Quality other than good merchandise – philosophical reflection

Authors

DOI:

https://doi.org/10.25312/2391-5129.27/2018_04lf

Keywords:

bluffing, conversational implicature, lying, deception, relevance

Abstract

The concept of quality in management theory is associated most often with a product introduced by the company. Managers rarely think about quality understood in a broader sense, for example as an ethical philosophy of acting in an organisation’s philosophy. A philosophical reflection is not a universal method in empirical sciences or statistical analyses. It is a specific method in philosophy in which one should ask questions and seek answers in observations, knowledge, one’s own analyses, but above all, in the works of other philosophers. The author shares his reflections inspired by legal and financial expertise regarding crimes against the credibility of accounting documentation. He believes that accounting documentation is a text in natural language, which should be analysed in the light of language pragmatics. This means that an accounting document can be understood literally or according to life experience, professional experience, intuition of the recipient.

Author Biography

  • Łukasz Fidos, Maria Cure Skłodowska University in Lublin

    Dr. Łukasz Fidos – PhD in humanities in the field of philosophy. Author of the doctoral dissertation Lie as an element of the contemporary reality of Western culture, defended on November 28, 2017 at the Faculty of Philosophy and Sociology of Maria Curie-Skłodowska University in Lublin.

References

Althoff F. (2005), Business Bluffing Reconsidered, „Journal of Business Ethics”, no. 45.

Austin J.L. (1993), Jak działać słowami, [w:] Mówienie i poznawanie. Rozprawy i wykłady filozoficzne, przeł. B. Chwedończuk, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa.

Berne E. (2004), W co grają ludzie. Psychologia stosunków międzyludzkich, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa.

Carr A. (1999), Czy blefowanie w biznesie jest etyczne?, [w:] G.D. Chryssides, J.H. Kaler, Wprowadzenie do etyki biznesu, przeł. H. Simbierowicz, Z. Wiankowska-Ładyka, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa.

Carson T.L. (1993), Second Thoughts about Bluffing, „Business Ethics Quarterly”, vol. 3, nr 4.

Chudy W. (2003), Filozofia kłamstwa. Kłamstwo jako fenomen zła w świecie osób i społeczeństw, Oficyna Wydawnicza Volumen, Warszawa.

Chudy W. (2007), Kłamstwo jako metoda. Esej o społeczeństwie i kłamstwie – 2, Oficyna Naukowa, Warszawa.

Grice P. (1980), Logic and Conversation, przeł. B. Stanosz, [w:] Język w świetle nauki, Wydawnictwo Czytelnik, Warszawa.

Kucharski J. (2014), Usprawiedliwione kłamstwo we współczesnej etyce stosowanej, Akademia Ignatianum, Wydawnictwo WAM, Kraków.

Levinson S. (2000), Presumptive Meanings: The Theory of Generalized Conversational Implicature, The MIT Press, Cambridge MA.

Russell B. (1906), Recenzja z: MacColl Symbolic logic and its applications, Mind XV, s. 255–260, za: T. Ciecierski (2011), Zależność kontekstowa. Wprowadzenie do problematyki, Ośrodek Badań Filozoficznych, Warszawa.

Sedlaczek M. (2012), Nieporozumienie a relewancja. Klasyfikacja i definicja nieporozumień w świetle teorii relewancji, [w:] B. Sierocka (red.), Via Communicandi. Prace z Antropologii Komunikacji i Epistemologii Społecznej, Wydział Nauk Społecznych i Dziennikarstwa Dolnośląskiej Szkoły Wyższej, Oficyna Wydawnicza Atut, Wrocław.

Sperber D., Wilson D. (1995), Relevance: Communication and Cognition, Blackwell Publishers, b.m.w.

Straffin Ph. D. (2004), Teoria gier, Wydawnictwo Naukowe SCHOLAR, Warszawa.

Szwabe J. (2006), O pewnej różnicy między odbiorcą a odbiornikiem, [w:] W. Dziarnowska, A. Klawiter (red.), Mózg i jego umysły (Studia z kognitywistyki i filozofii umysłu), Wydawnictwo Zysk i S-ka, Poznań.

Szwabe J. (2006), Znaczenie, dane domyślne, wywnioskowane. Rozumienie komunikatów w ujęciu współczesnej pragmatyki języków naturalnych, [w:] W. Dziarnowska, A. Klawiter (red.), Mózg i jego umysły (Studia z kognitywistyki i filozofii umysłu, 2), Wydawnictwo Zysk i S-ka, Poznań.

Wilson D., Sperber D. (2004/2006), Relevance Theory, [w:] Handbook of Pragmatics, Blackwell Publishing, Oxford.

Wittgenstein L. (2002), Dociekania filozoficzne, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa.

Wołos M. (2002), Koncepcja „gry językowej„ Wittgensteina w świetle badań współczesnego językoznawstwa, UNIVERSITAS, Kraków.

Zarządzanie ryzykiem oszustwa w toku działalności gospodarczej (2009), „Rachunkowość. Pismo Stowarzyszenia Księgowych w Polsce”, nr 8, s. 1.

Downloads

Published

2024-06-24

Issue

Section

Artykuły

How to Cite

Quality other than good merchandise – philosophical reflection. (2024). Innovative Management in Economy and Business, 2/27, 47-61. https://doi.org/10.25312/2391-5129.27/2018_04lf