Deaf teachers in the education system – opportunities and limitations

Authors

DOI:

https://doi.org/10.25312/2391-5145.13/2018_169-180

Keywords:

teacher, deaf, hard of hearing, surdopedagogue, teacher’s competence, teacher’s personality traits

Abstract

The teaching profession has become accessible to people with hearing impairment. Deaf people undertake pedagogical studies and want to work in this profession. Nowadays, they mainly find employment in schools for deaf and hard of hearing children. The article discusses the competences of a teacher, with consideration given to the competence of a teacher educating children with special needs. Deaf people themselves attended schools for deaf and hard of hearing children so they know exactly what the needs of such children are. They are also able to understand deaf people’s situation and the specificity of their development, help them to enter into the world of hearing people, as well as being familiar with the culture and identity of the deaf. This article is an attempt to show the advantages and limitations resulting from hearing loss in relation to the teaching profession. 

Downloads

Download data is not yet available.

References

Arends R.I., Uczymy się nauczać, WSiP, Warszawa 1994.

Czajkowska-Kisil M., Głusi, ich język i kultura – zarys problematyki, [w:] P. Rutkowski, S. Łozińska (red.), Lingwistyka przestrzeni i ruchu. Komunikacja migowa a metody korpusowe, Wydawnictwo Wydziału Polonistyki Uniwersytetu Warszawskiego, Warszawa 2014.

Grzegorzewska M., Listy do młodego nauczyciela, Państwowe Zakłady Wydawnictw Szkolnych, Warszawa 1957.

Grzegorzewska M., Pedagogika specjalna, Państwowy Instytut Pedagogiki Specjalnej, Warszawa 1964.

Kocoń M., Malik N., Kompetencje komunikacyjne surdopedagoga w zakresie języka migowego w opinii osób słabosłyszących i głuchych, „Rocznik Komisji Nauk Pedagogicznych” 2017, t. LXX.

Korzon A., Specyfika wzajemnej relacji nauczyciel–uczeń w procesie kształcenia dzieci niepełnosprawnych, [w:] Z. Palak (red.), Pedagogika specjalna w reformowanym ustroju edukacyjnym, Wydawnictwo Uniwersytetu Marii Curie-Skłodowskiej, Lublin 2001.

Olszak A., Psychopedagogiczne kompetencje nauczycieli szkół specjalnych, Wydawnictwo Uniwersytetu Marii Curie-Skłodowskiej, Lublin 2001.

Plutecka K., Kompetencje zawodowe surdopedagoga z wadą słuchu, Oficyna Wydawnicza „Impuls”, Kraków 2006.

Prucha J., Pedeutologia, [w:] B. Śliwerski (red.), Pedagogika wobec edukacji, polityki oświatowej i badań naukowych, t. II, GWP, Gdańsk 2006.

Strzyżewska M., Kompetencje nauczycieli uczących dzieci ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi, [w:] K. Ferenz, E. Kozioł (red.), Kompetencje nauczyciela wychowawcy, Wydawnictwo Uniwersytetu Zielonogórskiego, Zielona Góra 2002.

Szczepankowski B., Język migany w szkole. Cz. 1, WSiP, Warszawa 1988.

Szczepankowski B., Niesłyszący – głusi – głuchoniemi. Wyrównywanie szans, WSiP, Warszawa 1999.

Szczepankowski B., Podstawy języka migowego, WSiP, Warszawa 1988.

Szempruch J., Kompetencje i zadania nauczyciela w procesie przekształcania szkoły, [w:] B. Muchacka (red.), Szkoła w nauce i praktyce edukacyjnej, t. I, Oficyna Wydawnicza „Impuls”, Kraków 2006.

Taraszkiewicz M., Jak uczyć jeszcze lepiej! Szkoła pełna ludzi, Wydawnictwo Arka, Poznań 2001.

Tomaszewski P., Rosik P., Czy polski język migowy jest prawdziwym językiem?, [w:] Z. Tarkowski, G. Jastrzębowska (red.), Człowiek wobec ograniczeń. Niepełnosprawność, komunikacja, terapia, Fundacja Orator, Lublin 2002.

Zaborniak-Sobczak M., Tożsamość pedagogów w kontekście wychowania do odpowiedzialności młodzieży z wadą słuchu. Szanse czy zagrożenia, „Annales Universitatis Maria Curie-Skłodowska” 2014, vol. XXVII.

Downloads

Published

2024-06-25

Issue

Section

Artykuły

How to Cite

Deaf teachers in the education system – opportunities and limitations. (2024). Civitas Hominibus, 13, 169-180. https://doi.org/10.25312/2391-5145.13/2018_169-180

Similar Articles

1-10 of 20

You may also start an advanced similarity search for this article.