Śmierć na drodze Boga – koncepcja dżihadu we współczesnym świecie

Autor

  • Mariusz Strużyński Autor

DOI:

https://doi.org/10.25312/

Słowa kluczowe:

teologia wojny, islam, dżihad, szahid, terroryzm, fundamentalizm, Koran

Abstrakt

Koncepcja dżihadu  kojarzy się potocznie z islamskim terrorem dokonujących ataków samobójczych. W dobie globalizacji znaczenie to nabiera szczególnego znaczenia. Poprzez rozwój technologii informacyjnych i środków masowego przekazu wiedza jest poparta na przekazach wzbudzających emocje, które utrudniają zrozumienie tak złożonego problemu jakim jest  współczesny  dżihad. Celem artykułu jest syntetyczne ujęcia koncepcji dżihadu oraz próba prześledzenia rozwoju  zjawiska korzeniami sięgającymi do zamierzchłych czasów, a mających wpływ na współczesną rzeczywistość społeczno–polityczna.

Pobrania

Statystyki pobrań niedostępne.

Bibliografia

Bielawski J., Koran Sura IX [w:] http://www.poznajkoran.pl/koran/9/, [data dostępu 15.05.2013].

Bielawski J., Koran, Państwowy Instytut Wydawniczy, Warszawa 1986.

Borkowski R., Terroryzm ponowoczesny – studium antropologii polityki, Toruń 2007.

Danecki J., Fundamentalizm i teokracja. Próba charakterystyki współczesnego islamu, ,,Przegląd Religioznawczy” 1991, nr 3.

Danecki J., Kultura islamu. Słownik, Warszawa 1997. Danecki J., Podstawowe wiadomości o islamie, Warszawa 1998.

Górbel A., Prawno-międzynarodowe aspekty terroryzmu, [w:] K. Sławik (red.), Terroryzm aspekty prawno-międzynarodowe, kryminalistyczne i policyjne, Poznań 1993.

Heywood A., Ideologie polityczne, Warszawa 2007.

Hoffman B., Oblicza terroryzmu, Warszawa 1999.

Kepel G., Święta wojna. Ekspansja i upadek fundamentalizmu muzułmańskiego, Warszawa 2003.

Khoury A. T., Wojna i przemoc w islamie, [w:] E. Grundmann, H.P. Muller (red.), Wojna i przemoc w religiach świata – fakty i przyczyny, Kielce 2006.

Kościelniak K., Dżihad – święta wojna w islamie, Kraków 2006.

Kukułka J., Historia powszechna stosunków międzynarodowych 1945–2000, Warszawa 2007.

Lang M., Religia i polityka w islamie, „Bliski Wschód“, nr 1, 2004.

Lewicka M., Fundamentalizm muzułmański – odkrycie naszły czasów – czy stały element myśli politycznej islamu?, [w:] R. Bäcker, S. Kitab (red.), Islam a świat, Toruń 2003.

Madej M., Międzynarodowy terroryzm polityczny, Warszawa 2001.

Malik R., Fundamentalizm oznacza czystość. Rozmowa z Rezą Astaneparastem, ambasadorem Iranu w Polsce, „Rzeczpospolita”, 24 IV 1995. Minois G., Dżihad połączenie walki duchowej ze świętą wojną, [w:] Kościół i wojna, tłum. A. Szymanowski, Warszawa 1998.

Mrożek-Dumanowska A., Nowe wartości kulturowe islamu w epoce globalizacji, [w:] J. Zdanowski (red.), Islam a globalizacja, Warszawa 2005. Mrożek-Dumanowska A., Współczesny ruch odnowy islamu. W poszukiwaniu własnej tożsamości kulturoweji, Warszawa 2004.

Nasr S.H., Idee i wartości islamu, Warszawa 1988.

Nederland L., Teaching terror: how Hamas radicalizes Palestinian society, http://likud. nl/2001/02/teaching-terror-how-hamas-radicalizes-palestinian-society-likoed-nederland/, [data dostępu 16.05.2013].

Pace E., Stefani P., Współczesny fundamentalizm religijny, Kraków 2002.

Paziński P., W imię Boga, Armstrong, Karen, http://www.gazetawyborcza.pl/1,75517,2698024.html, [data dostępu 16.05.2013].

Tibi B., Fundamentalizm religijny, Warszawa 1997.

Wnuk-Lisowska E., Fundamentalizm i dżihad. Groźna twarz islamu, [w:] J. Drabina (red.), Religie a wojna i terroryzm, Kraków 2003.

Pobrania

Opublikowane

2024-06-25

Numer

Dział

Artykuły

Jak cytować

Śmierć na drodze Boga – koncepcja dżihadu we współczesnym świecie. (2024). Civitas Hominibus, 8, 85-96. https://doi.org/10.25312/

Podobne artykuły

1-10 z 22

Możesz również Rozpocznij zaawansowane wyszukiwanie podobieństw dla tego artykułu.