Sustainable development from the perspective of micromobility
DOI:
https://doi.org/10.25312/2391-5129.29/2019_11jjdjKeywords:
micromobility, personal transport device, urban transport, sustainable developmentAbstract
The issue of sustainable development in relation to micromobility is rarely discussed in Polish scholarly literature. The concept of micromobility is relatively new, although the means of transport used by it have been known for a long time. The breakthrough for distinguishing this term was the spread of electromobility (e-mobility) – the use of electric motors in transport. The aim of this article is to present micromobility in relation to sustainable development issues and transport processes in cities. The article is descriptive and closes with considerations on the factors stimulating and inhibiting the development of micromobility in Poland. The article formulates four research questions to which answers were sought based on the literature on the subject and on the author’s own research. What constitutes the essence of sustainable development in relation to transport processes in cities? What is the issue of the first and last kilometre in urban travel and where is the place for micromobility? How can we classify the means of transport of micromobility? Which factors stimulate the development of micromobility in cities and which impede this development? The article concludes with a summary.
Downloads
References
Amstrong G. (2019), City Changer Cargo Bike, http://eclf.bike/onewebmedia/CCCB%20ECLF%20Dublin%20Gary%20Armstrong.pdf [dostęp: 28.07.2019].
Bebbington J., Higgins C., Frame B. (2009), Initiating Sustainable Development Reporting: Evidence from New Zealand, “Accounting Auditing & Accountability Journal”, 22(May), https://www.researchgate.net/publication/227428909_Initiating_Sustainable_Development_Reporting_Evidence_from_New_Zealand [dostęp: 1.02.2019].
Cele zrównoważonego rozwoju (2019), Ośrodek Informacji ONZ w Warszawie, http://www.un.org.pl/cel11 [dostęp: 25.09.2019].
Dąbek A. (2013), Pierwszy/ostatni kilometr w transporcie, „Zarządzanie Innowacyjne w Gospodarce i Biznesie”, nr 2/17.
Dediu H. (2019a), Where Does the Word “Micromobility” Come From?, https://micromobility.io/blog/2019/8/1/where-does-the-word-micromobility-comefrom [dostęp: 4.10.2019].
Dediu H. (2019b), The Five Categories of Micromobility, https://micromobility.io/blog/2019/3/20/the-five-categories-of-micromobility [dostęp: 10.10.2019].
Dediu H. (2019c), The Automobility/Micromobility Dichotomy, https://micromobility.io/blog/2019/3/12/the-automoblity-micromobility-dichotomy [dostęp: 10.10.2019].
Friedberg J. (2014), Transport, [w:] E. Albińska, A. Gruszecka-Tieśluk, Biznes na rzecz zrównoważonych miast, „Analizy tematyczne Forum Odpowiedzialnego Biznesu”, nr 2, http://odpowiedzialnybiznes.pl/wp-content/uploads/2014/07/Analiza-tematyczna-_Biznes-na-rzecz-zr%C3%B3wnowa%C5%BConych-miast.pdf [dostęp: 25.09.2019].
Gospodarka malwowa, https://pl.wikipedia.org/wiki/Gospodarka_malwowa [dostęp: 10.01.2019].
Hooler Electric Scooter, http://www.creatoria.pl/huler/ [dostęp: 28.09.2019].
Hulajnoga elektryczna off-road Velex, Pinterest, https://pl.pinterest.com/pin/621496817304217613/?nic=1 [dostęp: 28.09.2019].
Hulajnoga elektryczna, https://pl.wikipedia.org/wiki/Hulajnoga_elektryczna [dostęp: 28.09.2019].
Hulajnogi elektryczne, Warszawa. Jest ich już prawie 4 tysiące, a będzie jeszcze więcej, https://warszawa.naszemiasto.pl/hulajnogi-elektryczne-warszawa-jest-ich-juz-prawie-4/ga/c4-5102735/zd/41265411 [dostęp: 28.09.2019].
Janczewski J. (2019), Mikromobilność – wybrane problemy, „Zarządzanie Innowacyjne w Gospodarce i Biznesie”, nr 1/28.
Kaczmarek A. (2019), Zwyczajni użytkownicy gorsi od wandali. To już plaga, https://www.portalsamorzadowy.pl/gospodarka-komunalna/zwyczajni-uzytkownicy-gorsi-od-wandali-to-juz-plaga,129953.html [dostęp: 29.09.2019].
Miłaszewicz B., Rut J. (2014), Zrównoważony rozwój transportu miejskiego – szanse i ograniczenia, „Logistyka”, nr 6, https://www.researchgate.net/publication/298032623_Zrownowazony_rozwoj_transportu_miejskiego_-_szanse_i_ograniczenia [dostęp: 26.09.2019].
Monocykl elektryczny, https://pl.wikipedia.org/wiki/Monocykl_elektryczny [dostęp: 28.09.2019].
Nowicka K. (2017), Rozwój świata wirtualnego i jego wpływ na e-mobilność, [w:] J. Gajewski, W. Paprocki, J. Pieriegud (red.), E-mobilność: wizje i scenariusze rozwoju, Publikacja Europejskiego Kongresu Finansowego, Centrum Myśli Strategicznych, Sopot.
Ordinance on the use of personal light electric vehicles (PLEV) on public roads and amending other road traffic regulations (2019), https://ec.europa.eu/growth/tools-databases/tris/en/search/?trisaction=search.detail&year=2019&-num=84 [dostęp: 31.07.2019].
Popkiewicz R., Toyota i-Road: Czysta zabawka, https://www.auto-motor-i-sport.pl/galerie/Toyota-i-Road-Czysta-zabawka,20357,3 [dostęp: 28.09.2019].
Prezydenci o mikromobilności. Tomasz Andrukiewicz, Ełk (2019a), https://smartride.pl/prezydenci-mikromobilnosc-tomasz-andrukiewicz-elk/ [dostęp: 29.09.2019].
Prezydenci o mikromobilności. Rafael Rokaszewicz, Głogów (2019b), https://smartride.pl/mikromobilnosc-rafael-rokaszewicz-glogow/ [dostęp: 29.09.2019].
Projekt ustawy dot. UTO opublikowany (2019), https://www.prawodrogowe.pl/informacje/kronika-legislacyjna/projekt-ustawy-dot-uto-opublikowany [dostęp: 10.09.2019].
Rower transportowy, https://pl.wikipedia.org/wiki/Rower_transportowy [dostęp: 29.09.2019].
Rowery stylowe.pl, https://www.rowerystylowe.pl/p-7998/rower-cargo-babboe-big [dostęp: 28.09.2019].
Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) nr 168/2013 z dnia 15 stycznia 2013 r. w sprawie homologacji i nadzoru rynku pojazdów dwu- lub trzykołowych oraz czterokołowców, Dz.Urz. UE L 60 z 2.03.2013 z późn. zm.
Rybicki R. (2011), Renault Twizy jest prawie jak Smart, https://www.auto-swiat.pl/testy/testy-nowych-samochodow/renault-twizy-jest-prawie-jak-smart/tmj37l7 [dostęp: 28.09.2019].
Rydzkowski W., Wojewódzka-Król K. (red.) (2009), Transport: problemy transportu w rozszerzonej UE, PWN, Warszawa.
Strategia Zrównoważonego Rozwoju Transportu do 2030 roku (2019), Ministerstwo Infrastruktury, https://www.gov.pl/web/infrastruktura/projekt-strategii -zrownowazonego-rozwoju-transportu-do-2030-roku2 [dostęp: 28.09.2019].
Sumatran V., Fine Ch., Gonsalvez D. (2019), Transport miejski dostępny „na żądanie”, https://mitsmr.pl/w-strone-mobilnosci-spersonalizowana-przyszlosc-transportu-miejskiego-dostepnego-na-zadanie/ [dostęp: 10.05.2019].
Świat pojazdów, http://www.drivel.pl/monocykle-elektryczne/monocykl-elektryczny-airwheel-x3b.html [dostęp: 28.09.2019].
Ustawa z dnia 20 czerwca 1997 r. Prawo o ruchu drogowym, Dz.U. 1997, nr 98, poz. 602.
UTO. Konsultacje zakończone. Wskazano na błędy ustawy (2019), https://www.prawodrogowe.pl/informacje/kronika-legislacyjna/uto-konsultacje-zakonczone-wskazano-na-bledy-ustawy [dostęp: 11.09.2019].
Valadbigi A., Ghobadi S. (2010), Sustainable Development and Environmental Challenges, “European Journal of Social Science”, Vol. 13, Issue 4.
Wyszomirski O. (2010), Transport miejski, ekonomia i organizacja, Wydawnictwo Uniwersytetu Gdańskiego, Gdańsk.
Zrównoważone miasta. Życie w zdrowej atmosferze (2016), Global Compact Poland, Warszawa, https://ungc.org.pl/wp-content/uploads/2016/10/Raport-Zr%C3%B3wnowa%C5%BCone-miasta.pdf [dostęp: 25.09.2019].
Downloads
Published
Issue
Section
License
Copyright (c) 2020

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License.