Preparation for independent living: Independent foster-child Care and Educational Institutions
DOI:
https://doi.org/10.25312/2391-5145.13/2018_159-168Keywords:
independence, empowerment, orphanage, children’s home, educational methodsAbstract
The aim of the article is to try to answer the question: how do care and educational institutions prepare their pupils for independence in life? The problem was considered from the perspective of preparations for family life, professional, social and civic independence. The research shed light on how the educational process in examined institutions related to the preparation of pupils for independent living and what methods and forms were used for this purpose.
Downloads
References
Bartnikowska U., Ćwirynkało K., Rodziny adopcyjne i zastępcze dziecka z niepełnosprawnością, Oficyna Wydawnicza „Impuls”, Kraków 2013.
Buczel A., Samodzielność jako cecha osobowości, „Studia Philosophiae Christianae” 1993, nr 29(1).
Dąbrowski Z., Pedagogika opiekuńcza w zarysie, cz. 2, Wydawnictwo Wyższej Szkoły Pedagogicznej, Olsztyn 1995.
Gajewska G., Pedagogika opiekuńcza i jej metodyka, Wydawnictwo Naukowe Uniwersytetu Zielonogórskiego, Zielona Góra 2004.
Kamińska U., Zranione dzieciństwo. Wychowankowie domu dziecka mówią, Wydawnictwo Naukowe „Śląsk”, Katowice 2000.
Kamińska U., Zarys metodyki pracy opiekuńczo-wychowawczej w rodzinnych i instytucjonalnych formach wychowania, Wydawnictwo Uniwersytetu Śląskiego, Katowice 2005.
Konstytucja Rzeczypospolitej Polskiej z dnia 2 kwietnia 1997 r. uchwalona przez Zgromadzenie Narodowe w dniu 2 kwietnia 1997 r., Dz.U. 1997, nr 78, poz. 483.
Konwencja o Prawach Dziecka przyjęta przez Zgromadzenie Ogólne Narodów Zjednoczonych 20 listopada 1989 r., Dz.U. 1991, nr 120, poz. 526.
Mańka J., Ornacka K., Trudne dzieciństwo i rodzicielstwo – wybrane aspekty funkcjonowania rodzin zastępczych w Polsce w perspektywie socjologicznej, [w:] A. Żukiewicz (red.), Rodzicielstwo zastępcze w perspektywie teoretycznej i praktycznej, Wydawnictwo Edukacyjne „Akapit”, Toruń 2011.
Maszke A.W., Metody i techniki badań pedagogicznych, Wydawnictwo Uniwersytetu Rzeszowskiego, Rzeszów 2008.
Motow I., Mielczarek M., Funkcjonowanie emocjonalne i społeczne wychowanków domów dziecka w aspekcie doznawanego sieroctwa społecznego, „Pedagogika Rodziny” 2018, nr 8(1).
Motow I., Motow-Czyż M., Proces usamodzielnienia wychowanków z zakładów resocjalizacyjnych, „Pedagogika Rodziny” 2015, nr 5(4).
Mudrecka I., Samodzielność, [w:] J.M. Śnieciński (red.), Encyklopedia pedagogiczna XXI wieku, t. 5, Wydawnictwo Akademickie Żak, Warszawa 2006.
Pilch T., Bauman T., Zasady badań pedagogicznych. Strategie ilościowe i jakościowe, Wydawnictwo Akademickie Żak, Warszawa 2001.
Ruszkiewicz D., Samodzielność życiowa dorosłych córek nadopiekuńczych ojców, „Pedagogika Rodziny” 2018, nr 8(1).
Świrko-Pilipczuk J., Sytuacje edukacyjne podstawą procesu kształcenia i rozwijania samodzielności, [w:] K. Denek, F. Bereźnicki, J. Świrko-Pilipczuk (red.), Proces kształcenia i jego uwarunkowania, Agencja Wydawnicza „Kwadra”, Szczecin 2003.
Tomaszewski T., Z zagadnień psychologii samodzielności, „Kwartalnik Pedagogiczny” 1958, nr 1.
Ustawa z dnia 25 lutego 1964 r. Kodeks rodzinny i opiekuńczy, Dz.U. 1964, nr 9, poz. 59.
Ustawa z dnia 9 czerwca 2011 r. o wspieraniu rodziny i systemie pieczy zastępczej, Dz.U. 2011, nr 149, poz. 887 z późn. zm.
Winiarski M., Rodzina – szkoła – środowisko lokalne. Problemy edukacji środowiskowej, Instytut Badań Edukacyjnych, Warszawa 2000.
Woźniak Z., Samodzielność życiowa osób z lekką i umiarkowaną niepełnosprawnością intelektualną w świetle danych uzyskanych za pomocą nowego narzędzia pomiaru, „Niepełnosprawność i Rehabilitacja” 2017, nr 3.
Wyka A., Model badań przez wspólne doświadczanie, czyli o pewnej wersji empirii „jakościowej”, „Kultura i Społeczeństwo” 1985, nr 2.
Downloads
Published
Issue
Section
License
Copyright (c) 2018 Akademia Humanistyczno-Ekonomiczna w Łodzi
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License.