Peer violence as a challenge for the educational system in Poland

Authors

  • Roksana Sztajnkowska Author
  • Natalia Milczarczyk Author

DOI:

https://doi.org/10.25312/2391-5129.39/2024_04rsnm

Keywords:

peer violence, educational management, preventive measures, social context, cyberbullying

Abstract

This article on peer violence in Poland explores the causes, effects, and solutions to this issue within the educational system. It identifies deep-rooted sources of violence among students, including the family environment, social settings, and communication patterns. The analysis highlights various forms of peer violence, such as physical aggression and cyberbullying, each with distinct consequences for victims. The article emphasizes that violence stems from complex interactions between individual traits, environmental factors, and social norms. Effective prevention and intervention require cooperation among families, schools, local communities, and institutions. Proposed measures include education, psychological support, and raising awareness of peer violence. The research highlights the need for a holistic approach, engaging multiple social sectors to address the problem comprehensively and reduce its prevalence in Polish schools.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

  • Roksana Sztajnkowska

    A third-year criminology student currently conducting research on the influence of personality disorders on criminal behavior and highlighting societal opinions about individuals affected by these disorders. Her academic interests also include social psychology and criminal profiling.

  • Natalia Milczarczyk

    A third-year criminology student focusing her research on the impact of cyberspace on crime in Poland. Her academic interests include analyzing new technologies in the context of criminal activities and developing methods to prevent cybercrime.

References

A Familiar Face: Violence in the lives of children and adolescents (2017), UNICEF.

Behind the numbers: Ending school violence and bullying (2019), UNESCO.

Borkowska A. (2021), Cyberprzemoc w szkole – poradnik dla nauczycieli, NASK Państwowy Instytut Badawczy, Warszawa.

Chmura-Rutkowska I. (2019), Być dziewczyną, być chłopakiem i przetrwać. Płeć i przemoc w szkole w narracji młodzieży, Wydawnictwo Naukowe UAM, Poznań.

Cook C.R., Williams K.R., Guerra N.G., Kim T.E., Sadek S. (2010), Predictors of bullyingu and victimization in childhood and adolescence: A meta-analytic investigation, „School Psychology Quarterly”, vol. 25(2), s. 65–83.

Danielewicz K. (2021), Zabójca ze szkoły w warszawskim Wawrze z wyrokiem 25 lat więzienia, https://securityinpractice.eu/bezpieczenstwo-w-szkolach/zabojca-ze-szkoly-w-warszawskim-wawrze-z-wyrokiem-25-lat-wiezienia-2/ [dostęp: 30.05.2024].

Ferguson Ch.J., San Miguel C., Kilburn J., Sanchez P. (2007), The Effectiveness of School-Based Anti-Bullying Programs: A Meta-Analytic Review, „Criminal Justice Review”, vol. 32(4), s. 401–414.

Hołyst B. (2020), Życie przeciwko śmierci. T. 4, Refleksje kryminologa o wartości życia, PWN, Warszawa.

Jas M. (2020), Patostreaming – ciemna strona internetu. Analiza zjawiska na wybranych przykładach, „Media Biznes Kultura”, nr 1(8), s. 169–180.

Komendant-Brodowska A. (2014), Agresja i przemoc szkolna. Raport o stanie badań, Instytut Badań Edukacyjnych, Warszawa.

Kowalska A. (2014), Nowy odbiorca? Przemiany obrazu odbiorcy w wybranych koncepcjach współczesnej kultury, Oficyna Naukowa, Warszawa.

Makaruk K., Włodarczyk J., Skoneczna P. (2019), Problematyczne używanie internetu przez młodzież. Raport z badań, Fundacja Dajemy Dzieciom Siłę, Warszawa, https://fdds.pl/_Resources/Persistent/d/1/6/4/d164e2f03eba3e6195f1dae6da1934177afedfe0/Problematyczne-uzywanie-internetu-przez-mlodziez-Raport-z-badan.pdf [dostęp: 30.05.2024].

Makaruk K., Włodarczyk J., Szredzińska R. (2020), Negatywne doświadczenia młodzieży w trakcie pandemii. Raport z badań ilościowych, Fundacja Dajemy Dzieciom Siłę, Warszawa, https://fdds.pl/_Resources/Persistent/5/0/0/e/500e0774b0109a6892ce777b0d8595f528adea62/Negatywne-doswiadczenia-mlodziezy-w-trakcie-pandemii.-Raport-z-badan-ilosciowych-1.pdf [dostęp: 30.05.2024].

Popyk A. (2023), Skala i uwarunkowania przemocy rówieśniczej – wyniki Diagnozy przemocy wobec dzieci w Polsce 2023, „Dziecko Krzywdzone. Teoria, badania, praktyka”, nr 22(4), s. 37–62.

Pyżalski J. (2015), Przemoc rówieśnicza w szkole – badania retrospektywne studentów pedagogiki, „Studia Edukacyjne”, nr 34, s. 177–196.

Pyżalski J. (2019), Elektroniczna przemoc rówieśnicza (cyberprzemoc), [w:] J. Pyżalski, A. Zdrodowska, Ł. Tomczyk, K. Abramczuk, Polskie badanie EU Kids Online 2018. Najważniejsze wyniki i wnioski, Wydawnictwo Naukowe UAM, s. 101–118.

Raport z badań nad przemocą w szkole (2011), Instytut Socjologii UW, Warszawa.

Recommendation 135 (2003)1 on local partnerships for preventing and combating violence at school (2003), Rada Europy, Strasburg.

School-based violence prevention: A practical handbook (2019), WHO.

Spionek H. (1973), Zaburzenia rozwoju uczniów a niepowodzenia szkolne, PWN, Warszawa.

Włodarczyk J., Wójcik Sz. (2019), Skala i uwarunkowania przemocy rówieśniczej. Wyniki Ogólnopolskiej diagnozy skali i uwarunkowań krzywdzenia dzieci, „Dziecko Krzywdzone. Teoria, badania, praktyka”, nr 18(3), s. 9–35.

Włodarczyk J., Wójcik Sz., Makaruk K. (2013), Dzieci i młodzież jako uczestnicy badań społecznych w kontekście badań dotyczących problemu przemocy, „Dziecko Krzywdzone. Teoria, badania, praktyka”, nr 12(3), s. 7–20.

Published

2025-01-23

Issue

Section

Artykuły

How to Cite

Peer violence as a challenge for the educational system in Poland. (2025). Innovative Management in Economy and Business, 2/39, 63-80. https://doi.org/10.25312/2391-5129.39/2024_04rsnm

Similar Articles

1-10 of 280

You may also start an advanced similarity search for this article.