Podmiot moralny we współczesnej ochronie zdrowia – dylematy etyczne i dystres moralny w pracy pielęgniarki

Autor

DOI:

https://doi.org/10.25312/2391-5145.18/2023_08nb

Słowa kluczowe:

dylematy etyczne, dystres moralny, nowe technologie, sztuczna inteligencja

Abstrakt

Pielęgniarka jako pracownik ochrony zdrowia powinna kierować się w swoim postępowaniu nie tylko zasadą niewyrządzania pacjentowi krzywdy, lecz także działania w jego najlepiej pojętym interesie, w poszanowaniu jego autonomii oraz sprawiedliwego podziału zasobów. W świetle włączania nowych technologii w opiekę nad pacjentem warto ocenić potrzebę dostosowania dotychczasowo obowiązujących zasad etycznych celem świadczenia jak najlepszej opieki, budowania relacji terapeutycznej z pacjentem oraz przeciwdziałania występowania u pielęgniarki dylematów etycznych i dystresu moralnego

Pobrania

Statystyki pobrań niedostępne.

Bibliografia

Booth R.G., Strudwick G., McBride S., O’Connor S., Solano López A.L., How the nursing profession should adapt for a digital future, „The BMJ” 2021, No. 373. Burston A.S., Tuckett A.G., Moral distress in nursing, „Nursing Ethics” 2013, No. 20(3).

Corley M., Nurse moral distress: a proposed theory and research agenda, „Nursing Ethics” 2002, No. 9(6).

Epstein E.G., Delgado S., Understanding and Addressing Moral Distress. The Phenomenon of Moral Distress, „The Online Journal of Issues in Nursing” 2010, No. 15(3).

Ferrell B.R., Understanding the moral distress of nurses witnessing medically futile care, „Oncology Nursing Forum” 2006, No. 33(5).

Jameton A., What Moral Distress in Nursing History Could Suggest about the Future of Health Care, „AMA Journal of Ethics” 2017, No. 19(6). Jantos M., Etyka zawodowa pielęgniarek – powołanie czy profesjonalizm (etos pracy i życia), „Państwo i Społeczeństwo” 2009, nr 2.

Janus B., Dylematy etyczne w pracy pielęgniarki – model podejmowania decyzji, wystąpienie wygłoszone na konferencji „Kompetencje pielęgniarek i położnych a odpowiedzialność moralno-zawodowa”, 14.10.2005, https://www.pielegniarki.info.pl/files/1134761959.pdf [dostęp: 8.05.2023]. Kim M., Hong B., Nursing Ethical Considerations in the AI-Based Technologies, „J-Institute” 2022, Vol. 7, No. 2.

Kodeks etyki zawodowej pielęgniarki i położnej Rzeczypospolitej Polskiej z dnia 9 grudnia 2003 r., Naczelna Izba Pielęgniarek i Położnych, Warszawa 2023.

Korczak M., Refleksje na temat Kodeksu etyki zawodowej polskiej pielęgniarki, „Studia Medyczne” 2008, nr 9.

Kubiak-Curyl A., Rekomendacje OECD jako ramy etyczne i prawne dla rozwoju sztucznej inteligencji, „Studia Prawnicze. Rozprawy i materiały” 2020, nr 1.

Nielsen S., Langensiepen S., Madi M., Elissen M., Stephan A., Meyer G., Implementing ethical aspects in the development of a robotic system for nursing care: a qualitative approach, „BMC Nursing” 2022, No. 21.

Savel R.H., Munro C.L., Moral Distress, Moral Courage, „American Journal of Critical Care” 2015, No. 24(4).

Ulrich C.M., Grady C., Introduction, [w:] C.M. Ulrich, C. Grady (red.), Moral Distress in the Health Professions, Springer, Cham 2018.

Ustawa z dnia 15 lipca 2011 r. o zawodach pielęgniarki i położnej, Dz.U. 2011, nr 174, poz. 1039.

Walton M.K., Sources of Moral Distress, [w:] C.M. Ulrich, C. Grady (red.), Moral Distress in the Health Professions, Springer, Cham 2018.

Wujtewicz M., Wujtewicz M.A., Owczuk R., Konflikty na oddziale anestezjologii i intensywnej terapii, „Anaesthesiology Intensive Therapy” 2015, No. 47(4).

Zalewski Z., Etyczne i prawne aspekty komunikowania się pielęgniarki z pacjentem, [w:] A. Kwiatkowska, E. Krajewska-Kułak, W. Panek (red.), Komunikowanie interpersonalne w pielęgniarstwie, PZWL, Warszawa 2016.

Pobrania

Opublikowane

2023-11-16

Numer

Dział

Artykuły