Rower elektryczny w systemie mikromobilności
DOI:
https://doi.org/10.25312/2391-5129.35/2022_09jjdjSłowa kluczowe:
mikromobilność, system mikromobilności, rower elektrycznyAbstrakt
Korzystanie z rowerów w celu przemieszczania się z jednego miejsca do drugiego staje się coraz popularniejsze. Poruszanie się nimi nie wymaga dużego wysiłku fizycznego, więc na dłuższych odcinkach podróży mogą być alternatywą dla rowerów konwencjonalnych. Z rowerów elektrycznych korzystają zarówno firmy, jak i osoby prywatne. Elektryczne wspomaganie roweru może być również rozwiązaniem transportowym dla osób z problemami zdrowotnymi. Rowery elektryczne mogą być postrzegane jako jeden ze sposobów na uzupełnienie luki w transporcie publicznym i ograniczenie kongestii w centrach miast. Celem artykułu jest prezentacja roweru elektrycznego i wskazanie jego miejsca w systemie mikromobilności. Omówiono systematykę e-rowerów, scharakteryzowano rynek i przytoczono kilka wybranych przykładów wykorzystania ich w transporcie osób i ładunków. W konkluzji postawiono hipotezę, że więcej e-rowerów na ulicach może prowadzić do mniejszej liczby samochodów w miastach. W pracy oparto się na publikacjach naukowych, a także na informacjach i opracowaniach praktyków z branży. Całość zwieńczono podsumowaniem.
Bibliografia
Arsenio E., Dias J.V., Lopes S.A., Pereira H.L. (2018), Assessing the market potential of electric bicycles and ICT for low carbon school travel: a case study in the Smart City of ÁGUEDA, „European Transport Research Review”, Vol. 10, No. 13.
Bargielski G. (2017), Przepisy i certyfikaty dotyczące rowerów elektrycznych – fakty i mity, https://www.geobike.com.pl/przepisy-i-certyfikaty-dotyczace-rowerow-elektrycznych-fakty-i-mity-cinfo-pol-59.php [dostęp: 13.11.2022].
Behrendt F. (2016), Why cycling matters for Smart Cities. Internet of Bicycles for Intelligent Transport, „Journal of Transport Geography”, Vol. 56.
Biała Księga. Plan utworzenia jednolitego europejskiego obszaru transportu – dążenie do osiągnięcia konkurencyjnego i zasobooszczędnego systemu transportu (2011), Komisja Europejska, Bruksela, https://eur-lex.europa.eu/legal-content/PL/TXT/PDF/?uri=CELEX:52011DC0144&from=en [dostęp: 17.11.2022].
Błoński M. (2017), Chińskie wypożyczalnie rowerów gotowe na podbój Zachodu, https://kopalniawiedzy.pl/Mobike-Ofo-rower-rower-miejski,26691 [dostęp: 15.11.2022].
Bloomberg: ceny akumulatorów litowo-jonowych są najniższe w historii i nadal będą spadać (2017), https://orpa.pl/bloomberg-ceny-akumulatorow-litowo-jonowych-sa-najnizsze-w-historii-nadal-beda-spadac/ [dostęp: 5.11.2022].
Bolt uruchamia rowery elektryczne w Warszawie (2022), https://www.isbtech.pl/2022/06/bolt-uruchamia-rowery-elektryczne-w-warszawie/ [dostęp: 11.11.2022].
Bruce O. (2018), Episode 2: What is micromobility, how do we define it, and why is it disruptive?, https://medium.com/micromobility/episode-2-what-is-micromobility-how-do-we-define-it-and-why-is-it-disruptive-4653ef260492 [dostęp: 11.05.2018].
Carracedo D., Mostofi H. (2022), Electric cargo bikes in urban areas: A new mobility option for private transportation, „Transportation Research Interdisciplinary Perspectives”, Vol. 16, https://www.sciencedirect.com/science/article/pii/S2590198222001658 [dostęp: 6.12.2022].
Dediu H. (2019), The Micromobility Definition, https://micromobility.io/blog/2019/2/23/the-micromobility-definition [dostęp: 2.05.2019].
Dotacja celowa na zakup roweru elektrycznego (2022), https://bip.um.gdynia.pl/sprawy-do-zalatwienia,158/dotacja-celowa-na-zakup-roweru-elektrycznego,574484 [dostęp: 10.11.2022].
Duszczyk M. (2022), Bolt wjeżdża na e-rowerach do Warszawy, https://www.rp.pl/transport/art36439541-bolt-wjezdza-na-e-rowerach-do-warszawy [dostęp: 11.11.2022].
E-Bicke Clasyfications and Law (2022), https://www.juicedbikes.com/pages/e-bike-classifications [dostęp: 2.11.2022].
E-Bike Research (2022), https://trec.pdx.edu/e-bike-research [dostęp: 18.11.2022].
E-bikes Market by Class (Class-I, Class-II, Class-III), Speed (Up to 25 km/h, 2545 km/h), Battery type (Lithium-ion, Lithium-ion Polymer, Lead Acid), Motor Type, Mode (Pedal Assist, Throtte), Componenet, Usage, Ownership and Region Global Trends & Forecast to 2027 (2022), https://www.marketsandmarkets.com/Market-Reports/electric-bike-market-110827400.htmlgclid=CjwKCAjwtp2bBhAGEiwAOZZTuPtRxZ6vVCnwWz1tdBf6rQuM2Ya5Apy7aBepOM4K4p91gesmj2XApBoCzkwQAvD_BwE [dostęp: 6.11.2022].
E-bikes Market Size, Share & Trends Analysis Report By Propulsion Type (Pedal-assisted, Throttle-assisted), By Battery Type, By Power, By Application, By Region, And Segment Forecasts, 2022–2030 (2020), https://www.grandviewresearch.com/industry-analysis/e-bikes-market-report [dostęp: 5.11.2022].
E-Bikes Rule China’s Urban Streets: Hyperdrive Daily (2021), https://www.bloomberg.com/news/newsletters/2021-04-05/hyperdrive-daily-e-bikesrule-china-s-urban-streets [dostęp: 3.11.2022].
Electric bicycle laws (2022), https://en.wikipedia.org/wiki/Electric_bicycle_laws [dostęp: 3.11.2022].
Ellson A. (2022), Irresponsible Amazon selling kits to help e-bikes override speed limits, https://www.thetimes.co.uk/article/irresponsible-amazon-selling-kits-to-help-e-bikes-override-speed-limits-qlkgghfcl?utm_source=substack&utm_medium=email [dostęp: 17.11.2022].
Fijak M. (2022), Kraków. Strefa Czystego Transportu już w 2023 roku, https://smoglab.pl/strefa-czystego-transportu/?gclid=Cj0KCQiApb2bBhDYARIsAChHC9uhpCrJpxBQunYGZWETdF8abJosScdGf_y-Wu5hpr8JIZJYFaEvTf8aAuZOEALw_wcB [dostęp: 13.11.2022].
Jancer M. (2020), What Are Ebike‘ Classes’ and What Do They Mean?, https://www.wired.com/story/guide-to-ebike-classes/ [dostęp: 2.11.2022].
Jochem P., Doll C., Fichtner W. (2016), External costs of electric vehicles, „Transportation Research Part D: Transport and Environment”, Vol. 42, https://www.sciencedirect.com/science/article/abs/pii/S1361920915001467 [dostęp: 18.11.2022].
Jones T., Harms L., Heinen E. (2016), Motives, perceptions and experiences of electric bicycle owners and implications for health, wellbeing and mobility, „Journal of Transport Geography”, Vol. 53, https://www.sciencedirect.com/science/article/pii/S0966692316301934 [dostęp: 18.11.2022].
Kocaman M. (2019), Adoption of Electric Bicycle for the Daily Commute: Investigating Behavioral Factors in a Pilot Study, Delft University of Technology, TU Delft.
Kraków uruchomił system elektrycznych rowerów miejskich (2022), https://www.transport-publiczny.pl/wiadomosci/krakow-uruchomil-system-elektrycznych-rowerow-miejskich-75263.html [dostęp: 13.11.2022].
Kraków, Bydgoszcz, Olsztyn – w trzech miastach Bolt zaoferuje elektryczne rowery na minuty (2022), https://smartride.pl/krakow-bydgoszcz-olsztyn-w-trzech-polskich-miastach-bolt-zaoferuje-elektryczne-rowery-na-minuty/ [dostęp: 11.11.2022].
Na ulicach Poznania są już rowery elektryczne od Bolta (2022), https://www.transport-publiczny.pl/wiadomosci/na-ulicach-poznania-sa-juz-rowery-elektryczne-od-bolta-75329.html [dostęp: 11.11.2022].
Od dziś rowery elektryczne Bolt w Poznaniu! (2022), https://www.poznan.pl/mim/smartcity/news/od-dzis-rowery-elektryczne-bolt-w-poznaniu,187860.html [dostęp: 27.10.2022].
Patyk A. (2022), Amazon wprowadza ekologiczne pojazdy w centrum Londynu, https://obserwatorlogistyczny.pl/2022/07/31/amazon-wprowadza-ekologiczne-pojazdy-w-centrum-londynu/ [dostęp: 1.12.2022].
-EN 15194:2018-01 – wersja polska (2021), https://sklep.pkn.pl/pn-en-151942018-01p.html [dostęp: 2.11.2022].
Rekordowa sprzedaż rowerów w Europie. Już prawie co czwarty kupowany to e-bike (2022), https://smartride.pl/rowery-w-europie-rekordowa-sprzedaz-juz-prawie-co-czwarty-to-e-bike/ [dostęp: 10.11.2022].
Rodzaje rowerów (2022), http://wrower.pl/sprzet/rodzaje-rowerow,3361.html [dostęp: 28.11.2022].
Rosler J. (2021), Elektrykiem nie tylko do pracy, https://www.transport-publiczny.pl/wiadomosci/elektrykiem-nie-tylko-do-pracy-70151.html [dostęp: 27.10.2022].
Sadowski W. (2022a), 60% ankietowanych Polaków uważa, że posiadanie roweru elektrycznego obniżyłoby wydatki domowe na transport i mobilność, https://rowerowesygnaly.pl/60-ankietowanych-polakow-uwaza-ze-posiadanie-roweru-elektrycznego-obnizyloby-wydatki-domowe-na-transport-i-mobilnosc/ [dostęp: 10.11.2022].
Sadowski W. (2022b), Większość Polaków kupiłaby rower elektryczny, gdyby był on dofinasowany, https://rowerowesygnaly.pl/wiekszosc-polakow-kupilaby-rower-elektryczny-gdyby-byl-on-dofinasowany/ [dostęp: 10.11.2022].
Schematic of a Pedelec (2009), https://en.wikipedia.org/wiki/Electric_bicycle#/media/File:Schematic_of_an_Pedelec.svg [dostęp: 2.11.2022].
Schematic of an E-Bike (2009), https://en.wikipedia.org/wiki/Electric_bicycle#/media/File:Schematic_of_an_E-Bike.svg [dostęp: 2.11.2022].
Stilo L., Segura-Velandia D., Lugo H., Conway P.P., West A.A (2021), Electric bicycles, next generation low carbon transport systems: A survey, „Transportation Research Interdisciplinary Perspectives”, Vol. 10, https://www.sciencedirect.com/science/article/pii/S2590198221000543 [dostęp: 18.11.2022].
Tabaka M. (2019), Listonosz na rowerze elektrycznym, czyli Poczta Polska chce być gotowa na Strefy Czystego Transportu, https://spidersweb.pl/2019/01/rowery-elektryczne-dla-poczty-polskiej.html [dostęp: 1.12.2022].
The Bicycle, E-Bike and Parts & Accessories Industries in Europe in 2020 at a glance (2020), https://www.conebi.eu/industry-market-reports/ [dostęp: 9.11.2022].
Toll M (2022a), Cops on electric bikes: Why more police departments are turning to e-bikes for patrols, https://electrek.co/2022/08/19/cops-on-electric-bikespolice/ [dostęp: 1.12.2022].
Toll M (2022b), New Deloitte study puts e-bikes ahead of e-cars as most popular and ‘most attractive’ electric transportation, https://electrek.co/2022/07/03/electric-bikes-most-popular-attractive-study/ [dostęp: 1.12.2022].
Ustawa z dnia 20 czerwca 1997 r. Prawo o ruchu drogowym, Dz.U. 1997, nr 98, poz. 602.
Ustawa z dnia 30 marca 2021 r. o zmianie ustawy – Prawo o ruchu drogowym oraz niektórych innych ustaw, Dz.U. 2021, poz. 720.
W Ciechanowie wystartował Powiatowy Rodzinny Rower Elektryczny (2022), https://transinfo.pl/infobike/w-ciechanowie-wystartowal-powiatowy-rodzinny-rower-elektryczny/ [dostęp: 1.12.2022].
Opublikowane
Numer
Dział
Licencja
Prawa autorskie (c) 2023 Akademia Humanistyczno-Ekonomiczna w Łodzi
Utwór dostępny jest na licencji Creative Commons Uznanie autorstwa – Na tych samych warunkach 4.0 Miedzynarodowe.