Regulacja i akredytacja jako instrumenty podnoszenia jakości w szkolnictwie wyższym w kontekście doświadczeń Stanów Zjednoczonych

Autor

  • Dominik Sypniewski Politechnika Warszawska Autor

DOI:

https://doi.org/10.25312/

Słowa kluczowe:

wyższa edukacja, rozporządzenie, akredytacja, jakość edukacji, edukacja wyższa w Stanach Zjednooczonych

Abstrakt

Od kilku lat w Polsce trwa dyskusja na temat poprawy jakości szkolnictwa wyższego. Wprowadzone nowelizacje zwiększyły kompetencje regulacyjne Ministra Nauki i Szkolnictwa Wyższego oraz utworzyły Polską Komisję Akredytacyjną – niezależny organ oceniający jakość szkolnictwa wyższego. W artykule przedstawiono doświadczenia szkolnictwa wyższego w Stanach Zjednoczonych, które wskazują, że kluczowymi czynnikami w poprawie jakości szkolnictwa wyższego są szeroka autonomia uczelni oraz niezależny system akredytacji, którego celem jest zapewnienie jakości oraz jej ciągłe doskonalenie. Analizę systemu akredytacji przeprowadzono na przykładzie akredytacji szkół prawniczych przyznawanej przez Amerykańskie Stowarzyszenie Adwokackie (ABA).

Biogram autora

  • Dominik Sypniewski - Politechnika Warszawska

    Dr, adiunkt na Wydziale Administracji i Nauk Społecznych Politechniki Warszawskiej. Prorektor w Konsorcjum Uczelni FUTURUS.

Bibliografia

Areen J. (2010), Governing Board Accountability: Competition, Regulation, and Accreditation, „ Journal of College and University Law”, Vol. 36.

Areen J. (2011), Accreditation Reconsidered, „Iowa Law Review”, Vol. 96.

Bennett S.C. (2010), When Will Law School Change?, „89 Nebraska Law Review”, No 1.

Dąbrowski K. (2012), Obszary regulacji systemu szkolnictwa wyższego w Polsce, [w:] K. Dąbrowski, D. Sypniewski (red.), Deregulacja w Polsce i Europie Środkowo-Wschodniej, Warszawa.

Dobrowolski P. (2012), Harvard w Polsce nielegalny, http://www.rp.pl/artykul/9157,877153-Harvard-w-Polsce-nielegalny.html, dostęp: 13.11.2012.

Eaton J.S. (2009), An Overview of U.S. Accreditation, Council for Higher Education Accreditation, http://www.chea.org/pdf/2009.06_Overview_of_US_Accreditation.pdf, dostęp: 13.11.2012.

Ezell A., Bear J. (2012), Degree Mills: The Billion-dollar Industry That Has Sold Over a Million Fake Diplomas, New York.

Flanagan R.C. (2012), Leveraging Support Programs for Innovative Teaching Methods Across the Curriculum, [w:] D.M. Moss, D. M. Curtis (red.) Reforming Legal Education. Law Schools at the Crossroads, Charlotte.

Fritschler A.L. (2007), Government Should Stay Out of Accreditation, „53 The Chronicle of Higher Education”, No. 37.

Górniak J. (red.) (2010), Diagnoza stanu szkolnictwa wyższego w Polsce, Warszawa.

Kijowski D.R. (2012), Uprawnienia administracyjne, [w:] R. Hauser, Z. Niewiadomski, A. Wróbel (red.), Prawo administracyjne materialne, Warszawa.

Moeser E., Huismann C. (2011), Bar Admission Requirements 2011, National Conference of Bar Examiners and American Bar Association, Madison–Chicago.

NACIQI (2012), Report to the U.S. Secretary of Education: Higher Education Act Reauthorization. Accreditation Policy Recommendations, National Advisory Committee on Institutional Quality and Integrity, http://www2.ed.gov/about/bdscomm/list/naciqi-dir/2012-spring/telecomferen,ce-2012/naciqi-final-report.pdf, dostęp: 13.11.2012.

PKA (2012), Działalność Państwowej Komisji Akredytacyjnej w latach 2008–2011. III Kadencja, Warszawa.

Reid R.H. (1959), American Degree Mills, American Council on Education, Washington.

Rószkiewicz M. (2009), Diagnoza stanu szkolnictwa wyższego w Polsce. Wyzwania w obszarach strategicznych, Warszawa.

Shepherd G.B., Shepherd W.G. (1998), Scholarly Restraints? ABA Accreditation and Legal Education, „19 Cardozo Law Review”, No. 6.

Stevens R. (1983), Legal Education in America from 1850 to the 1980s, Chapel Hill.

Sullivan W.M., Carnegie Foundation for the Advancement of Teaching (2007), Educating lawyers: preparation for the profession of law, Carnegie Foundation for the Advancement of Teaching, San Francisco.

UNDP (2007), Edukacja dla pracy. Raport o Rozwoju Społecznym Polska 2007, Program Narodów Zjednoczonych ds. Rozwoju, Warszawa.

Wahl R.E. (1995), Report of the Commission to Review the Substance and Process of the American Bar Association’s Accreditation of American Law Schools, http://apps.americanbar.org/legaled/accreditation/Wahl%20Report.pdf, dostęp: 13.11.2012.

Wykaz aktów prawnych

Ustawa z dnia 27 lipca 2005 r. – Prawo o szkolnictwie wyższym (Dz.U. z 2005 r. nr 164, poz. 1635 z późn. zm.)

Ustawa z dnia 18 marca 2011 r. o zmianie ustawy Prawo o szkolnictwie wyższym, ustawy o stopniach naukowych i tytule naukowym oraz o stopniach i tytule w zakresie sztuki oraz o zmianie niektórych innych ustaw (Dz.U. z 2011 r. nr 84, poz. 455).

Wyrok Sądu Najwyższego stanu New Jersey z dnia 6 lutego 1967 r. (226 A.2d 612).

Wyrok Sądu Apelacyjnego Dystryktu Columbia z dnia 30 lipca 1970 r. (432 F.2d.650).

Wyrok Sądu Apelacyjnego Dystryktu Columbia z dnia 9 listopada 1984 r. (82 A.2d 1172).

Wyrok Sądu Okręgowego dla Pensylwanii z dnia 29 sierpnia 1996 r. (937 F.Supp. 435).

Wyrok Naczelnego Sądu Administracyjnego z dnia 15 października 2003 r., I SA 989/03.

Wyrok Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego z dnia 1 grudnia 2010 (I SA/Wa744/10).

Postanowienie Sądu Okręgowego dla Dystryktu Columbia z dnia 25 czerwca 1996 r. (934 F.Supp. 435).

Pobrania

Opublikowane

2013-07-31

Numer

Dział

Artykuły

Jak cytować

Regulacja i akredytacja jako instrumenty podnoszenia jakości w szkolnictwie wyższym w kontekście doświadczeń Stanów Zjednoczonych. (2013). Zarządzanie Innowacyjne W Gospodarce I Biznesie , 1/14, 107-118. https://doi.org/10.25312/

Inne teksty tego samego autora

1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 > >> 

Podobne artykuły

11-20 z 83

Możesz również Rozpocznij zaawansowane wyszukiwanie podobieństw dla tego artykułu.