Przegląd i ocena stanowisk w debacie o paradoksie fikcji
DOI:
https://doi.org/10.25312/CH.856Słowa kluczowe:
paradoks, fikcja, emocje, przekonanieAbstrakt
Przedmiotem niniejszego artykułu jest paradoks fikcji, czyli fenomen odczuwania przez odbiorców dzieł narracyjnych szczerych emocji wobec fikcyjnych postaci i wydarzeń, pomimo tego, że mają oni przekonanie, iż byty fikcyjne nie istnieją realnie. Celem jest natomiast ocena dotychczasowych teorii wyjaśniających ten paradoks poprzez wyszczególnienie ich zalet i ograniczeń. Autor omawia kolejno teorię udawania, teorię myśli, teorię iluzji, teorię surogatu przekonania oraz teorię antysądową. Wskazuje, że ostatnia z teorii jest najlepszym kandydatem do rozwiązania paradoksu fikcji.
Pobrania
Bibliografia
Carroll N., Filozofia horroru, Słowo/obraz terytoria, Gdańsk 2004.
Carroll N., The Philosophy of Horror; or, Paradoxes of the Heart, Routledge, New York 1990.
Davies S., Responding Emotionally to Fictions, „The Journal of Aesthetics and Art Criticism” 2009, vol. 67, s. 269–284. DOI: https://doi.org/10.1111/j.1540-6245.2009.01358.x
Lamarque P., How Can We Fear and Pity Fictions?, „British Journal of Aesthetics” 1981, vol. 21(4), s. 291–304. DOI: https://doi.org/10.1093/bjaesthetics/21.4.291
Levinson J., Emotion in Response to Art, [w:] Contemplating Art: Essays in Aesthetics, Oxford Academic Books, Oxford 2006, s. 38–55. DOI: https://doi.org/10.1093/acprof:oso/9780199206179.003.0004
Matravers D., Art and emotion, Oxford University Press, New York 1998.
Neill A., Fear, Fiction and Make-Believe, „Journal of Aesthetics and Art Criticism” 1991, vol. 49(1), s. 47–56. DOI: https://doi.org/10.1111/1540_6245.jaac49.1.0047
Neill A., Fiction and the Emotions, „American Philosophical Quarterly” 1993, vol. 30(1), s. 1–13.
Radford C., How Can We Be Moved by the Fate of Anna Karenina?, „Proceedings of the Aristotelian Society” 1975, vol. 49, s. 67–80. DOI: https://doi.org/10.1093/aristoteliansupp/49.1.67
Schmalzried L., A Metatheoretical Solution of the Paradox of Fiction, „Proceedings of the XXIII World Congress of Philosophy” 2018, vol. 1, s. 307–314. DOI: https://doi.org/10.5840/wcp232018145
Smith M., Film Spectatorship and the Institution of Fiction, „Journal of Aesthetics and Art Criticism” 1995, vol. 53(2), s. 113–127. DOI: https://doi.org/10.2307/431540
Stecker R., Should We Still Care about the Paradox of Fiction?, „British Journal of Aesthetics” 2011, vol. 51(3), s. 295–308. DOI: https://doi.org/10.1093/aesthj/ayr019
Walton K., Fearing fictions, „Journal of Philosophy” 1978, vol. 75(1), s. 5–27. DOI: https://doi.org/10.2307/2025831
Yanal R., Paradoxes of Emotion and Fiction, Pennsylvania State University Press, University Park 1999.
Opublikowane
Numer
Dział
Licencja
Prawa autorskie (c) 2025 Akademia Humanistyczno-Ekonomiczna w Łodzi

Utwór dostępny jest na licencji Creative Commons Uznanie autorstwa – Na tych samych warunkach 4.0 Miedzynarodowe.