpasand O., Bloss W. (2020), Brexit: Ireland’s land bridge to the continent boosts air pollution in the UK, https://theconversation.com/brexit-irelands-land-bridge-to-the-continent-boosts-air-pollution-in-the-uk-143775 [accessed: 25.01.2023]. DOI: https://doi.org/10.64628/AB.hyfphuxru

Carswell S. (2021), “There is no room for error”: Six months after Brexit, companies are still adjusting, https://www.irishtimes.com/news/ireland/irish-news/there-is-no-room-for-error-six-months-after-brexit-companies-are-still-adjusting-1.4609882 [accessed: 25.01.2023].

EU–UK withdrawal agreement timeline (n.d.), Council of the European Union, https://www.consilium.europa.eu/en/policies/eu-relations-with-the-united-kingdom/the-eu-uk-withdrawal-agreement/timeline-eu-uk-withdrawal-agreement/ [accessed: 25.01.2023].

Expert interview conducted by the author (2023).

Fallen Bailey D. (2024), The Irish Maritime Transport Economist (vol. 21), Dublin: IMDO.

Klimek H. (2016), Porty morskie w perspektywie przestrzennej, ekonomicznej, transportowej, logistycznej i społecznej, Gdańsk: Wydawnictwo Uniwersytetu Gdańskiego.

Pallis A., Karamperidis S. (2021), Brexit and British ports: Implications and adaptation to the new context, 29th International Association of Maritime Economists (IAME) Conference, Rotterdam: University of Plymouth, https://pearl.plymouth.ac.uk/cgi/viewcontent.cgi?article=1234&context=pbs-research [accessed: 25.01.2023].

Protocol on Ireland and Northern Ireland – consent mechanism (n.d.), https://commission.europa.eu/strategy-and-policy/relations-non-eu-countries/relations-united-kingdom/eu-uk-withdrawal-agreement/protocol-ireland-and-northern-ireland_en#what-is-the-consent-mechanism [accessed: 25.01.2023].

Rossiter N., O’Leary J. (2014), Maritime Wexford: The life of an Irish port town, Dublin: THP Ireland.

The Good Friday Agreement (n.d.), https://www.citizensinformation.ie/en/government_in_ireland/ireland_and_the_uk/good_friday_agreement.html [accessed: 25.01.2023].

Trade and cars at Rosslare Europort (n.d.), Rosslare Europort, https://www.rosslareeuroport.ie/en-ie/freight/trade-cars [accessed: 25.01.2023].

Vega A., Espino R., Valero M. (2018), The potential impact of Brexit on Ireland’s demand for shipping services to continental Europe, “Transport Policy”, vol. 71, pp. 1–13, https://doi.org/10.1016/j.tranpol.2018.07.005 DOI: https://doi.org/10.1016/j.tranpol.2018.07.005

Vega A., Espino R., Valero M. (2021), Understanding maritime transport route choice among Irish exporters: A latent class approach, “Research in Transportation Economics”, vol. 90, article no. 101025, https://doi.org/10.1016/j.retrec.2020.101025 DOI: https://doi.org/10.1016/j.retrec.2020.101025

Opublikowane

2025-10-29

Numer

Dział

Artykuły

Jak cytować

Wpływ brexitu na transformację i rozwój portu Rosslare Europort. (2025). Zarządzanie Innowacyjne W Gospodarce I Biznesie , 2/41, 155-172. https://doi.org/10.25312/ziwgib.833

Podobne artykuły

11-20 z 224

Możesz również Rozpocznij zaawansowane wyszukiwanie podobieństw dla tego artykułu.