Edukacja w procesie. Metoda projektów a kompetencje obywatelskie
DOI:
https://doi.org/10.25312/Słowa kluczowe:
metoda projektów, postawa obywatelska, reforma systemu edukacyjnegoAbstrakt
Truizmem jest dzisiaj stwierdzenie, iż stoimy przed koniecznością zmiany systemu i treści edukacji. Rzeczywistość rozwija się bowiem znacznie gwałtowniej niż w okresach minionych, a przyszłość świata, Europy, Polski zależy od tego, czy zdobywana przez człowieka wiedza będzie aktualna, adekwatna i pomocna w rozwiązywaniu realnych problemów jutra. Nikt chyba nie ma dzisiaj wątpliwości, że w takiej sytuacji istotne jest dbanie nie tylko o rozwój wiedzy i umiejętności, ale także kształtowanie określonych postaw - względnie trwałych dyspozycji do pewnego rodzaju zachowań. W artykule autor zwraca uwagę na korzyści wynikające z zastosowania w procesie edukacyjnym metody projektów, przede wszystkim wskazuje implikacje istotne dla kształtowania w ten sposób postawy obywatelskiej. Kontekst stanowi tutaj reforma systemu edukacyjnego w Unii Europejskiej.
Pobrania
Bibliografia
Balcerczyk I., Zaorski-Sikora Ł., Metoda projektów, [w:] Akademia – idee, metody, działania, Wydawnictwo Akademii Humanistyczno-Ekonomicznej w Łodzi, Łódź 2013.
Buczyńska-Garewicz H., Instrumentalizm Johna Deweya, [w:] Filozofia współczesna, (red.) Z. Kuderowicz, t. 2, Wiedza Powszechna, Warszawa 1983.
Bukowska X., Wnuk-Lipiński E., Obywatelskość a la polonaise – czyli jakimi obywatelami są Polacy?, „Nauka”, nr 1, 2009.
Dewey J., Jak myślimy?, PWN, Warszawa 1988. Dewey J., Moje pedagogiczne credo, Wydawnictwo Akademickie Żak, Warszawa 2005.
Helm J., Katz L. G., Mali badacze. Metoda projektu w edukacji elementarnej, CODN, Warszawa 2003.
James W., Pojęcia filozoficzne a praktyczne wyniki, [w:] H. Buczyńska-Garewicz, James, Wiedza Powszechna, Warszawa 2001.
James W., Pragmatyzm, Książka i Wiedza, Warszawa 1957.
Kilpatrick T. H., The Project Method, „Teachers College Record”, Vol. 19, 1918.
Mikina A., Zając B., Jak wdrażać metodę projektu? Poradnik dla nauczycieli i uczniów gimnazjum, liceum i szkoły zawodowej, Impuls, Kraków 2001.
Nawroczyński B., John Dewey w ZSRR i USA, „Kwartalnik Pedagogiczny”, nr 2, 1965.
Pietrzak E., Szczepanik R., Zaorski-Sikora Ł., Aksjologia życia publicznego, Wydawnictwo Akademii Humanistyczno-Ekonomicznej w Łodzi, Łódź 2011.
Pietrzak E., Szczepanik R., Zaorski-Sikora Ł., Szkice z historii wychowania obywatelskiego, „Przegląd Badań Edukacyjnych”, nr 1–2 (10–11/2010).
Pietrzak E., Zaorski-Sikora Ł., Metoda projektów w nauczaniu filozofii, [w:] Filozofia. Edukacja interaktywna. Metody – środki – scenariusze, (red.) A. Pobojewska, Stentor, Warszawa 2012.
Szymański M. S., O metodzie projektów, Wydawnictwo Akademickie Żak, Warszawa 2010.
Zalecenie Parlamentu Europejskiego i Rady z dnia 18 grudnia 2006 r. w sprawie kompetencji kluczowych w procesie uczenia się przez całe życie (2006/962/WE), http://eur-lex.europa.eu/legalcontent/pl/TXT/PDF/?uri=CELEX:32006H0962&from=pl [dostęp 1.07.2015].
Pobrania
Opublikowane
Numer
Dział
Licencja
Prawa autorskie (c) 2015 Akademia Humanistyczno-Ekonomiczna w Łodzi
Utwór dostępny jest na licencji Creative Commons Uznanie autorstwa – Na tych samych warunkach 4.0 Miedzynarodowe.