Potrzeba wspomagania kompetencji twórczych w okresie średniej dorosłości – propozycja warsztatów autobiograficznych

Autor

  • Kamila Lasocińska Akademia Humanistyczno-Ekonomiczna w Łodzi Autor

DOI:

https://doi.org/10.25312/

Słowa kluczowe:

kompetencje twórcze, autokreacja, średnia dorosłość, warsztaty autobiograficzne, samorozwój, przemiany połowy życia

Abstrakt

W swoim artykule zwracam uwagę na potrzebę rozwijania kompetencji twórczych osób w okresie średniej dorosłości. Podkreślam specyfikę odnoszenia się do kreatywności osób dorosłych na tym etapie życia związaną z koniecznością wewnętrznych przemian. Wskazuję również na możliwości i znaczenie włączania w treści edukacji osób dorosłych wątków autobiograficznych, które spełniają także funkcję stymulującą myślenie twórcze i proces autokreacji. Taką rolę i zadanie mogą spełniać warsztaty autobiograficzne, które wspomagają postawy twórcze dorosłych w kontekście świadomej refleksji odnoszącej się do doświadczeń osobistych. Zakładam, że warsztaty te są szansą dla dorosłych na rozwój refleksji, kreatywności, zapobieganie kryzysom i wspomaganie ich przezwyciężania.

Pobrania

Statystyki pobrań niedostępne.

Bibliografia

Adamska-Staroń M., W poszukiwaniu wiedzy o wychowaniu, [w:] Podstawy edukacji. Epistemologia a praktyka edukacyjna, (red.) A. Gofron, M. Piasecka, Wydawnictwo AJD, Częstochowa 2008.

Beck U., Społeczeństwo ryzyka. W drodze do innej nowoczesności, Wydawnictwo Naukowe Scholar, Warszawa 2002.

Beck U., Giddens A., Lash S., Modernizacja refleksyjna, PWN, Warszawa 2009.

Czerniawska O., Warsztaty biograficzne, [w:] O. Czerniawska, Nowe drogi w andragogice i gerontologii, Wydawnictwo Akademii Humanistyczno-Ekonomicznej w Łodzi, Łódź 2011.

de Aubin St., McAdams D. P., A theory of generativity and its assessment through self-report, behavioral acts, and narrative themes in autobiography, „Journal of Personality and Social Psychology”, 62, 1992.

Dominicé P., Uczyć się z życia. Biografia edukacyjna w edukacji dorosłych, Wydawnictwo Wyższej Szkoły Humanistyczno-Ekonomicznej w Łodzi, Łódź 2006.

Edukacja dorosłych, (red.) M. S. Knowles, E. F. Holton III, R. A. Swanson, PWN, Warszawa 2009.

Gałdowa A., Powszechność i wyjątek. Rozwój osobowości człowieka dorosłego, Wydawnictwo Uniwersytetu Jagiellońskiego, Kraków 2000.

Giddens A., Nowoczesność i tożsamość. „Ja” i społeczeństwo w epoce późnej nowoczesności, PWN, Warszawa 2001.

Gould R. L., Transformations: Growth and change in adult life, Simon and Schuster, New York 1978.

Hajduk-Nijakowska J., Autonarracja jako sposób oswajania rzeczywistości. Refleksje etnologa, [w:] Andragogiczny wymiar wydarzeń osobistych i globalnych w badaniach biograficznych, (red.) O. Czerniawska, Wydawnictwo Akademii Humanistyczno-Ekonomicznej w Łodzi, Łódź 2011.

Jung C. G., Rebis, czyli kamień filozoficzny, PWN, Warszawa 1989.

Jung C. G., The stages of life, [w:] The portable Jung, (red.) J. Campbell, Penguin, New York 1971.

Kegley J. A. K., Tillich P., Paul Tillich on creativity, University Press of America, Lanham 1989.

Kozielecki J., Psychotransgresjonizm. Nowy kierunek w psychologii, Wydawnictwo Akademickie Żak, Warszawa 2001.

Lalak D., Życie jako biografia. Podejście biograficzne w perspektywie pedagogicznej, Wydawnictwo Akademickie Żak, Warszawa 2010.

Lasocińska K., Kryzys połowy życia – zdobywanie kompetencji autokreacyjnej i dążenie do mądrości, [w:] Biografie edukacyjne: wybrane konteksty, (red.) E. Dubas, J. Stelmaszczyk, Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego, Łódź 2014.

Lasocińska K., Twórcze aspekty działań autobiograficznych, [w:] K. Lasocińska, J. K. Wawrzyniak, Autobiografia jako twórcze wyzwanie. Scenariusze warsztatów biograficznych, Wydawnictwo Akademickie Żak, Warszawa 2013.

Lasocińska K., Zróżnicowanie współczesnych biografii a potrzeba refleksyjności w rozwoju osób dorosłych, Rocznik Filozoficzno-Społeczny „Civitas Hominibus”, nr 1(8)/2013.

Lasocińska K., Życie na opak – scenariusze zajęć autobiograficznych, [w:] K. Lasocińska, J. K. Wawrzyniak, Autobiografia jako twórcze wyzwanie. Scenariusze warsztatów biograficznych, Wydawnictwo Akademickie Żak, Warszawa 2013.

Levinson D. J., A conception of adult development, „American Psychologist”, 41, 1989.

Levinson D. J., The seasons of Man’s Life, Ballantine Books, New York 1978.

Mikołajczyk K., Jak uczą się dorośli, czyli co powinien wiedzieć trener o specyfice kształcenia uczestników szkolenia, http://www.e-mentor.edu.pl/artykul/index/numer/39/id/831 [dostęp 14.08.2015].

Mikołajczyk K., Nowe trendy w kształceniu dorosłych, ORE, www.ore.edu.pl [dostęp 14.08.2015].

Obuchowski K., Adaptacja twórcza, Książka i Wiedza, Warszawa 1985.

Olejnik M., Średnia dorosłość. Wiek średni, [w:] Psychologia rozwoju, (red.) B. Harwas-Napierała, J. Trempała, t. 2, PWN, Warszawa 2004.

Oleś P. K., Psychologia przełomu połowy życia, Towarzystwo Naukowe Katolickiego Uniwersytetu Lubelskiego, Lublin 2000.

Oleś P. K., Wprowadzenie do psychologii osobowości, Wydawnictwo Naukowe Scholar, Warszawa 2003.

Pietrasiński Z., Rozwój człowieka dorosłego, Wiedza Powszechna, Warszawa 1990.

Schulz R., Twórczość – społeczne aspekty zjawiska, PWN, Warszawa 1990.

Stasiak M. K., Podmiotowy model pracy socjalnej, Wydawnictwo Akademii Humanistyczno--Ekonomicznej w Łodzi, Łódź 2009.

Szmidt K. J., Pedagogika twórczości, GWP, Gdańsk 2007.

Szmidt K. J., Pedagogika twórczości, GWP, Sopot 2013.

Turos L., Andragogika ogólna, Wydawnictwo Akademickie Żak, Warszawa 1999.

Węgłowska-Rzepa K., Aktywna wyobraźnia – odkrywanie twórczych potencjałów psyche, [w:] Transgresje – innowacje – twórczość, (red.) B. Bartosz, A. Keplinger, M. Straś-Romanowska, Wydawnictwo Uniwersytetu Wrocławskiego, Wrocław 2011.

Pobrania

Opublikowane

2024-06-25

Numer

Dział

Artykuły

Jak cytować

Potrzeba wspomagania kompetencji twórczych w okresie średniej dorosłości – propozycja warsztatów autobiograficznych. (2024). Civitas Hominibus, 10, 119-132. https://doi.org/10.25312/

Podobne artykuły

1-10 z 46

Możesz również Rozpocznij zaawansowane wyszukiwanie podobieństw dla tego artykułu.