Wypalenie zawodowe instruktorów terapii zajęciowej w kontekście poczucia własnej wartości oraz cech osobowościowych Wielkiej Piątki
DOI:
https://doi.org/10.25312/2391-5129.22/2016_82-90Słowa kluczowe:
wypalenie zawodowe, osobowość, poczucie własnej wartości, model Wielkiej PiątkiAbstrakt
Celem przeprowadzonych badań było ustalenie uwarunkowań osobowościowych wypalenia zawodowego u instruktorów terapii zajęciowej (n = 30, średnia wieku: M = 38,32). W badaniach zostały wykorzystane narzędzia psychologiczne: MBI, NEO-FFI, SES, a wśród badanych zmiennych znalazły się: wypalenie zawodowe, poczucie własnej wartości oraz cechy osobowości ujęte w modelu Wielkiej Piątki: neurotyczność, ekstrawersja, otwartość na doświadczenie, ugodowość i sumienność. Przeprowadzone analizy korelacji oparte na współczynniku r-Pearsona potwierdziły występowanie istotnych statystycznie związków wypalenia z trzema cechami osobowości: neurotycznością, otwartością na doświadczenie oraz ugodowością. Czynniki te są jednak związane tylko z dwoma wymiarami wypalenia: wyczerpaniem emocjonalnym oraz depersonalizacją. Pozostałe cechy – ekstrawersja i sumienność, a także poczucie własnej wartości – nie potwierdziły swojego związku z poziomem wypalenia badanych osób.
Bibliografia
Łaguna M., Lachowicz-Tabaczek K., Dzwonkowska I. (2007), Skala Samooceny SES Morrisa Rosenberga – polska adaptacja metody, „Psychologia Społeczna”, nr 2.
Maslach Ch. (2004), Wypalenie – w perspektywie wielowymiarowej, [w:] H. Sęk (red.), Wypalenie zawodowe. Przyczyny i zapobieganie, PWN, Warszawa.
Ogińska-Bulik N. (2009), Osobowość typu D. Teoria i badania, Wydawnictwo Wyższej Szkoły Humanistyczno-Ekonomicznej w Łodzi, Łódź.
Ogińska-Bulik N., Kaflik-Pieróg M. (2006), Stres zawodowy w służbach ratowniczych, Wydawnictwo Wyższej Szkoły Humanistyczno-Ekonomicznej w Łodzi, Łódź.
Pasikowski T. (2004), Polska adaptacja kwestionariusza Maslach Burnout Iventory, [w:] H. Sęk (red.), Wypalenie zawodowe. Przyczyny i zapobieganie, PWN, Warszawa.
Sęk H. (2004), Wypalenie zawodowe u nauczycieli. Uwarunkowania i możliwości zapobiegania, [w:] H. Sęk (red.), Wypalenie zawodowe. Przyczyny i zapobieganie, PWN, Warszawa.
Tucholska S. (2003), Wypalenie zawodowe u nauczycieli, Wydawnictwo KUL, Lublin.
Wilczek-Rużyczka E. (2014), Wypalenie zawodowe pracowników medycznych, Wolters Kluwer, Warszawa.
Zadworna-Cieślak M., Ogińska-Bulik N. (2011), Zachowania zdrowotne młodzieży – uwarunkowania podmiotowe i rodzinne, Difin, Warszawa.
Zawadzki B., Strelau J., Szczepaniak P., Śliwińska M. (2007), Inwentarz osobowości NEO-FFI Paula T. Costy Jr i Roberta McCrae. Adaptacja polska. Podręcznik, Pracownia Testów Psychologicznych, Warszawa.
Zbonikowski A. (2010), Społeczne oddziaływania defaworyzujące a poczucie własnej wartości dzieci i młodzieży, [w:] K. Hirszel, R. Szczepanik, A. Zbonikowski, D. Modrzejewska, Psychospołeczne uwarunkowania defaworyzacji dzieci i młodzieży, Difin, Warszawa.
Pobrania
Opublikowane
Numer
Dział
Licencja
Prawa autorskie (c) 2016 Akademia Humanistyczno-Ekonomiczna w Łodzi
Utwór dostępny jest na licencji Creative Commons Uznanie autorstwa – Na tych samych warunkach 4.0 Miedzynarodowe.