Zastosowanie wywiadów biograficznych w badaniach nad jakością życia osób z niepełnosprawnościami
DOI:
https://doi.org/10.25312/2391-5145.17/2022_06mgSłowa kluczowe:
niepełnosprawność, metody wywiadu biograficznego, polityka publiczna, badania jakości życiaAbstrakt
Celem artykułu jest przybliżenie zastosowania metody wywiadu biograficznego w badaniach nad jakością życia osób z niepełnosprawnościami. Autor rozważa, czy metoda ta jest właściwa do oceny polityki publicznej w tym zakresie. Przyjęte przez autora założenie uwzględnia fakt, że metoda wywiadu biograficznego w prawidłowy sposób pozwala na syntezę wniosków wyciąganych z badania pojedynczych przypadków i obserwacji oraz generalizowanie i poszukiwanie szerszego kontekstu na podstawie udzielonych wypowiedzi badanych osób. Autor ocenia, w jakim stopniu założenia analizowanej metody odpowiadają tematowi badań jakości życia, szczególnie w kontekście niepełnosprawności. Następnie na podstawie krytycznej analizy stanu badań szuka odpowiedzi na to, jak często w literaturze przedmiotu autorzy stosują metodę wywiadu biograficznego do oceny zagadnienia niepełnosprawności, zwłaszcza pod kątem jakości życia oraz innych zjawisk z obszaru polityki publicznej. W operacjonalizacji badania oparto się na przeglądzie literatury przedmiotu w języku polskim i angielskim z lat 2006–2021.
Pobrania
Bibliografia
Butler-Rees A., My Existence is Resistance: Exploring spaces and forms of disability activism in the United Kingdom during a time of austerity, University of Southampton, 2020.
Czerwińska K., Funkcjonowanie osoby stopniowo tracącej wzrok w przestrzeni edukacyjno-rehabilitacyjnej, „Forum Pedagogiczne” 2016, nr 1.
Ivkov B., The Biographical Interview: From the Personal History of the Disabled Person to the Social (Re)construction of the Social Historical Environment of Disabled People, [w:] S. Denchev, E. Lazarova, E. Ignatova (red.), The Role of Ego Documents in the History of Science, Za Bukwite, Sofia 2014.
Kaźmierska K., Badania biograficzne w naukach społecznych, „Przegląd Socjologii Jakościowej” 2013, t. IX, nr 4.
Ledger S., McCormack N., Walmsley J., Tilley E., Davies I., „Everyone has a story to tell”: A review of life stories in learning disability research and practice, Wiley, New York 2021.
Lindyberg I., (Nie)pełnosprawność w doświadczeniach dorosłych osób z głębszą niepełnosprawnością intelektualną, „Niepełnosprawność” 2014, nr 15. Międzynarodowa Klasyfikacja Funkcjonowania, Niepełnosprawności i Zdrowia (ICF), WHO, Genewa 2001.
Niepełnosprawność, [w:] Encyklopedia PWN, https://encyklopedia.pwn.pl/haslo/niepelnosprawnosc;3947453.html [dostęp: 10.08.2019].
Pyżalski J., Podgórska-Jachnik D. (red.), Badanie potrzeb i satysfakcji z wybranych usług skierowanych do rodzin z dziećmi z orzeczoną niepełnosprawnością w wieku 8–16 lat, Instytut Medycyny Pracy w Łodzi na zlecenie Regionalnego Centrum Polityki Społecznej w Łodzi, Łódź 2015.
Rosenthal G., Badania biograficzne, [w:] K. Kaźmierska (red.), Metoda biograficzna w socjologii. Antologia tekstów, Nomos, Kraków 2012.
Schütze F., Analiza biograficzna ugruntowana empirycznie w autobiograficznym wywiadzie narracyjnym. Jak analizować autobiograficzne wywiady narracyjne, [w:] K. Kaźmierska (red.), Metoda biograficzna w socjologii. Antologia tekstów, Nomos, Kraków 2012.
Van Oorschot W., Balvers M., Schols M., Lodewijks I., European Comparative Data on the Situation of Disabled People: an annotated review, University of Leeds, Leeds 2009.
Opublikowane
Numer
Dział
Licencja
Prawa autorskie (c) 2022 Akademia Humanistyczno-Ekonomiczna w Łodzi
Utwór dostępny jest na licencji Creative Commons Uznanie autorstwa – Na tych samych warunkach 4.0 Miedzynarodowe.