Znaczenie rozwoju technologii dla konkurencyjności pasażerskiego transportu lotniczego

Autor

DOI:

https://doi.org/10.25312/2391-5129.33/2021_08aschmp

Słowa kluczowe:

pasażerski transport lotniczy, tanie linie lotnicze, innowacje w transporcie lotniczym

Abstrakt

Sektor pasażerskiego transportu lotniczego to jedna z najprężniej rozwijających się gałęzi transportu w ostatnich latach. Z uwagi jednak na wybuch pandemii COVID-19 rozwój ten został zahamowany. Wielu przewoźników zmuszonych zostało do zawieszenia w całości lub części swojej działalności, a co za tym idzie spadły również ich przychody, a sytuacja na rynku została zweryfikowana. Na chwilę obecną obserwujemy stopniowe odrodzenie w tej branży oraz dostosowywanie się linii lotniczych do nowo zaistniałej sytuacji. W celu zaoferowania pasażerom konkurencyjnych cen biletów tanie linie lotnicze zmuszone są do ciągłego poszukiwania możliwości obniżenia kosztów swoich operacji, a przy tym do maksymalizowania wydajności. Prowadzone są inwestycje w nowe technologie, wzrasta zaangażowanie firm w badania nad nowymi rozwiązaniami ograniczającymi zużycie paliwa, co zarazem ociepla ich wizerunek i stawia w pozytywnym świetle pod względem ochrony środowiska. W artykule omówione zostały przykładowe projekty koncernu Airbus mające na celu ograniczenie emisji CO2 oraz alternatywne źródła pozyskiwania energii zasilającej samoloty, a także ich ogromne znaczenie dla konkurencyjności sektora tanich przewoźników pasażerskiego transportu lotniczego.

Biogramy autorów

  • Agnieszka Scheibler

    mgr, absolwentka studiów podyplomowych logistyka na Wydziale Techniki i Informatyki Akademii Humanistyczno-Ekonomicznej w Łodzi, autorka pracy dyplomowej Znaczenie rozwoju technologii dla konkurencyjności pasażerskiego transportu lotniczego, 2021.

  • Maciej Puchała - Akademia Humanistyczno-Ekonomiczna w Łodzi

    dr inż., adiunkt w Katedrze Systemów Transportu na Wydziale Techniki i Informatyki Akademii Humanistyczno-Ekonomicznej w Łodzi.

Bibliografia

.8 samochodów napędzanych wodorem, nad którymi pracują koncerny (2016), https://businessinsider.com.pl/technologie/nowe-technologie/samochody-na-wodor/2ke7wkv [dostęp: 27.05.2021].

A320 Family. Unbeatable fuel efficiency (2021), https://www.airbus.com/en/products-services/commercial-aircraft/passenger-aircraft/a320-family [dostęp: 25.05.2021].

A320neo (b.r.), https://aircraft.airbus.com/en/aircraft/a320/a320neo [dostęp: 26.05.2021].

A321neo. The most successful commercial aircraft family ever (b.r.), https://aircraft.airbus.com/en/aircraft/a320/a321neo [dostęp: 26.05.2021].

Aerospace Logistics Webinars, Just in case! Post pandemic aerospace logistics webinar (2021), https://us.kuehne-nagel.com/-/aerospace-logistics-webinars [dostęp: 23.02.2021].

Airbus, www.airbus.com [dostęp: 25.05.2021].

Cybulak P. (2020), Raport: Rynek lotniczy po pandemii będzie zupełnie inny, https://www.pasazer.com/news/43801/raport,rynek,lotniczy,po,pandemii,bedzie,zupelnie,inny.html [dostęp: 19.05.2021].

Derewienko E. (2020), Koronawirus. EasyJet odracza dostawę 24 samolotów Airbusa, https://www.rynek-lotniczy.pl/mobile/koronawirus-easyjet-odracza-dostawe-24-samolotow-airbusa-8354.html [dostęp: 26.05.2021].

EasyJet Airbus A320-214 G-EZUG Wingtip Fence (2014), EasyJet Airbus A320-214 G-EZUG Wingtip Fence, 22 August 20… | Flickr [dostęp: 26.05.2021].

Easyjet ditches Boeing for Airbus (2021), BBC NEWS | Business | Easyjet ditches Boeing for Airbus [dostęp: 26.05.2021].

EasyJet gets first FANS-C Airbus A320 (2019), https://www.aircosmosinternational.com/article/easyjet-gets-first-fans-c-airbus-a320-313 [dostęp: 26.05.2021].

EasyJet receives first of 130 A320neo aircraft (2017), https://www.airbus.com/en/newsroom/press-releases/2017-06-easyjet-receives-first-of-130-a320neo-aircraft [dostęp: 26.05.2021].

EasyJet signs Skywise Predictive Maintenance agreement with Airbus for its entire fleet (2018), https://www.airbus.com/en/newsroom/press-releases/2018-03-easyjet-signs-skywise-predictive-maintenance-agreement-with-airbus [dostęp: 26.05.2021].

Economic Impacts of COVID-19 on Civil Aviation (2019), https://www.icao.int/sustainability/Pages/Economic-Impacts-of-COVID-19.aspx [dostęp: 19.05.2021].

Effects of Novel Coronavirus (COVID‐19) on Civil Aviation: Economic Impact Analysis (2021), https://www.icao.int/sustainability/Documents/COVID-19/ICAO%20COVID%202021%2005%2011%20Economic%20Impact%20TH%20Toru.pdf [dostęp: 27.05.2021].

European airline EasyJet to lay off a 3rd of staff as Covid-19 hits travel (2020), https://www.business-standard.com/article/companies/european-airline-easyjet-to-layoff-a-third-of-staff-as-covid-19-hits-travel-120052800831_1.html [dostęp: 19.05.2021].

Globalne ocieplenie – przyczyny i skutki. Zapobieganie globalnemu ociepleniu (2020), https://www.ekologia.pl/wiedza/zmiany-klimatyczne/globalne-ocieplenie-przyczyny-i-skutki-zapobieganie-globalnemu-ociepleniu,11004.html [dostęp: 2.06.2021].

Grzelak K. (2020), Airbus pokazał ZEROe – samoloty na wodór. Miałyby polecieć już w 2035 roku, https://www.national-geographic.pl/artykul/airbus-pokazal-zeroe-samoloty-na-wodor-mialyby-poleciec-juz-w-2035-roku [dostęp: 27.05.2021].

Janik M. (2019), Koszty produkcji wodoru będą szybko maleć, https://energia.rp.pl/paliwa/art17009751-koszty-produkcji-wodoru-beda-szybko-malec [dostęp: 27.05.2021].

Koncepcja przygotowania i realizacji inwestycji Port Solidarność – Centralny Port Komunikacyjny dla Rzeczypospolitej Polskiej (2017), Warszawa.

Latest travel information (b.r.), https://wizzair.com/en-gb/latest-travel-information [dostęp: 19.05.2021].

Leveraging our strengths… Annual Report and Accounts 2020 (2020), https://corporate.easyjet.com/~/media/Files/E/Easyjet/pdf/investors/agm/agm-dec-2020/annual-report-2020.pdf [dostęp: 27.05.2021].

Linie easyJet otrzymały pierwszy samolot Airbus A320 z systemem FANS-C (2019), https://dlapilota.pl/wiadomosci/airbus/linie-easyjet-otrzymaly-pierwszy-samolot-airbus-a320-z-systemem-fans-c [dostęp: 26.05.2021].

Madeyski M., Lisowska E., Marzec J. (1976), Wstęp do nauki o transporcie, Szkoła Główna Planowania i Statystyki, Warszawa.

Marszałkiewicz J. (2014), Transport lotniczy jako element logistyki, „Logistyka”, nr 6.

Martinez D., Ebenhack B., Wagner T. (2019), Energy Efficiency, Elsevier Science.

Pisarek-Bartoszewska R. (2020), Pasażerski transport lotniczy w Unii Europejskiej. Wyzwania rynkowe, Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego, Łódź.

Prayag T., Pranay Y., Sachin K., Brojo M., Nguyen N., Sarada G., Jagendra S., Mukesh P. (2018), Sentiment Analysis for Airlines Services Based on Twitter Dataset, [w:] N. Dey, S. Borah, R. Babo, A.S. Ashour, Social Network Analytics, Elsevier.

Przychody portów lotniczych przekraczają 160 mld dol. Oto na czym zarabia lotniskowy biznes (2018), https://businessinsider.com.pl/firmy/sprzedaz/na-czym-zarabiaja-lotniska-przychody-portow-lotniczych/gf7wrpd [dostęp: 26.05.2021].

Rucińska D., Ruciński A., Tłoczyński D. (2012), Transport lotniczy. Ekonomika i organizacja, Wydawnictwo Uniwersytetu Gdańskiego, Gdańsk.

Scheibler A. (2021), Znaczenie rozwoju technologii dla konkurencyjności pasażerskiego transportu lotniczego, praca dyplomowa na Wydziale Techniki i Informatyki Akademii Humanistyczno-Ekonomicznej w Łodzi, Łódź, maszynopis niepublikowany.

SEP 2020: Air Transport Monthly Monitor (2020), https://www.icao.int/sustainability/Documents/MonthlyMonitor-2020/Monthly%20Monitor_September_2020.pdf [dostęp: 27.05.2021].

Teodorovic D., Janic M. (2016), Transportation Engineering, Butterworth-Heinemann, Oksford.

The World of Air Transport in 2019 (2019), https://www.icao.int/annual-report-2019/Pages/the-world-of-air-transport-in-2019.aspx [dostęp: 27.05.2021].

We make it fly A320neo Family (b.r.), https://www.airbus.com/Advertising/we-make-it-fly-A320neo-Family.html [dostęp: 26.05.2021].

Welcome to our Covid-19 Travel Hub (b.r.), https://www.easyjet.com/en/covid-19-travel-hub [dostęp: 19.05.2021].

Węgry: Linie Wizz Air zwalniają pracowników z powodu skutków pandemii (2020), https://www.wnp.pl/logistyka/wegry-linie-wizz-air-zwalniaja-pracownikow-z-powodu-skutkow-pandemii,386827.html [dostęp: 19.05.2021].

Wizz Air CEO expects smaller airline industry after pandemic (2020), https://www.reuters.com/article/us-wizz-ceo-idUSKBN2751WK [dostęp: 26.05.2021].

WIZZ Air signs contract for 10 additional A321ceo aircraft (2017), https://www.airbus.com/en/newsroom/press-releases/2017-06-wizz-air-signs-contract-for-10-additional-a321ceo-aircraft [dostęp: 26.05.2021].

Wizz Air, https://wizzair.com/en-gb/information-and-services/about-us/sustainability#wizz-care [dostęp: 27.05.2021].

ZEROe. Towards the world’s first zero-emission commercial aircraft (b.r.), https://www.airbus.com/en/innovation/zero-emission/hydrogen/zeroe [dostęp: 27.05.2021].

Pobrania

Opublikowane

2024-06-24

Numer

Dział

Artykuły

Jak cytować

Znaczenie rozwoju technologii dla konkurencyjności pasażerskiego transportu lotniczego. (2024). Zarządzanie Innowacyjne W Gospodarce I Biznesie , 2/33, 105-127. https://doi.org/10.25312/2391-5129.33/2021_08aschmp

Podobne artykuły

1-10 z 117

Możesz również Rozpocznij zaawansowane wyszukiwanie podobieństw dla tego artykułu.