Analiza kultury japońskiej w przedsiębiorstwie – ujęcie teoretyczne i praktyczne

Autor

  • Agnieszka Polanowska Wyższa Szkoła Zarządzania i Przedsiębiorczości, Wałbrzych Autor

DOI:

https://doi.org/10.25312/2391-5129.24/2017_31-39

Słowa kluczowe:

kultura organizacyjna, zasoby ludzkie, organizowanie pracy, rozwój zawodowy, polityka personalna, pracownik

Abstrakt

Każde przedsiębiorstwo charakteryzuje się kluczową dla siebie kulturowością. Jedną ze specyficznych jest kultura japońska. Założeniem niniejszych treści jest usystematyzowanie wiedzy w podejmowanym temacie. Dane pochodzą z literatury przedmiotu oraz własnej analizy podmiotu badawczego. W artykule zaprezentowano aspekt teoretyczny i praktyczny. Przedstawiono podstawowe terminy, czynniki, interpretacje, cechy. Zidentyfikowano i analizowano kulturę przedsiębiorstwa produkcyjnego. Celem artykułu jest poruszenie kwestii ważnych zarówno dla menedżera jak i ogólnego funkcjonowania organizacji.

Biogram autora

  • Agnieszka Polanowska - Wyższa Szkoła Zarządzania i Przedsiębiorczości, Wałbrzych

    Dr – adiunkt w Katedrze Zarządzania.

Bibliografia

Cameron K.S., Quinn R.E. (2015), Kultura organizacyjna – diagnoza i zmiana. Model wartości konkurujących, Wolters Kluwer, Warszawa.

Ciurla M., Hopej M. (1994), Kultura a struktura organizacyjna, „Przegląd Organizacji”, nr 4.

Gableta M. (1998), Potencjał pracy w przedsiębiorstwie. Kształtowanie i wykorzystanie, Wydawnictwo Akademii Ekonomicznej im. Oskara Langego, Wrocław.

Głuszek E. (2004), Zarządzanie zasobami niematerialnymi przedsiębiorstwa, Wydawnictwo Akademii Ekonomicznej im. Oskara Langego, Wrocław.

Harrison R. (1972), Understanding Your Organization’s Character, “Harvard Business Review”, May–June.

Miklaszewski L. (2008), Patologiczne kultury organizacyjne jako bariera rozwoju przedsiębiorstw, [w:] A. Kaleta, K. Moszkowicz (red.), Zarządzanie strategiczne w badaniach teoretycznych i w praktyce, Wydawnictwo Uniwersytetu Ekonomicznego, Wrocław.

Peeling N. (2010), Błyskotliwy menedżer. Co dobry menedżer wie, robi i mówi, PWE, Warszawa.

Penc J. (2008), Decyzje i zmiany w organizacji. W poszukiwaniu skutecznych sposobów działania, Wydawnictwo Difin, Warszawa.

Podobiński M. (2014), Skutki stosowania japońskich koncepcji i metod zarządzania w polskim przedsiębiorstwie produkcyjnym, „Nauki o Zarządzaniu”, nr 1(18).

Polanowska A. (2015), Kulturowe, organizacyjne i metodyczne aspekty zarządzania kompetencjami zawodowymi menedżerów, „Prace Naukowe Wałbrzyskiej Wyższej Szkoły Zarządzania i Przedsiębiorczości”, t. 34.

Przybyła M. (2003), Organizacja i zarządzanie. Podstawy wiedzy menedżerskiej, Wydawnictwo Akademii Ekonomicznej im. Oskara Langego, Wrocław.

Schein E. (2010), Organizational Culture and Leadership, Jossey-Bass, San Francisco.

Sikorski C. (2010), Kształtowanie kultury organizacyjnej, Wydawnictwo UŁ, Łódź.

Pobrania

Opublikowane

2024-06-24

Numer

Dział

Artykuły

Jak cytować

Analiza kultury japońskiej w przedsiębiorstwie – ujęcie teoretyczne i praktyczne. (2024). Zarządzanie Innowacyjne W Gospodarce I Biznesie , 1/24, 31-39. https://doi.org/10.25312/2391-5129.24/2017_31-39

Podobne artykuły

21-30 z 165

Możesz również Rozpocznij zaawansowane wyszukiwanie podobieństw dla tego artykułu.