Czy możliwa jest dzisiaj wspólnota etyczna?
DOI:
https://doi.org/10.25312/Słowa kluczowe:
społeczeństwo sieci, globalizacja, zmiany, symulacja, iluzja, postawa estetyczna, postawa etycznaAbstrakt
Celem pracy jest próba odpowiedzi na pytanie o możliwość wspólnoty etycznej w czasach ponowoczesnej płynności i panowania ideału indywidualności. Wspólnota etyczna to taka, która skupia jednostki zaangażowane we wspólne ideały, a nie tylko indywidualne interesy. Na początku dokonam analizy współczesnych diagnoz na temat problemu tożsamości człowieka w kontekście coraz szybciej zmieniających się form życia indywidualnego i społecznego. Następnie scharakteryzuje dwie różne postawy, estetyczną i etyczną, oraz postaram się pokazać, iż ta pierwsza jest niekonsekwentna i niewystarczająca, choć być może konieczna na pewnym przejściowym etapie. Zasadnicza różnica między nimi polega na postawie wobec obowiązującego ideału indywidualności. Można go podejmować jako cel sam w sobie lub jako narzędzie do realizacji czegoś innego. Postawa etyczna otwiera drogę do prawdziwego zaangażowania, wyboru samego wybierania. Zmiana perspektywy pojedynczego człowieka jest zawsze możliwa, pozostaje jednak pytanie, czy oprócz niej możliwa jest również przemiana całej wspólnoty we wspólnotę etyczną?
Pobrania
Bibliografia
Baudillard J., Społeczeństwo konsumpcyjne, jego mity i struktury, Sic!, Warszawa 2006.
Baudrillard J., Symulakry i symulacja, tłum. S. Królak, Sic!, Warszawa 2005.
Bauman Z., Płynna nowoczesność, tłum. T. Kunz, Wydawnictwo Literackie, Kraków 2006.
Bauman Z., Płynne życie, tłum. T. Kunz, Kraków 2008.
Bauman Z., Wspólnota. W poszukiwaniu bezpieczeństwa w niepewnym świecie, tłum. J. Margański, Wydawnictwo Literackie, Kraków 2008. Beckett S., Końcówka, tłum. A. Libera, Ossolineum, Warszawa 1995.
Bielik-Robson A., Charles Taylor, Filozof wspólnoty; „Tygodnik Powszechny” nr 21, 26 maja 2002.
Castells M., Siła tożsamości, tłum. S. Szymański, PWN, Warszawa 2008.
Castells M., Społeczeństwo sieci, tłum. S. Szymański, PWN, Warszawa 2008.
Drwięga M., Świecka epoka a koniec religii, „Znak”, nr 665, 2010.
Foucault M., Historia seksualności, tłum. T. Komendant, słowo/obraz terytoria, Gdańsk 2010.
Foucault M., Słowa i Rzeczy, tłum. T. Komendant, słowo/obraz terytoria, Gdańsk 2006.
Hessel S., Czas oburzenia!, tłum. P. Witt, Oficyna Naukowa, Warszawa 2011.
Kierkegaard S., Albo-Albo, tłum. J. Iwaszkiewicz, K. Toeplitz, PWN, Warszawa 1982.
Latour B., Nigdy nie byliśmy nowocześni, tłum. M. Gdula, Oficyna Naukowa, Warszawa 2011.
Latour B., Splatając na nowo to co społeczne. Wprowadzenie do teorii aktora-sieci, tłum. K. Abriszewska, A. Derra, Universitas, Kraków 2010. Lyotard J.F., Kondycja ponowoczesna, Aletheia, Warszawa 1997.
Nietzsche F., Nihilizm, [w:] Wola mocy, tłum. S. Frycz, K. Drzewiecki, Zielona Sowa, Kraków 2006.
Taylor Ch., Nowoczesne imaginaria społeczne, tłum. A. Puchejda, K. Szymaniak, Znak, Kraków 2010.
Taylor Ch., Źródła podmiotowości. Narodziny tożsamości nowoczesnej, PWN, Warszawa 2001.
Pobrania
Opublikowane
Numer
Dział
Licencja
Prawa autorskie (c) 2013 Akademia Humanistyczno-Ekonomiczna w Łodzi
Utwór dostępny jest na licencji Creative Commons Uznanie autorstwa – Na tych samych warunkach 4.0 Miedzynarodowe.