Etyczne cechy pracy pracownika samorządu terytorialnego

Autor

  • Anna Janus Wyższa Szkoła Bankowa we Wrocławiu Autor
  • Radosław Kamiński Wyższa Szkoła Bankowa we Wrocławiu Autor

DOI:

https://doi.org/10.25312/2391-5129.25/2017_109-120

Słowa kluczowe:

administracja, etyka, etyka służby cywilnej

Abstrakt

 Artykuł charakteryzuje etyczny aspekt pracy pracownika samorządu terytorialnego. W konkluzji artykułu autorzy stwierdzają, że urzędnik jako przedstawiciel instytucji państwa pełni funkcję usługową. Jest to zawód zaufania publicznego – wpływa na zaufanie obywateli do państwa. Dlatego urzędnik musi być uczciwy i rzetelny oraz wzbudzać zaufanie. Powinien godnie reprezentować swoją instytucję. W pracy powinien opierać się na zasadach dobrej administracji, która jest fundamentalnym prawem jednostki w demokratycznym państwie prawa. Obywatele oczekują od polityków i urzędników państwowych bardziej rygorystycznego przestrzegania etycznych standardów uczciwości niż inne grupy zawodowe, jak również działania dla wspólnego dobra. Działania osób sprawujących funkcje społeczne związane z wykonywaniem władzy powinny zawsze być jasne i przejrzyste, nie mogą wzbudzać wątpliwości.

Biogramy autorów

  • Anna Janus - Wyższa Szkoła Bankowa we Wrocławiu

    Dr, adiunkt w Instytucie Ekonomii – Wydział Finansów i Zarządzania.

  • Radosław Kamiński - Wyższa Szkoła Bankowa we Wrocławiu

    Dr, adiunkt w Instytucie Ekonomii.

Bibliografia

Antoszewski A., Herbut R. (2002), Leksykon politologii, Wydawnictwo Atla 2, Wrocław.

Czaputowicz J. (2012), Etyka w służbie publicznej, Krajowa Szkoła Administracji Publicznej, Warszawa.

Czapułowicz J. (2011), Administracja publiczna. Wyzwania w dobie integracji europejskiej, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa.

Europejski Kodeks Dobrej Administracji, Parlament Europejski, 06.09.2011.

Filek J. (2004 ), Etyczne aspekty działalności samorządu terytorialnego, MSAP AE, Kraków.

Hausner J. (2005), Administracja publiczna, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa.

Izdebski H., Kulesza M. (2004), Administracja publiczna. Zagadnienia ogólne, Liber, Warszawa.

Izdebski H. (2012), Zarządzanie etyką za pośrednictwem kodeksów etyki zawodowej, [w:] J. Czaputowicz (red.), Etyka w służbie publicznej, Krajowa Szkoła Administracji Publicznej, Warszawa.

Jankowski H. (1973), Etyka, PWN, Warszawa.

Karta Praw Podstawowych Unii Europejskiej, https://bip.ms.gov.pl/Data/Files/_public/bip/prawa_czlowieka/onz/karta.pdf [access: 18.07.2012].

Kudrycka B. (1995), Dylematy urzędników administracji publicznej, Wydawnictwo Temida 2, Białystok.

Kudrycka B., Dębicki M. (2000), Etyczne administrowanie. Wyzwanie dla samorządu terytorialnego, Wydawnictwo samorządowe Municipium SA, Warszawa.

Pogonowska B. (2004), Elementy etyki gospodarki rynkowej, PWE, Warszawa.

Stasiak E. (2016), Postawy etyczne pracowników administracji samorządowej, „Annales. Ethics in Economic Life” 2015, Vol. 19, No. 1, February 2016, http://www.annalesonline.uni.lodz.pl/archiwum/2016/2016_1_stasiak_83_94.pdf [access: 09.12.2017].

Opublikowane

2024-06-24

Numer

Dział

Artykuły

Jak cytować

Etyczne cechy pracy pracownika samorządu terytorialnego. (2024). Zarządzanie Innowacyjne W Gospodarce I Biznesie , 2/25, 109-120. https://doi.org/10.25312/2391-5129.25/2017_109-120

Inne teksty tego samego autora

Podobne artykuły

1-10 z 67

Możesz również Rozpocznij zaawansowane wyszukiwanie podobieństw dla tego artykułu.