Łódzkie Herstories jako przykład badań w ramach projektu Kobiety, wojna i pokój wspieranego przez program Europa dla Obywateli
DOI:
https://doi.org/10.25312/2391-5145.11/2016_91-103Słowa kluczowe:
herstory, kobiety, wojna, pokój, ŁódźAbstrakt
Wybrane herstorie łódzkie są przykładem programu edukacyjnego Kobiety, wojna pokój realizowanego przy wsparciu programu Europa dla obywateli, zapobiegającemu wykluczeniu i wojnie. Oparty jest on na rozbudzaniu empatii i przedefiniowaniu pamięci o II wojnie światowej, tak aby zawierała ona także źródła tworzone z perspektywy kobiet, najliczniejszych jak również najbardziej anonimowych ofiar wojny.
Pobrania
Bibliografia
Aleksijewicz S., Wojna nie ma w sobie nic z kobiety, Wydawnictwo Czarne, Wołowiec 2011.
Beylin M., Ferwor. Życie Aliny Szapocznikow, Wydawnictwo Krakauer, Kraków–Warszawa 2015.
Białousz K., Łatwińska I., Historia znacznie później opowiedziana. Pamięć kobiet w badaniach narodowego socjalizmu i Holokaustu, [in:] Kohlhaas E. (ed.), Kobiety wobec Holokaustu. Historia znacznie później opowiedziana, Międzynarodowy Dom Spotkań Młodzieży w Oświęcimiu, Oświęcim 2011.
Centrum Dialogu im. Marka Edelmana, http://www.centrumdialogu.com.
Jakubowska A., Szotkowska-Beylin K. (eds.), Kroją mi się piękne sprawy. Listy Aliny Szapocznikow i Ryszarda Stanisławskiego 1948–1971, Muzeum Sztuki Nowoczesnej w Warszawie, Kraków–Warszawa 2012.
Jarosz M., Obyś żył w ciekawych czasach, Oficyna Naukowa, Warszawa 2009.
Jurewicz T., Klotz A.-C., Kopeć M., Mürbe S., W poszukiwaniu zrozumienia. Holokaust a gender studies, [in:] Kohlhaas E. (ed.), Kobiety wobec Holokaustu. Historia znacznie później opowiedziana, Międzynarodowy Dom Spotkań Młodzieży w Oświęcimiu, Oświęcim 2011.
Klee E., Auschwitz. Medycyna III Rzeszy i jej ofiary, Universitas, Kraków 2012. Kopka B., Łódź-Sikawa – Obóz karny, http://www.miejscapamieci.org/obozy/mpc/Memorial/mpa/show/mp-place/lodz-sikawa-oboz-karny/ [access date: 10.10.2015].
Kulak T., Wstęp, [in:] Kulak T., Chlebowska A. (eds.), Kobiety w wojnach i konfliktach polityczno-społecznych na ziemiach polskich w pierwszej połowie XX wieku. Wybrane zagadnienia, Wydawnictwo Chromcon, Wrocław 2014.
Materiały edukacyjne Muzeum Tradycji Niepodległościowych: Okupacyjna noc 1942 roku w Litzmannstadt, http://www.muzeumtradycji.pl/files/okupacyjna_noc_1942_roku_wlitzmnanstadt.pdf [access date: 10.10.2015].
Milichtajch R., Jak przeżyłam drugą wojnę światową. Relacja, Polish-Jewish Heritage Foundation of Canada, Montreal 2005.
Portal Culture.pl, http://culture.pl/en/artist/alina-szapocznikow.
Rzadkowolska M., Tradycje w Łodzi wielokulturowej w repertuarze Wydawnictwa Łódzkiego, „Zeszyty Naukowe Politechniki Śląskiej” Seria Organizacja i Zarządzanie, Vol. 65, 2013.
Smith S., Watson J., Wprowadzenie: koncepcje podmiotowości w kobiecych praktykach autobiograficznych, [in:] Gajewska A. (ed.), Teorie wywrotowe. Antologia przekładów, Wydawnictwo Poznańskie, Poznań 2012.
Smolka I., Poraniona pamięć, http://www.kulturalna.warszawa.pl/kapuscinski,6,735.html [access date: 20.03.2016].
Theweleit K., Męskie fantazje, PWN, Warszawa 2015.
Volksdeutsche pozostaną w obozach jeszcze do 31 marca 1948 roku, „Express Ilustrowany”, 3.11.1947, No. 301.
Wywiad przeprowadzony 13.02.2010 r. przez Ingę B. Kuźmę i Agnieszkę Iwaszkiewicz.
Zwoliński P., Działalność społeczno-dobroczynna Kościoła łódzkiego w okresie międzywojennym. Studium historyczne, Archidiecezjalne Wydawnictwo Łódzkie, Łódź 2006.
Pobrania
Opublikowane
Numer
Dział
Licencja
Prawa autorskie (c) 2016 Akademia Humanistyczno-Ekonomiczna w Łodzi
Utwór dostępny jest na licencji Creative Commons Uznanie autorstwa – Na tych samych warunkach 4.0 Miedzynarodowe.