Model wspierania twórczego rozwoju jednostki jako postulowany wyznacznik nowoczesnej pracy socjalnej

Autor

  • Makary Stasiak Akademia Humanistyczno-Ekonomiczna w Łodzi Autor

DOI:

https://doi.org/10.25312/

Słowa kluczowe:

praca socjalna, człowiek, społeczeństwo

Abstrakt

Człowiek świadomy swojej podmiotowości postrzega swoje myślenie o świecie i swoje wartościowanie. Osoba świadoma to ta, która zauważa funkcjonowanie swojej psychiki. Osoba ta może więc zmieniać swoje postrzeganie rzeczywistości i planowanie działań. Osoba nieświadoma nie jest w stanie zmieniać swoich dyspozycji, czyli prowadzonej gry. Natomiast osoba świadoma faktu, że jest podmiotem autonomicznym i że prowadzi grę z otoczeniem może sobie stawiać pytania o jakość tej gry. Tym samym może podjąć prace nad jej ulepszaniem. Ulepszenie gry skutkuje wzrostem sprawności działania. Moment wzrostu sprawności działania jest nazywany aktem twórczym dla danego podmiotu. Aktowi twórczemu nieodmiennie towarzyszy zmiana, reorganizacja wnętrza organizmu. W akcie twórczym organizm podejmuje nowe zachowanie. Takie nowe zachowanie jest twórczym, przy pomocy, którego podmiot uzyskuje te same cele w efektywniejszy, sprawniejszy sposób.

Pobrania

Statystyki pobrań niedostępne.

Bibliografia

Jedliński K., Trening interpersonalny, Wydawnictwo W.A.B., Warszawa 2008.

Kanios A., Superwizja jako forma wsparcia profesjonalnych kompetencji osób przygotowujących się do pracy w zawodach pomocowych, [w:] Edukacja ustawiczna dorosłych w europejskiej przestrzeni kształcenia z perspektywy polskich doświadczeń. Studia i szkice socjopedagogiczne dedykowane profesorowi Janowi Saranowi, (red.) M. Pakuła, A. Dudak, Wydawnictwo UMCS, Lublin 2009.

Kantowicz E., Elementy teorii i praktyki pracy socjalnej, Wydawnictwo Uniwersytetu Warmińsko- -Mazurskiego, Olsztyn 2001.

Kofta M., Dlaczego potrzebujemy podmiotowości?, „Diametros”, nr 7, 2006.

Lasocińska K., Stasiak M., Spróbuj inaczej. Scenariusze zajęć rozwijających umiejętności twórcze, Wydawnictwo Wyższej Szkoły Humanistyczno-Ekonomicznej w Łodzi, Łódź 2006.

Materne J., Pedagogika socjalna. Systematyzacja zagadnień i pojęć, Mater, Szczecin 1997.

Męczkowska-Christiansen A., Edukacja dla demokracji jako demokracja w edukacji. Wokół podstawowych pojęć, [w:] Demokracja i edukacja. Dylematy, diagnozy, doświadczenia, (red.) K. Gawlicz, Wydawnictwo Naukowe Dolnośląskiej Szkoły Wyższej, Wrocław 2014.

Męczkowska-Christiansen A., Od podmiotowości indywidualnej do zbiorowej, czyli o istocie wspólnoty obywatelskiej, [w:] Podmiotowość dla rozwoju, Instytut Badań nad Gospodarką Rynkową, Gdańsk 2011.

Mellibruda J., Ja – ty – my. Psychologiczne możliwości ulepszania kontaktów międzyludzkich, Nasza Księgarnia, Warszawa 1986.

Oakeshott M., O postępowaniu człowieka, PWN, Warszawa 2008.

Odkrywanie podmiotowości. Podręcznik dla trenerów, (red.) L. Frydzińska-Świątczak, M. Stasiak, Wydawnictwo Wyższej Szkoły Humanistyczno-Ekonomicznej w Łodzi, Łódź 2002. Od twórczości do podmiotowości, (red.) L. Frydzińska-Świątczak, M. Stasiak, Wydawnictwo Wyższej Szkoły Humanistyczno-Ekonomicznej w Łodzi, Łódź 2005.

Przedsiębiorczość społeczna a praca socjalna, (red.) O. Pankiv, W. Duranowski, Centrum Rozwoju Zasobów Ludzkich, Warszawa 2014.

Reut M., Wolność, niepewność, edukacja (polityczne źródła pytania o podmiotowość), [w:] Państwo a edukacja, (red.) J. Kochanowicz, T. Tokarz, Wydawnictwo Naukowe Dolnośląskiej Szkoły Wyższej, Wrocław 2008.

Rymsza M., W stronę pracy środowiskowej i nowych ról zawodowych pracowników socjalnych, [w:] Pracownicy socjalni i praca socjalna w Polsce. Między służbą społeczną a urzędem, (red.) M. Rymsza, Instytut Spraw Publicznych, Warszawa 2007.

Skidmore R. A., Thackeray M. G., Wprowadzenie do pracy socjalnej, Interart, Warszawa 1996. Stasiak M. K., Kształcenie podmiotu, Wydawnictwo Wyższej Szkoły Humanistyczno-Ekonomicznej w Łodzi, Łódź 2002.

Stasiak M. K., Zarządzanie skierowane na podwładnego, Wydawnictwo Wyższej Szkoły Humanistyczno-Ekonomicznej w Łodzi, Łódź 2004.

Znajmiecka-Sikora M., Kędzierska B., Kształcenie ustawiczne w kontekście rozwoju człowieka – grupowe metody wspierania rozwoju (przegląd zagadnień i podstawowych pojęć), [w:] Psychologiczne metody wspierania rozwoju osobistego i społecznego osób dorosłych. Podstawy kształcenia ustawicznego od A do Z, (red.) M. Znajmiecka-Sikora, B. Kędzierska, Ego Centrum Edukacji i Doradztwa – Adam Sikora, Łódź 2011.

Zybertowicz A., Oświecenie – utopia, która działa, [w:] Samobójstwo Oświecenia?, (red.) A. Zybertowicz, Wydawnictwo Kasper, Kraków 2015.

Pobrania

Opublikowane

2024-06-25

Numer

Dział

Artykuły

Jak cytować

Model wspierania twórczego rozwoju jednostki jako postulowany wyznacznik nowoczesnej pracy socjalnej. (2024). Civitas Hominibus, 10, 133-142. https://doi.org/10.25312/

Podobne artykuły

1-10 z 45

Możesz również Rozpocznij zaawansowane wyszukiwanie podobieństw dla tego artykułu.