Education in the process. Project method and civic competences

Authors

  • Łukasz Zaorski-Sikora University of Humanities and Economics in Łódź Autor

DOI:

https://doi.org/10.25312/

Keywords:

project method, civic attitude, reform of the educational system

Abstract

It is a truism today to say that we are faced with the need to change the education system and content. Reality is developing much more rapidly than in past periods, and the future of the world, Europe and Poland depends on whether the knowledge acquired by people will be up-to-date, adequate and helpful in solving the real problems of tomorrow. Today, no one doubts that in such a situation it is important to take care not only of the development of knowledge and skills, but also of shaping specific attitudes - relatively permanent dispositions to certain types of behavior. In the article, the author draws attention to the benefits of using the project method in the educational process, and above all, indicates the implications important for shaping civic attitudes in this way. The context here is the reform of the education system in the European Union.

Downloads

Download data is not yet available.

References

Balcerczyk I., Zaorski-Sikora Ł., Metoda projektów, [w:] Akademia – idee, metody, działania, Wydawnictwo Akademii Humanistyczno-Ekonomicznej w Łodzi, Łódź 2013.

Buczyńska-Garewicz H., Instrumentalizm Johna Deweya, [w:] Filozofia współczesna, (red.) Z. Kuderowicz, t. 2, Wiedza Powszechna, Warszawa 1983.

Bukowska X., Wnuk-Lipiński E., Obywatelskość a la polonaise – czyli jakimi obywatelami są Polacy?, „Nauka”, nr 1, 2009.

Dewey J., Jak myślimy?, PWN, Warszawa 1988. Dewey J., Moje pedagogiczne credo, Wydawnictwo Akademickie Żak, Warszawa 2005.

Helm J., Katz L. G., Mali badacze. Metoda projektu w edukacji elementarnej, CODN, Warszawa 2003.

James W., Pojęcia filozoficzne a praktyczne wyniki, [w:] H. Buczyńska-Garewicz, James, Wiedza Powszechna, Warszawa 2001.

James W., Pragmatyzm, Książka i Wiedza, Warszawa 1957.

Kilpatrick T. H., The Project Method, „Teachers College Record”, Vol. 19, 1918.

Mikina A., Zając B., Jak wdrażać metodę projektu? Poradnik dla nauczycieli i uczniów gimnazjum, liceum i szkoły zawodowej, Impuls, Kraków 2001.

Nawroczyński B., John Dewey w ZSRR i USA, „Kwartalnik Pedagogiczny”, nr 2, 1965.

Pietrzak E., Szczepanik R., Zaorski-Sikora Ł., Aksjologia życia publicznego, Wydawnictwo Akademii Humanistyczno-Ekonomicznej w Łodzi, Łódź 2011.

Pietrzak E., Szczepanik R., Zaorski-Sikora Ł., Szkice z historii wychowania obywatelskiego, „Przegląd Badań Edukacyjnych”, nr 1–2 (10–11/2010).

Pietrzak E., Zaorski-Sikora Ł., Metoda projektów w nauczaniu filozofii, [w:] Filozofia. Edukacja interaktywna. Metody – środki – scenariusze, (red.) A. Pobojewska, Stentor, Warszawa 2012.

Szymański M. S., O metodzie projektów, Wydawnictwo Akademickie Żak, Warszawa 2010.

Zalecenie Parlamentu Europejskiego i Rady z dnia 18 grudnia 2006 r. w sprawie kompetencji kluczowych w procesie uczenia się przez całe życie (2006/962/WE), http://eur-lex.europa.eu/legalcontent/pl/TXT/PDF/?uri=CELEX:32006H0962&from=pl [dostęp 1.07.2015].

Downloads

Published

2024-06-25

Issue

Section

Artykuły

How to Cite

Education in the process. Project method and civic competences. (2024). Civitas Hominibus, 10, 107-118. https://doi.org/10.25312/

Similar Articles

1-10 of 51

You may also start an advanced similarity search for this article.