Intercultural competencies of professional and personal counsellors
DOI:
https://doi.org/10.25312/2391-5129.32/2021_08lboKeywords:
professional career, intercultural communication, Intercultural Competence, employment counsellor, career consultant, international job offers, competencies, interculturalism, multiculturalism, international corporationsAbstract
The aim of this article is to demonstrate the influence of knowledge, skills and competencies in the field of intercultural communication. These qualifications are very important because they have a profound impact on the shape of the labour market. They are also essential for success in educational and professional activity. The increase in occupational mobility, the implemented paradigm of professional development and the opening of borders are a real challenge for a potential employee. The sociocultural context with the growing number of intercultural workers enforces certain changes in the functioning of vocational counselling. Career counsellors, personal trainers and coaches must constantly monitor the process of labour market changes, but the quality of counselling depends on their knowledge and skills. It becomes necessary to equip them with specialist knowledge and competencies in the field of intercultural competence.
References
Bańka A. (2006), Poradnictwo transnacjonalne. Cele i metody międzykulturowego doradztwa karier, Ministerstwo Pracy i Polityki Społecznej, Warszawa.
Bańka A., Trzeciak W. (2017), Rozwój myśli i profesjonalizacji poradnictwa zawodowego, Wydawnictwo Stowarzyszenia Psychologia i Architektura, Poznań–Katowice–Warszawa.
Boski P. (2010), Kulturowe ramy zachowań społecznych. Podręcznik psychologii międzykulturowej, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa.
Burakowska-Ogińska L. (2011), Był sobie kraj… Polska w publicystyce i eseistyce niemieckiej, Wyższa Szkoła Studiów Międzynarodowych, Łódź.
Burakowska-Ogińska L. (2018), EURES jako wsparcie mobilności pracowników na europejskim rynku pracy, Studia Podyplomowe Doradztwa Zawodowego i Personalnego, Akademia Humanistyczno-Ekonomiczna w Łodzi, Łódź.
Burakowska-Ogińska L. (2020), EURES jako forma wsparcia w zarządzaniu karierą, „Zarządzanie Innowacyjne w Gospodarce i Biznesie”, nr 2(29).
Chmielecka E. (red.) (2009), Od europejskich do krajowych ram kwalifikacji, MEN, Fundacja „Fundusz Współpracy”, Warszawa.
Dyrektywa 2004/38/WE Parlamentu Europejskiego i Rady z dnia 29 kwietnia 2004 r. w sprawie prawa obywateli Unii i członków ich rodzin do swobodnego przemieszczania się i pobytu na terytorium Państw Członkowskich, Dz.Urz. UE L 158 z 30.04.2004.
Ertelt B. (1995), Die Europäische Dimension in der Berufsberaterausbildung, [w:] W. Brzozowska, W. Rachalska (red.), Doradca zawodowy w warunkach przemian gospodarczych, Wydawnictwo Wyższej Szkoły Pedagogicznej, Częstochowa.
Ertelt B. (2003), Nowe trendy w poradnictwie zawodowym, „Rynek Pracy”, nr 5.
ESS - Europejski System Statystyczny oraz Eurostat, Główny Urząd Statystyczny, https://stat.gov.pl/statystyka-miedzynarodowa/instytucjeorganizacje-miedzynarodowe/ess-europejski-system-statystyczny-oraz-eurostat/
Hejmej A., Interkulturowość – literatura – komparatystyka, Centrum Humanistyki Cyfrowej, http://rcin.org.pl/ibl/Content/50725/PDF/WA248_66418_P-I-2524_hejmej-interkult.pdf
Iwaniuk I. (2014), Kompetencja wielokulturowa – różnorodność podejść do definicji tego pojęcia we współczesnej myśli pedagogicznej, „Języki Obce w Szkole”, nr 4.
Kałach M. (2019), Dwa razy więcej obcokrajowców w szkołach w Łodzi. Są też w Piotrkowie i Skierniewicach, „Dziennik Łódzki”, 13.12.2019.
Knapp K. (1992), Interpersonale und interkulturelle Kommunikation, [w:] N. Bergemann, A.L.J. Sourisseaux (red.), Interkulturelles Management, Heidelberg.
Królikowska J., Madej-Popowska D. (2007), Doskonalenie doradców zawodowych z uwzględnieniem aspektu wielokulturowości, Krajowy Ośrodek Wspierania Edukacji Zawodowej i Ustawicznej, Warszawa.
Lelińska K. (1999), Założenia i kierunki rozwoju poradnictwa zawodowego w warunkach reformy edukacji, „Problemy Poradnictwa Psychologiczno-Pedagogicznego”, nr 2(11).
Lelińska K. (2006), Zawodoznawstwo w planowaniu kariery, Ochotnicze Hufce Pracy, Warszawa.
Neuner G. (2014), Edukacja międzykulturowa i jej wymiary, [w:] F. Brotto, J. Huber, K. Karwacka-Vögele, G. Neuner, R. Ruffino, R. Teutsch, Kompetencje międzykulturowe dla wszystkich, Ośrodek Rozwoju Edukacji, Warszawa.
Noworol Cz. (2006), Profil zawodowy eurodoradcy, [w:] S.M. Kwiatkowski, Z. Sirojć (red.), Edukacja dla rynku pracy. Problemy poradnictwa zawodowego, Ochotnicze Hufce Pracy, Warszawa.
Paszkowska-Rogacz A. (2006), Doradztwo zawodowe a wyzwania międzykulturowe, Krajowy Ośrodek Wspierania Edukacji Zawodowej i Ustawicznej, Warszawa.
Peisert M. (2014), Interkulturowa kompetencja komunikacyjna w nauczaniu języków obcych, [w:] A. Dąbrowska, U. Dobesz (red.), Oficyna Wydawnicza Atut – Wrocławskie Wydawnictwo Oświatowe, Wrocław.
Pocztowski A. (2002), Międzynarodowe zarządzanie zasobami ludzkimi, Oficyna Ekonomiczna, Kraków.
Porzak R. (red.) (2018), Doradztwo w planowaniu kariery, Innovatio Press Wydawnictwo Naukowe Wyższej Szkoły Ekonomii i Innowacji, Lublin.
Praca w ujęciu międzykulturowym (2018), Projekt Akademii Humanistyczno-Ekonomicznej w Łodzi, Archiwum projektów, Łódź.
Przytuła S. (2011), Problemy wielokulturowości w korporacjach międzynarodowych, „Problemy Zarządzania”, vol. 9, nr 4(34).
Rapacka S. (2009), Kształcenie kompetencji interkulturowych uczestników procesu dydaktycznego poprzez rozwój komunikacji językowej, http://www.kms.polsl.pl/prv/spnjo/referaty/rapacka.pdf
Rosa G. (2018), Komunikacja kulturowa w biznesie. Różnice kulturowe i komunikacja międzykulturowa w różnych regionach świata jako podstawa sukcesu w biznesie międzynarodowym, Wydawnictwo edu-Libri, Kraków.
Rozporządzenie (UE) nr 492/2011 w sprawie swobodnego przepływu pracowników wewnątrz Unii, Dz.Urz. UE L 141/1 z 27.5.2011.
Rozporządzenie Ministra Pracy i Polityki Społecznej z dnia 27 kwietnia 2010 r. w sprawie klasyfikacji zawodów i specjalności na potrzeby rynku pracy oraz jej stosowania, Dz.U. 2010, nr 82, poz. 537.
Róg T. (2017), Teoria w pigułce, Ośrodek Rozwoju Edukacji, Warszawa, http://www.bc.ore.edu.pl/Content/996/JO_10_1.pdf
Schaeffter O. (2018), Interkulturelle Kompetenz in der Außenwirtschaft, https://www.researchgate.net/publication/322724591_Interkulturelle_Kompetenz_in_der_Aussenwirtschaft
Schmidt-Behlau B. (2005), Europejska Sieć Międzykulturowej Edukacji Dorosłych, „Edukacja Ustawiczna Dorosłych”, t. 1.
Strategie rozwojowe w głównym nurcie kształcenia interkulturowego (2005), Raport Europejskiej Sieci Kształcenia Interkulturowego w Edukacji Dorosłych.
Sultana R. (2005), Strategie usług poradnictwa zawodowego w społeczeństwie wiedzy – europejskie trendy, wyzwania i działania, Raport CEDEFOP, Biuro Oficjalnych Publikacji Unii Europejskiej, Luksemburg.
Sułkowski Ł. (2002), Czy kultury organizacyjne zmierzają do unifikacji?, „Zarządzanie Zasobami Ludzkimi”, nr 3–4.
Tadeusiewicz G. (1997), Edukacja w Europie, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa–Łódź.
Tadeusiewicz G. (2006), Współczesne paradygmaty andragogiki pracy, [w:] Z. Wiatrowski (red.), Pedagogika pracy i andragogika w konstelacji europejskiej i globalnej, WSHE, Włocławek.
Downloads
Published
Issue
Section
License
Copyright (c) 2022 Akademia Humanistyczno-Ekonomiczna w Łodzi
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License.