Przygotowanie do samodzielności życiowej usamodzielnianych wychowanków placówek opiekuńczo-wychowawczych
DOI:
https://doi.org/10.25312/2391-5145.13/2018_159-168Słowa kluczowe:
samodzielność, usamodzielnienie, placówka opiekuńczo-wychowawcza, dom dziecka, metody wychowawczeAbstrakt
Celem artykułu jest próba odpowiedzi na pytanie, w jaki sposób placówki opiekuńczo- -wychowawcze przygotowują swoich usamodzielnianych wychowanków do samodzielności życiowej. Problem został rozpatrzony z perspektyw przygotowania do samodzielności rodzinnej, zawodowej, społecznej i obywatelskiej. Zrealizowanie badań pozwoliło odpowiedzieć na pytanie, jak w badanych placówkach przebiega proces wychowawczy związany z przygotowaniem usamodzielnianych wychowanków do samodzielności życiowej oraz jakie w tym celu stosuje się metody i formy działań. Przystępując do projektu badawczego zrezygnowano z wcześniejszego stawienia hipotez, gdyż zgodnie z założeniami metodologicznymi zabieg ten jest niekonieczny w przypadku podejścia jakościowego. Praktyka ta w znaczny sposób mogłaby ograniczyć wartość poznawczą.
Pobrania
Bibliografia
Bartnikowska U., Ćwirynkało K., Rodziny adopcyjne i zastępcze dziecka z niepełnosprawnością, Oficyna Wydawnicza „Impuls”, Kraków 2013.
Buczel A., Samodzielność jako cecha osobowości, „Studia Philosophiae Christianae” 1993, nr 29(1).
Dąbrowski Z., Pedagogika opiekuńcza w zarysie, cz. 2, Wydawnictwo Wyższej Szkoły Pedagogicznej, Olsztyn 1995.
Gajewska G., Pedagogika opiekuńcza i jej metodyka, Wydawnictwo Naukowe Uniwersytetu Zielonogórskiego, Zielona Góra 2004.
Kamińska U., Zranione dzieciństwo. Wychowankowie domu dziecka mówią, Wydawnictwo Naukowe „Śląsk”, Katowice 2000.
Kamińska U., Zarys metodyki pracy opiekuńczo-wychowawczej w rodzinnych i instytucjonalnych formach wychowania, Wydawnictwo Uniwersytetu Śląskiego, Katowice 2005.
Konstytucja Rzeczypospolitej Polskiej z dnia 2 kwietnia 1997 r. uchwalona przez Zgromadzenie Narodowe w dniu 2 kwietnia 1997 r., Dz.U. 1997, nr 78, poz. 483.
Konwencja o Prawach Dziecka przyjęta przez Zgromadzenie Ogólne Narodów Zjednoczonych 20 listopada 1989 r., Dz.U. 1991, nr 120, poz. 526.
Mańka J., Ornacka K., Trudne dzieciństwo i rodzicielstwo – wybrane aspekty funkcjonowania rodzin zastępczych w Polsce w perspektywie socjologicznej, [w:] A. Żukiewicz (red.), Rodzicielstwo zastępcze w perspektywie teoretycznej i praktycznej, Wydawnictwo Edukacyjne „Akapit”, Toruń 2011.
Maszke A.W., Metody i techniki badań pedagogicznych, Wydawnictwo Uniwersytetu Rzeszowskiego, Rzeszów 2008.
Motow I., Mielczarek M., Funkcjonowanie emocjonalne i społeczne wychowanków domów dziecka w aspekcie doznawanego sieroctwa społecznego, „Pedagogika Rodziny” 2018, nr 8(1).
Motow I., Motow-Czyż M., Proces usamodzielnienia wychowanków z zakładów resocjalizacyjnych, „Pedagogika Rodziny” 2015, nr 5(4).
Mudrecka I., Samodzielność, [w:] J.M. Śnieciński (red.), Encyklopedia pedagogiczna XXI wieku, t. 5, Wydawnictwo Akademickie Żak, Warszawa 2006.
Pilch T., Bauman T., Zasady badań pedagogicznych. Strategie ilościowe i jakościowe, Wydawnictwo Akademickie Żak, Warszawa 2001.
Ruszkiewicz D., Samodzielność życiowa dorosłych córek nadopiekuńczych ojców, „Pedagogika Rodziny” 2018, nr 8(1).
Świrko-Pilipczuk J., Sytuacje edukacyjne podstawą procesu kształcenia i rozwijania samodzielności, [w:] K. Denek, F. Bereźnicki, J. Świrko-Pilipczuk (red.), Proces kształcenia i jego uwarunkowania, Agencja Wydawnicza „Kwadra”, Szczecin 2003.
Tomaszewski T., Z zagadnień psychologii samodzielności, „Kwartalnik Pedagogiczny” 1958, nr 1.
Ustawa z dnia 25 lutego 1964 r. Kodeks rodzinny i opiekuńczy, Dz.U. 1964, nr 9, poz. 59.
Ustawa z dnia 9 czerwca 2011 r. o wspieraniu rodziny i systemie pieczy zastępczej, Dz.U. 2011, nr 149, poz. 887 z późn. zm.
Winiarski M., Rodzina – szkoła – środowisko lokalne. Problemy edukacji środowiskowej, Instytut Badań Edukacyjnych, Warszawa 2000.
Woźniak Z., Samodzielność życiowa osób z lekką i umiarkowaną niepełnosprawnością intelektualną w świetle danych uzyskanych za pomocą nowego narzędzia pomiaru, „Niepełnosprawność i Rehabilitacja” 2017, nr 3.
Wyka A., Model badań przez wspólne doświadczanie, czyli o pewnej wersji empirii „jakościowej”, „Kultura i Społeczeństwo” 1985, nr 2.
Pobrania
Opublikowane
Numer
Dział
Licencja
Prawa autorskie (c) 2018 Akademia Humanistyczno-Ekonomiczna w Łodzi
Utwór dostępny jest na licencji Creative Commons Uznanie autorstwa – Na tych samych warunkach 4.0 Miedzynarodowe.