Suwerenność w ujęciu pedagogicznym. Refleksyjna problematyzacja

Autor

DOI:

https://doi.org/10.25312/2391-5145.16/2021_02js

Słowa kluczowe:

suwerenność, władza pedagogiczna, autorytet, suweren

Abstrakt

Dyskurs pedagogiczny o suwerenności pedagogicznej w sensie problemowym de facto nie istnieje, a w zdecydowanej mierze opiera się na intuicyjno-cząstkowej reintegracji oraz reinterpretacji wiedzy konstatowanej w ramach różnych dyscyplin naukowych, w szczególności: filozofii, historii, psychologii, socjologii, nauki o polityce i prawa. Dotyczy to definiowania i badania różnego rodzaju przedmiotów zainteresowania także i samej pedagogiki, między innymi tożsamości, autorytetu, autonomii, indywidualizmu, rozumu, wiedzy różnego rodzaju (w tym wiedzy wirtualnej), odpowiedzialności, bezpieczeństwa oraz przede wszystkim cechy władzy w zakresie jej suwerenności. W tak reorganizowanej – reintegrowanej i reinterpretowanej – optyce przedmiotu zainteresowania suwerennością przez pedagogikę, a więc wiedzą na temat teoretycznej i praktycznej suwerenności pedagogicznej, jak się wydaje, należy dopiero poszukiwać tego, co Dietrich Benner w książce Pedagogika ogólna. Wprowadzenie do myślenia i działania pedagogicznego w ujęciu systematycznym i historyczno-problemowym określa mianem „podstawowej struktury myślenia i działania pedagogicznego” oraz swoistości interdyscyplinarnego statusu samego pytania o kwestię pedagogicznego proprium suwerenności w ogóle. Niniejsza publikacja jest zatem próbą poszukiwania konceptualizacji wiedzy na temat abstrakcyjnej idei suwerenności pedagogicznej, która przecież realnie istnieje.

Pobrania

Statystyki pobrań niedostępne.

Bibliografia

Arystoteles, Polityka, t. 1, 2, Horyzont Henryk Sułek, Kraków 2011.

Bukowski P., Suwerenność i posłuch. Problematyzacje autorytetu w wybranych utworach literackich Augusta Strindberga, Wydawnictwo Uniwersytetu Jagiellońskiego, Kraków 2006.

Chlewiński Z., Majdański M., Autorytet, [w:] F. Gryglewicz, R. Łukaszyk, Z. Sułowski (red.), Encyklopedia katolicka, Towarzystwo Naukowe KUL, Lublin 1973.

Czaputowicz J., Suweren, Wydawnictwo Polski Instytut Spraw Międzynarodowych, Warszawa 2014.

Czelodko R., Mobilność wirtualna, „Forum Akademickie” 2021, nr 1.

Dajczak W., Authority of the Roman Iurist, [w:] K. Ilski, K. Marchlewicz (red.), Authority in the Past and Present. Sources and Social Function, Instytut Historii Uniwersytetu im. Adama Mickiewicza, Poznań 2013.

Doświadczenie molestowania wśród studentek i studentów. Synteza Raportu, Rzecznik Praw Obywatelskich, Warszawa 2018.

Dygo M., Czy istniał feudalizm w Europie Środkowo-Wschodniej w średniowieczu?, „Kwartalnik Historyczny” 2013, R. CXX, nr 4.

Herbut J., Majdański S., Leksykon filozofii klasycznej, Towarzystwo Naukowe KUL, Lublin 1997.

Hurej Z., Zasada kompetencji przyznanych w prawie wspólnotowym a suwerenność państw członkowskich, „Przegląd Prawa i Administracji” 2008, nr 77.

Ilski K., Potestas i auctoritas w rozumieniu władzy Konstantyna Wielkiego, „Horyzonty Polski” 2019, nr 33.

Kaczorowski P., Uwagi o pojęciu państwa i suwerenności, „Civitas. Studia z Filozofii Polityki” 2010, nr 12.

Kieraciński P., Wyraźnie widzimy kryzys recenzji, „Forum Akademickie” 2021, nr 10.

Kosmulski M., Recenzent też człowiek, „Forum Akademickie” 2021, nr 10.

Kron F.W., Pedagogika. Kluczowe zagadnienia, pojęcia, procesy, modele, Gdańskie Wydawnictwo Psychologiczne, Sopot 2012.

Kunicka M., Władza, przymus i wolność w edukacji, „Opuscula Sociologica” 2012, nr 1.

Lee K., Inteligencja sztuczna, rewolucja prawdziwa, Wydawnictwo Media Rodzina, Poznań 2019.

Lengauer W., Starożytna Grecja okresu archaicznego i klasycznego, Wydawnictwo DiG, Warszawa 1999.

MacIntyre A., Postawa religijna, [w:] W.H. Austin, Filozofia religii. Fragmenty filozofii analitycznej, Wydawnictwo Spacja, Warszawa 1997.

Maryniarczyk A. (red.), Powszechna encyklopedia filozofii, t. 1, Polskie Towarzystwo Tomasza z Akwinu, Lublin 2011. Materiały pokonferencyjne Międzynarodowej Konferencji Naukowej „Dobra edukacji i ich pedagogiczna eksploracja”, Instytut Pedagogiki Uniwersytetu Jagiellońskiego w Krakowie, Kraków 2018.

Mead M., Kultura i tożsamość, PWN, Warszawa 2000.

Mielcarek K., The Authority of the New Testament, [w:] K. Ilski, K. Marchlewicz (red.), Authority in the Past and Present. Sources and Social Function, Instytut Historii Uniwersytetu im. Adama Mickiewicza, Poznań 2013.

Miller A., Gdy runą mury milczenia, Media Rodzina, Poznań 2006.

Miller A., Zniewolone dzieciństwo. Ukryte źródła tyranii, Media Rodzina, Poznań 1999.

Mobbing na uczelniach wyższych. Raport Centrum Analiz Niezależnego Zrzeszenia Studentów, Niezależne Zrzeszenie Studentów, Warszawa 2021.

Myśliwski G., Feudalizm – „rewolucja feudalna” – kryzysy władzy w Polsce XI – początku XII w. Punkt widzenia mediewistyki anglojęzycznej, „Przegląd Historyczny” 2002, nr 93/1.

Nikiel-Wroczyński B., Pocałunek śmierci, „Forum Akademickie” 2021, nr 10.

Nowak A., Między nieładem a niewolą. Krótka historia myśli politycznej, Wydawnictwo Biały Kruk, Kraków 2020.

Nowak J., Pojęcie władzy w ujęciu Michela Foucaulta i Hannah Arendt, „Studia z Historii Filozofii” 2017, nr 1(8).

Pałucka E., Pawłowski M., Społeczna odpowiedzialność uczelni w świetle oczekiwań współczesnych studentów, [w:] Z. Sirojć (red.), Problemy współczesnej pedagogiki, Wydawnictwo ASPRA-JR, Warszawa 2021.

Piechowiak M., Filozoficzne podstawy rozumienia dobra wspólnego, „Kwartalnik Filozoficzny” 2003, t. XXXI, z. 2.

Przyborowska B., Pedagogika innowacyjności, między teorią a praktyką, Wydawnictwo Naukowe Uniwersytetu Mikołaja Kopernika, Toruń 2013.

Quaritsch H., Souveränität. Entstehung und Entwicklung des Begriffs in Frankreich und Deutschland vom 13. Jh. Bis 1806, Duncker & Humblot, Berlin 1982.

Rudnicki P., Pedagogika i „Cywilizacja”, czyli o nadinterpretacjach, zniewoleniu i bezrefleksyjnym myśleniu o wychowaniu, „Teraźniejszość – Człowiek – Edukacja: kwartalnik myśli społeczno-pedagogicznej” 2009, nr 1(45).

Skubisz J., „Pedagogika wirtualna” (założenia koncepcji autorskiej), „Zarządzanie Innowacyjne w Gospodarce i Biznesie” 2020, nr 2.

Skubisz J., Bezpieczeństwo w szkole przyszłości – wizja zmian współczesnej rzeczywistości edukacyjnej w Polsce, „Annales Universitatis Paedagogicae Cracoviensis, Studia de Securitate” 2020, nr 10(1).

Skubisz J., O cyborgizacji pedagogicznej w rzeczywistości nie tylko wirtualnej. Co dalej z polską pedagogiką?, [w:] W.K. Pessel (red.), Kultura wobec kryzysu. Polska i świat, Społeczne Stowarzyszenie Prasoznawcze „Stopka” im. Stanisława Zagórskiego w Łomży, Instytut Kultury Regionalnej i Badań Literackich im. Franciszka Karpińskiego, Łomża–Siedlce 2021.

Skubisz J., Strategiczne wyzwania współczesnego paradygmatu pedagogiki w szkołach wyższych, [w:] Інноватика у вихованні. Збірник наукових праць, Міністерство Освіти і Науки Украіни Рівненський Державний Гуманітарний Університет, Рівне, Випуск 13, Ukraina 2021.

Skubisz J., W stronę pedagogiki wirtualnej. Próba konceptualizacji, [w:] Z. Sirojć (red.), Problemy współczesnej pedagogiki, Wydawnictwo ASPRA-JR, Warszawa 2021.

Skubisz J., Wirtualny wymiar dydaktyki w Szkole Wyższej, [w:] Інноватика у вихованні. Збірник наукових праць, Міністерство Освіти і Науки Украіни Рівненський Державний Гуманітарний Університет, Рівне, Випуск 12, Ukraina 2020.

Sylwestrzak A., Filozofia suwerenności i sprawiedliwości Bodinusa, „Studia Prawnoustrojowe” 2002, nr 1.

Szlachta B., Suwerenność. W poszukiwaniu (problematycznych) źródeł koncepcji, „Horyzonty Polityki” 2015, vol. 6, nr 14.

Szyszkowska M., Więzi pedagogiki z filozofią, [w:] Z. Sirojć (red.), Problemy współczesnej pedagogiki, Wydawnictwo ASPRA-JR, Warszawa 2021. Śliwak K., Reforma oświatowa Janusza Jędrzejewicza na łamach „Polski Zachodniej”, „Ogrody Nauki i Sztuki” 2012, nr 2.

Śliwerski B., Diagnoza uspołecznienia publicznego szkolnictwa II RP w gorsecie centralizmu, Oficyna Wydawnicza „Impuls”, Kraków 2013. Śliwerski B., Edukacja (w) polityce. Polityka (w) edukacji. Inspiracje do badań polityki oświatowej, Oficyna Wydawnicza „Impuls”, Kraków 2015. Śliwerski B., Współczesne teorie i nurty wychowania, Oficyna Wydawnicza „Impuls”, Kraków 2005.

Tacik P., Dylematy suwerenności – recenzja książki: Państwo a prawo międzynarodowe jako system prawa, Roman Kwiecień (red.), Lublin 2015, „Problemy Współczesnego Prawa Międzynarodowego, Europejskiego i Porównawczego” 2016, vol. XIV, A.D. MMXVI.

Tarasiewicz P., Państwo prawa i suwerenność człowieka, [w:] S. Kowolik (red.), Od sprawiedliwości do państwa prawa, Fundacja Krzewienia Katolickiej Nauki Społecznej im. Bł. A. Kolpinga, Tarnowskie Góry 2012.

Wiśniewska E., Przywództwo edukacyjne nauczyciela, „Społeczeństwo. Edukacja. Język” 2016, nr 4.

Wrońska K. (red.), Dobra edukacji i ich pedagogiczna eksploracja, Wydawnictwo Uniwersytetu Jagiellońskiego, Kraków 2018.Skubisz J., „Pedagogika wirtualna” (założenia koncepcji autorskiej), „Zarządzanie Innowacyjne w Gospodarce i Biznesie” 2020, nr 2.

Pobrania

Opublikowane

2024-06-25

Numer

Dział

Artykuły

Jak cytować

Suwerenność w ujęciu pedagogicznym. Refleksyjna problematyzacja. (2024). Civitas Hominibus, 16, 19-32. https://doi.org/10.25312/2391-5145.16/2021_02js

Inne teksty tego samego autora

1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 > >>