Definicja katastrofy w ruchu drogowym w orzecznictwie sądów apelacyjnych
DOI:
https://doi.org/10.25312/2391-5129.32/2021_12dkSłowa kluczowe:
art. 173 k.k., bezpieczeństwo w ruchu drogowym, katastrofa w ruchu drogowymAbstrakt
W artykule podjęta została problematyka dotycząca sprowadzenia katastrofy w ruchu drogowym. Autor za cel obiera weryfikację hipotezy, że w orzecznictwie sądów apelacyjnych wypracowane zostały kryteria pozwalające na stwierdzenie dopuszczenia się przez daną osobę występku lub przestępstwa określonego w art. 173 § 2, § 4 Kodeksu karnego (Dz.U. 1997, nr 88, poz. 553 z późn. zm.), wspartej pięcioma pytaniami: 1. Jakie przyczyny mogą powodować powstanie wydarzenia zakłócającego w sposób nagły i groźny ruch lądowy? 2. Czym cechuje się katastrofa w ruchu drogowym? 3. Jakie cechy posiadają inne zdarzenia w ruchu drogowym, wśród których wyróżnić można kolizję oraz wypadek? 4. Na jakich typach drogi może zdarzyć się katastrofa? 5. Czy teza 12 zawarta w Uchwale SN z dnia 28 lutego 1975 r. o sygnaturze akt V KZP 2/74 utraciła swoją aktualność w czasach współczesnych? Odpowiedź na niejasne kwestie została wsparta między innymi analizą: ustaw, uchwał Sądu Najwyższego czy też orzecznictwa sądów apelacyjnych.
Bibliografia
Nowacki J., Tobor Z. (2016), Wstęp do prawoznawstwa, Wolters Kluwer SA, Warszawa.
Rozenek R., Przasnyski J., Gemza M. (2015), Kwalifikacja zdarzeń drogowych oraz polecenia i sygnały wydawane przez policjanta na miejscu zdarzenia drogowego, Centrum Szkolenia Policji, Legionowo.
Zalewski W. (2009), Populizm penalny – próba zdefiniowania zjawiska, [w:] Z. Sienkiewicz, R. Kokot (red.), Populizm penalny i jego przejawy w Polsce. Materiały z ogólnopolskiego Zjazdu Katedr Prawa Karnego w Szklarskiej Porębie w dniach 24–27 września 2008 r., Wrocław.
Pobrania
Opublikowane
Numer
Dział
Licencja
Prawa autorskie (c) 2022 Akademia Humanistyczno-Ekonomiczna w Łodzi
Utwór dostępny jest na licencji Creative Commons Uznanie autorstwa – Na tych samych warunkach 4.0 Miedzynarodowe.