Osobowościowe i kompetencyjne uwarunkowania przedsiębiorczości uczących się dorosłych
DOI:
https://doi.org/10.25312/2391-5129.28/2019_06azSłowa kluczowe:
przedsiębiorczość, kompetencje, osobowość, dorośli uczący sięAbstrakt
Celem artykułu było ustalenie osobowościowych i kompetencyjnych uwarunkowań przedsiębiorczości rozumianej jako kompetencja. W modelu badawczym jako zmienne wyjaśniające przyjęto: a) zmienne osobowościowe: optymizm, nadzieję, gotowość do mierzenia się z trudnościami, b) zmienne kompetencyjne: opanowanie aktywnych metod poszukiwania pracy, sprawne komunikowanie się, zdolność autoprezentacji. Badaniom poddano grupę 69 osób dorosłych – studiujących i aktywnych na rynku pracy. Uzyskane wyniki potwierdziły istotną statystycznie korelację przedsiębiorczości ze wszystkimi badanymi czynnikami osobowościowymi, przy czym najsilniejsze współczynniki r-Pearsona uzyskano dla nadziei (r = 0,40) i optymizmu (r = 0,39). Nadzieja okazała się także predyktorem wyjaśniającym 15% wariancji wyników w zakresie przedsiębiorczości. Wśród czynników kompetencyjnych analiza korelacyjna potwierdziła istotny statystycznie związek przedsiębiorczości z opanowaniem aktywnych metod poszukiwania pracy (r = 0,63) oraz sprawnym komunikowaniem się (r = 0,29), przy czym pierwszy z tych czynników okazał się silnym predykatorem dla poziomu przedsiębiorczości, wyjaśniającym aż 39% jej wariancji.
Bibliografia
Borgiasz M. (2017), Kompetencje przedsiębiorcze – ich rola i znaczenie w pracy współczesnego nauczyciela, „Szkoła – Zawód – Praca”, nr 14.
Czapiński J. (2004), Szczęśliwa osobowość, [w:] J. Czapiński (red.), Psychologia pozytywna. Nauka o szczęściu, zdrowiu i cnotach człowieka, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa.
Czapiński J. (2017), Psychologia szczęścia, Wydawnictwo Naukowe Scholar, Warszawa.
Kalita B. (2014), Przedsiębiorczość jako kompetencja kluczowa w procesie uczenia się przez całe życie, „Zeszyty Naukowe Politechniki Śląskiej. Organizacja i Zarządzanie”, z. 72.
Klonowska-Matynia M., Palinkiewicz J. (2013), Przedsiębiorczość w teorii ekonomicznej, „Zeszyty Naukowe Wydziału Nauk Ekonomicznych Politechniki Koszalińskiej”, z. 17.
Kompetencje kluczowe w uczeniu się przez całe życie. Europejskie ramy odniesienia (2006), załącznik do Zalecenia Parlamentu Europejskiego i Rady z dnia 18 grudnia 2006 r. w sprawie kompetencji kluczowych w procesie uczenia się przez całe życie, Dz. Urz. UE 2006/962/WE z dnia 30.12.2006.
Kozielecki J. (2006), Psychologia nadziei, Wydawnictwo Akademickie „Żak”, Warszawa.
Piecuch T. (2010), Przedsiębiorczość. Podstawy teoretyczne, C.H. Beck, Warszawa.
Piecuch T. (2012), Ludzie młodzi wobec przedsiębiorczości – przykład województwa podkarpackiego, [w:] A. Richert-Kaźmierska (red.), Aspekty i przejawy przedsiębiorczości regionalnej w Polsce, Wydział Zarządzania i Ekonomii, Politechnika Gdańska, Gdańsk.
Rathus S. (2004), Psychologia współczesna, Gdańskie Wydawnictwo Psychologiczne, Gdańsk.
Seligman E.P. (1996), Optymizmu można się nauczyć, Media Rodzina, Poznań.
Seligman E.P. (2005), Prawdziwe szczęście. Psychologia pozytywna a urzeczywistnienie naszych możliwości trwałego spełnienia, Media Rodzina, Poznań.
Snyder C.R. (1994), The Psychology of Hope, The Free Press, New York.
Strategia lizbońska, http://uniaeuropejska.org/strategia-lizbonska [dostęp: 22.06.2019].
Trzebińska E. (2008), Psychologia pozytywna, Wydawnictwa Akademickie i Profesjonalne, Warszawa.
Zalecenie Parlamentu Europejskiego i Rady z dnia 18 grudnia 2006 r. w sprawie kompetencji kluczowych w procesie uczenia się przez całe życie, Dz. Urz. UE 2006/962/WE z dnia 30.12.2006.
Zalecenie Rady z dnia 22 maja 2018 r. w sprawie kompetencji kluczowych w procesie uczenia się przez całe życie, Dz. Urz. UE 2018/C 189/01 z dnia 4.06.2018.
Zbonikowski A. (2010), Społeczne oddziaływania defaworyzujące a poczucie własnej wartości dzieci i młodzieży, [w:] K. Hirszel (red.), Psychospołeczne uwarunkowania defaworyzacji dzieci i młodzieży, Difin, Warszawa.
Zbonikowski A. (2014), Samorealizacja młodzieży akademickiej u progu kariery zawodowej. Wyznaczniki psychologiczne i kierunki wsparcia, [w:] W. Welskop (red.), Przyszłość edukacji – edukacja przyszłości, Wyższa Szkoła Biznesu i Nauk o Zdrowiu, Łódź.
Pobrania
Opublikowane
Numer
Dział
Licencja
Prawa autorskie (c) 2019 Akademia Humanistyczno-Ekonomiczna w Łodzi
Utwór dostępny jest na licencji Creative Commons Uznanie autorstwa – Na tych samych warunkach 4.0 Miedzynarodowe.