Przygotowanie do samodzielności życiowej usamodzielnianych wychowanków placówek opiekuńczo-wychowawczych

Autor

DOI:

https://doi.org/10.25312/2391-5145.13/2018_159-168

Słowa kluczowe:

samodzielność, usamodzielnienie, placówka opiekuńczo-wychowawcza, dom dziecka, metody wychowawcze

Abstrakt

Celem artykułu jest próba odpowiedzi na pytanie, w jaki sposób placówki opiekuńczo- -wychowawcze przygotowują swoich usamodzielnianych wychowanków do samodzielności życiowej. Problem został rozpatrzony z perspektyw przygotowania do samodzielności rodzinnej, zawodowej, społecznej i obywatelskiej. Zrealizowanie badań pozwoliło odpowiedzieć na pytanie, jak w badanych placówkach przebiega proces wychowawczy związany z przygotowaniem usamodzielnianych wychowanków do samodzielności życiowej oraz jakie w tym celu stosuje się metody i formy działań. Przystępując do projektu badawczego zrezygnowano z wcześniejszego stawienia hipotez, gdyż zgodnie z założeniami metodologicznymi zabieg ten jest niekonieczny w przypadku podejścia jakościowego. Praktyka ta w znaczny sposób mogłaby ograniczyć wartość poznawczą. 

Pobrania

Statystyki pobrań niedostępne.

Bibliografia

Bartnikowska U., Ćwirynkało K., Rodziny adopcyjne i zastępcze dziecka z niepełnosprawnością, Oficyna Wydawnicza „Impuls”, Kraków 2013.

Buczel A., Samodzielność jako cecha osobowości, „Studia Philosophiae Christianae” 1993, nr 29(1).

Dąbrowski Z., Pedagogika opiekuńcza w zarysie, cz. 2, Wydawnictwo Wyższej Szkoły Pedagogicznej, Olsztyn 1995.

Gajewska G., Pedagogika opiekuńcza i jej metodyka, Wydawnictwo Naukowe Uniwersytetu Zielonogórskiego, Zielona Góra 2004.

Kamińska U., Zranione dzieciństwo. Wychowankowie domu dziecka mówią, Wydawnictwo Naukowe „Śląsk”, Katowice 2000.

Kamińska U., Zarys metodyki pracy opiekuńczo-wychowawczej w rodzinnych i instytucjonalnych formach wychowania, Wydawnictwo Uniwersytetu Śląskiego, Katowice 2005.

Konstytucja Rzeczypospolitej Polskiej z dnia 2 kwietnia 1997 r. uchwalona przez Zgromadzenie Narodowe w dniu 2 kwietnia 1997 r., Dz.U. 1997, nr 78, poz. 483.

Konwencja o Prawach Dziecka przyjęta przez Zgromadzenie Ogólne Narodów Zjednoczonych 20 listopada 1989 r., Dz.U. 1991, nr 120, poz. 526.

Mańka J., Ornacka K., Trudne dzieciństwo i rodzicielstwo – wybrane aspekty funkcjonowania rodzin zastępczych w Polsce w perspektywie socjologicznej, [w:] A. Żukiewicz (red.), Rodzicielstwo zastępcze w perspektywie teoretycznej i praktycznej, Wydawnictwo Edukacyjne „Akapit”, Toruń 2011.

Maszke A.W., Metody i techniki badań pedagogicznych, Wydawnictwo Uniwersytetu Rzeszowskiego, Rzeszów 2008.

Motow I., Mielczarek M., Funkcjonowanie emocjonalne i społeczne wychowanków domów dziecka w aspekcie doznawanego sieroctwa społecznego, „Pedagogika Rodziny” 2018, nr 8(1).

Motow I., Motow-Czyż M., Proces usamodzielnienia wychowanków z zakładów resocjalizacyjnych, „Pedagogika Rodziny” 2015, nr 5(4).

Mudrecka I., Samodzielność, [w:] J.M. Śnieciński (red.), Encyklopedia pedagogiczna XXI wieku, t. 5, Wydawnictwo Akademickie Żak, Warszawa 2006.

Pilch T., Bauman T., Zasady badań pedagogicznych. Strategie ilościowe i jakościowe, Wydawnictwo Akademickie Żak, Warszawa 2001.

Ruszkiewicz D., Samodzielność życiowa dorosłych córek nadopiekuńczych ojców, „Pedagogika Rodziny” 2018, nr 8(1).

Świrko-Pilipczuk J., Sytuacje edukacyjne podstawą procesu kształcenia i rozwijania samodzielności, [w:] K. Denek, F. Bereźnicki, J. Świrko-Pilipczuk (red.), Proces kształcenia i jego uwarunkowania, Agencja Wydawnicza „Kwadra”, Szczecin 2003.

Tomaszewski T., Z zagadnień psychologii samodzielności, „Kwartalnik Pedagogiczny” 1958, nr 1.

Ustawa z dnia 25 lutego 1964 r. Kodeks rodzinny i opiekuńczy, Dz.U. 1964, nr 9, poz. 59.

Ustawa z dnia 9 czerwca 2011 r. o wspieraniu rodziny i systemie pieczy zastępczej, Dz.U. 2011, nr 149, poz. 887 z późn. zm.

Winiarski M., Rodzina – szkoła – środowisko lokalne. Problemy edukacji środowiskowej, Instytut Badań Edukacyjnych, Warszawa 2000.

Woźniak Z., Samodzielność życiowa osób z lekką i umiarkowaną niepełnosprawnością intelektualną w świetle danych uzyskanych za pomocą nowego narzędzia pomiaru, „Niepełnosprawność i Rehabilitacja” 2017, nr 3.

Wyka A., Model badań przez wspólne doświadczanie, czyli o pewnej wersji empirii „jakościowej”, „Kultura i Społeczeństwo” 1985, nr 2.

Pobrania

Opublikowane

2024-06-25

Numer

Dział

Artykuły

Jak cytować

Przygotowanie do samodzielności życiowej usamodzielnianych wychowanków placówek opiekuńczo-wychowawczych. (2024). Civitas Hominibus, 13, 159-168. https://doi.org/10.25312/2391-5145.13/2018_159-168

Inne teksty tego samego autora

1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 > >> 

Podobne artykuły

1-10 z 25

Możesz również Rozpocznij zaawansowane wyszukiwanie podobieństw dla tego artykułu.