Kształtowanie twórczej codzienności. Warsztat autobiograficzny jako metoda wspomagania kreatywności dorosłych
DOI:
https://doi.org/10.25312/2391-5145.13/2018_141-158Słowa kluczowe:
warsztat autobiograficzny, kreatywność, autokreacja, transgresje, edukacja dorosłychAbstrakt
W artykule przedstawiono możliwości wspomagania kreatywności osób dorosłych poprzez warsztat autobiograficzny i zadania biograficzne. Opisano założenia teoretyczne, ale także przedstawiono propozycję działań praktycznych, kierując czytelnika do takich form aktywności biograficznych i edukacyjnych, które wspomagają możliwości autokreacji, transgresji i kreatywności osoby na różnych etapach jej dorosłego życia. Celem jest refleksja nad tym, jak możemy stymulować rozwój osobisty dorosłych poprzez świadome i twórcze odnoszenie się do doświadczeń życia w kontekście przeszłości, teraźniejszości i przyszłości.
Pobrania
Bibliografia
Bauman Z., Płynne czasy. Życie w epoce niepewności, Wydawnictwo Sic!, Warszawa 2007.
Beck U., Giddens A., Lash S., Przedmowa, [w:] tychże, Modernizacja refleksyjna, PWN, Warszawa 2009.
Beck U., Społeczeństwo ryzyka. W drodze do innej nowoczesności, Wydawnictwo Naukowe „Scholar”, Warszawa 2002.
Bugajska B., Timoszczyk-Tomczak C., Podróż w czasie. Warsztat rozwoju osobistego osób starszych, Wydawnictwo Naukowe Uniwersytetu Szczecińskiego, Szczecin 2014.
Czerniawska O., Drogi edukacyjne i ich meandry, [w:] E. Dubas, O. Czerniawska (red.), Drogi edukacyjne i ich biograficzny wymiar, Biblioteka Edukacji Dorosłych, Warszawa 2002.
Czerniawska O., Przedmowa, [w:] K. Lasocińska, J.K. Wawrzyniak, Autobiografia jako twórcze wyzwanie. Scenariusze warsztatów biograficznych, Wydawnictwo Akademickie Żak, Warszawa 2013.
Dominicé P., Uczyć się z życia. Biografia edukacyjna w edukacji dorosłych, WSHE, Łódź 2006.
Giddens A., Nowoczesność i tożsamość. „Ja” i społeczeństwo w epoce późnej nowoczesności, PWN, Warszawa 2001.
Giddens A., Życie w społeczeństwie posttradycyjnym, [w:] U. Beck, A. Giddens, S. Lash, Modernizacja refleksyjna, PWN, Warszawa 2009.
Havighurst R.J., Developmental Tasks and Education, Longman, Nowy Jork–Londyn 1981.
Kozielecki J., Psychotransgresjonizm. Nowy kierunek w psychologii, Wydawnictwo Akademickie Żak, Warszawa 2001.
Kuleta M., Człowiek jako kreator zmian w swoim życiu, [w:] D. Kubacka-Jasiecka (red.), Człowiek wobec zmiany. Rozważania psychologiczne, Wydawnictwo Uniwersytetu Jagiellońskiego, Kraków 2002.
Lalak D., Życie jako biografia. Podejście biograficzne w perspektywie pedagogicznej, Wydawnictwo Akademickie Żak, Warszawa 2010.
Lasocińska K., Życie poza schematem. Analiza biografii twórców, Wydawnictwo Akademii Humanistyczno-Ekonomicznej w Łodzi, Łódź 2011.
Lasocińska K., Rozwijanie i wspomaganie kompetencji biograficznych na Uniwersytecie Trzeciego Wieku w Akademii Humanistyczno-Ekonomicznej w Łodzi, [w:] E. Woźnicka, Ł. Zaorski-Sikora (red.), Akademia – idee, metody, działania, Wydawnictwo Akademii Humanistyczno-Ekonomicznej w Łodzi, Łódź 2013.
Lasocińska K., Twórcze aspekty działań biograficznych, [w:] K. Lasocińska, J.K. Wawrzyniak, Autobiografia jako twórcze wyzwanie. Scenariusze warsztatów biograficznych, Wydawnictwo Akademickie Żak, Warszawa 2013.
Lasocińska K., Życie na opak – scenariusze zajęć autobiograficznych, [w:] K. Lasocińska, J.K. Wawrzyniak, Autobiografia jako twórcze wyzwanie. Scenariusze warsztatów biograficznych, Wydawnictwo Akademickie Żak, Warszawa 2013.
Lasocińska K., Autobiografia jako autokreacja. Twórcze aspekty procesu myślenia autobiograficznego w edukacji dorosłych, [w:] E. Dubas, J. Stelmaszczyk (red.), Biografia i badanie biografii: biografie edukacyjne. Wybrane konteksty, t. 3, Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego, Łódź 2014.
Lasocińska K., Kryzys połowy życia – zdobywanie kompetencji autokreacyjnej i dążenie do mądrości, [w:] E. Dubas, J. Stelmaszczyk (red.), Biografie edukacyjne – wybrane konteksty, Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego, Łódź 2014.
Lasocińska K., Doświadczenia autobiograficzne jako możliwość wspomagania twórczego rozwoju, [w:] A. Glińska-Lachowicz (red.), Arteterapia w działaniu. Propozycje warsztatów i działań arteterapeutycznych, Wydawnictwo Difin, Warszawa 2016.
Lasocińska K., Transgresje jako aspekt wzbogacania aktywności twórczej i uczenia się w oparciu o doświadczenia biograficzne, [w:] A. Ciążela, S. Jaronowska (red.), Transgresja jako motyw refleksji nad wychowaniem, Wydawnictwo Akademii Pedagogiki Specjalnej, Warszawa 2017.
Lasocińska K., Wawrzyniak J.K., Autobiografia jako twórcze wyzwanie. Scenariusze warsztatów biograficznych, Wydawnictwo Akademickie Żak, Warszawa 2013.
Levinson D.J., The mid-life transition: A period in adult psychosocial development, „Psychiatry” 1977, No. 40.
Levinson D.J., A conception of adult development, „American Psychologist” 1986, No. 41.
Limont W., Twórczość w aspekcie cyklu życia, [w:] E. Dombrowska, A. Niedźwiecka (oprac.), Twórczość – wyzwanie XXI wieku, Oficyna Wydawnicza „Impuls”, Kraków 2003.
Limont W., Uczeń zdolny. Jak go rozpoznać i jak z nim pracować, GWP, Poznań 2005.
Oleś P.K., Dialogowe Ja, zarys teorii, inspiracje badawcze, ciekawsze wyniki, [w:] P.K. Oleś, M. Puchalska-Wasyl (red.), Dialog z samym sobą, PWN, Warszawa 2011.
Opoczyńska M., Sama Keena „mityczna podróż do wewnątrz”, [w:] A. Gałdowa (red.), Wybrane zagadnienia z psychologii osobowości, Wydawnictwo Uniwersytetu Jagiellońskiego, Kraków 1999.
Pietrasiński Z., Rozwój człowieka dorosłego, „Wiedza Powszechna”, Warszawa 1990.
Pietrasiński Z., Ekspansja pięknych umysłów. Nowy renesans i ożywcza autokreacja, Wydawnictwo CiS, Warszawa 2008.
Przetacznik-Gierowska M., Tyszkowa M., Psychologia rozwoju człowieka, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa 2000.
Pufal-Struzik I., Podmiotowe i społeczne warunki twórczej aktywności artystów, Wszechnica Świętokrzyska, Kielce 2006.
Szmidt K.J., ABC kreatywności, Wydawnictwo Difin, Warszawa 2010.
Szmidt K.J., Pedagogika twórczości, GWP, Sopot 2013.
Tokarska U., W poszukiwaniu jedności i celu. Wybrane techniki narracyjne, [w:] A. Gałdowa (red.), Wybrane zagadnienia z psychologii osobowości, Wydawnictwo Uniwersytetu Jagiellońskiego, Kraków 1999.
Pobrania
Opublikowane
Numer
Dział
Licencja
Prawa autorskie (c) 2018 Akademia Humanistyczno-Ekonomiczna w Łodzi
Utwór dostępny jest na licencji Creative Commons Uznanie autorstwa – Na tych samych warunkach 4.0 Miedzynarodowe.