Freeganizm – nowy trend konsumencki w zachowaniach nabywczych miejskich gospodarstw domowych w Polsce w okresie kryzysu (wyniki badań)

Autor

  • Tomasz Zalega Uniwersytet Warszawski Autor

DOI:

https://doi.org/10.25312/

Słowa kluczowe:

freeganizm, konsumpcja, zachowania konsumpcyjne, gospodarstwa domowe, kryzys ekonomiczny

Abstrakt

Kryzys gospodarczy znacząco zmienił poziom i strukturę spożycia polskich gospodarstw domowych, a także ich zachowania konsumpcyjne. Nie można zaprzeczyć, że obniżający się od 2008 roku wzrost gospodarczy w Polsce spowodował pogorszenie sytuacji na rynku pracy, a ta z kolei miała wpływ na dochody konsumentów i w konsekwencji obniżenie poziomu konsumpcji. W artykule omówiono freeganizm jako nowy trend konsumpcyjny na świecie i w zachowania polskich gospodarstw miejskich w okresie kryzysu. Po opisie metodologii badań i próby, autor skupia się na  wpływie kryzysu ekonomicznego na gospodarstwa domowe w miastach. W artykule przeanalizowano także, w jaki sposób freeganizm objawia się w społeczeństwie badanych gospodarstw domowych w okresie kryzysu gospodarczego.

Biogram autora

  • Tomasz Zalega - Uniwersytet Warszawski

    Dr hab. nauk ekonomicznych prof., Katedra Gospodarki Narodowej na Wydziale Zarządzania.

Bibliografia

Bohlen B., Carlotti S., Mihas L. (2010), How the recession has changed US consumer behavior, „McKinsey Quarterly”, Issue 1.

Desvaux G., Regaout B., Labaye B., Yu F., Mednonca L., (2009), Beating the Recession: Buying into New European Consumer Strategies, McKinsey Global Institute.

Duesenberry J.S. (1952), Income, Saving and the Theory of Consumer Behavior, Harvard University Press, Harvard-Cambridge M.A.

Flatters P., Willmott M. (2009), Understanding the post-recession consumers’, „Harvard Business Review”, Vol. 7, Issue 7/8.

Global Consumer Confidence Concerns and-Spending May 2009, (2009), http://pl.nielsen.com/trends/documents/GlobalConsumerConfidenceConcernsand-SpendingMay2009.pdfNielse, dostęp: 10.06.2010.

Graham J. (2010), Critical Thinking in Consumer Behavior: Cases and Experiential Exercises, Prentice Hall, New Jersey.

Hermann S. (2009), The crisis and consumer behavior: eight quick solution, „Journal of Consumer Behavior”, Vol. 8, Issue 2.

http://www.biznesodpowiedzialnie.blog.pl/tag/kontenerowcy, dostęp: 3.08.2012.

http://www.elejdis.pl, dostęp: 12.10.2012.

http://www.m.onet.pl, dostęp: 25.09.2012.

Kotler Ph., Caslione J.A. (2009), Chaos. Zarządzanie i marketing w erze turbulencji, MT Biznes, Warszawa.

Mazurek-Łopacińska K. (2010), Skutki światowego kryzysu gospodarczego dla indywidualnych konsumentów, [w]: Tendencje zachowań konsumenckich na regionalnym rynku, „Problemy Zarządzania, Finansów i Marketingu”, nr 16.

McKenzie R.B. (2010), Predictably rational? In Search of Defenses for Rational Behavior in Economics, Springer Heidelberg-Dordrecht-London-New York.

Schargrodsky E., Di Tella R., Galiani S. (2010), Crime Distribution and Victim Behavior during a Crime Wave, NBER Chapter, [w:] The Economics of Crime: Lessons for and from Latin America, National Bureau of Economic Research, Inc. Solomon M.R., Bamossy G., Askegaard S., Hogg M.K. (2010), Consumer Behavior. A European Perspective, Prentice Hall, New York–London.

Zalega T. (2012), Konsumpcja w wielkomiejskich gospodarstwach domowych w Polsce w okresie kryzysu finansowo-ekonomicznego, Wydawnictwo Naukowe Wydziału Zarządzania UW, Warszawa.

Pobrania

Opublikowane

2014-01-16

Numer

Dział

Artykuły

Jak cytować

Freeganizm – nowy trend konsumencki w zachowaniach nabywczych miejskich gospodarstw domowych w Polsce w okresie kryzysu (wyniki badań). (2014). Zarządzanie Innowacyjne W Gospodarce I Biznesie , 1/16, 93-106. https://doi.org/10.25312/

Inne teksty tego samego autora

<< < 1 2 3 > >> 

Podobne artykuły

1-10 z 70

Możesz również Rozpocznij zaawansowane wyszukiwanie podobieństw dla tego artykułu.