Konsumpcja dóbr luksusowych w polskich gospodarstwach domowych

Autor

  • Tomasz Zalega Uniwersytet Warszawski Autor

DOI:

https://doi.org/10.25312/

Słowa kluczowe:

luksus, dobra luksusowe, luksusowa marka, konsumpcja, gospodarstwo domowe

Abstrakt

Celem artykułu jest wyjaśnienie istoty luksusu oraz konsumpcji dóbr luksusowych w polskich gospodarstwach domowych. W pierwszej części opracowania, w oparciu o przegląd literatury światowej, skoncentrowano się na zdefiniowaniu luksusu, jego względnego pojmowania oraz segmentacji nabywców dóbr luksusowych. W drugiej części artykułu, w oparciu o czwartą edycję raportu KPMG, przeanalizowano konsumpcję dóbr luksusowych w Polsce przez pryzmat segmentów tego rynku. Ważniejsze wnioski kończą niniejsze opracowanie.

Biogram autora

  • Tomasz Zalega - Uniwersytet Warszawski

    Profesor, dr hab. nauk ekonomicznych, Katedra Gospodarki Narodowej, Wydział Zarządzania.

     

Bibliografia

Andersonel I., Gaile-Sarkane E. (2010), On Social Behavior as a Base of Consumption, “Economics and Management”, 15.

Bastien V., Kapferer J.N. (2008), Luxe oblige, Eyrolles-Editions d’Organisation, Paris.

Bellaiche J.M., Mei-Pochter A., Hanisch D. (2010), The New World of Luxury, Caught Between Growing Momentum and Lasting Change, “The Boston Consulting Group”, December.

Chevalier M., Mazzalovo G. (2008), Luxury brand management. A world of privilege, John Wiley&Sons (Asia), Singapore.

Danziger P.M. (2005), Let them eat cake. Marketing luxury to the masses – as well as the classes, Dearborn Trade Publishing, A Kaplan Professional Company, Chicago.

De Mooij M. (2010), Global Marketing and Advertising: Understanding Cultural Paradoxes, Sage Publications Inc., 3rd ed., Thousand Oaks.

Eastman J.K., Goldsmith R.E., Flynn L.R. (1999), Status Consumption in Consumer Behavior: Scale Development and Validation, “Journal of Marketing Theory and Practice”, no. 7.

Eastman J.K., Eastman K.L. (2011), Perception of Status Consumption and the Economy, “Journal of Business and Economic Research”, vol. 9, no. 7.

Eng T.Y., Bogaert J. (2010), Psychological and Cultural Insights Into Consumption of Luxury Western Brands in India, “Journal of Consumer Behavior”, vol. 9, no. 1.

Fionda A.M., Moore Ch.M. (2008), The anatomy of the luxury fashion brand, “Brand Management”, vol. 16, no. 5/6.

Husic M., Cicic M. (2009), Luxury Consumption Factors, “Journal of Fashion Marketing and Management”, vol. 13, no. 2.

Kapferer J. (1997), Managing Luxury Brands, “Journal of Brand Management”, vol. 4, no. 4.

O’Cas A., McEwen H. (2004), Exploring Consumer Status and Conspicuous Consumption, “Journal of Consumer Behavior”, no. 1.

Raport: Rynek dóbr luksusowych w Polsce, (2013), KPMG, Warszawa.

Rocznik Statystyczny RP (2013), GUS, Warszawa.

Sikora T. (2012), Zachowania nabywców produktów luksusowych, Oficyna Wydawnicza SGH, Warszawa.

Słownik języka polskiego (1999), Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa.

Słownik wyrazów obcych (2002), Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa.

Webster’s Dictionary, http://unabridged.merriam-webster.com.

Veblen T.B. (1998), Teoria klasy próżniaczej, Warszawskie Wydawnictwo Literackie Muza, Warszawa.

Vigneron F., Johnson L.W. (2004), Measuring perceptions of brand luxury, “Brand Management”, vol. 11, no. 6.

Zalega T. (2012a), Mikroekonomia współczesna, Wydawnictwo Naukowe WZ UW, Warszawa.

Zalega T. (2012b), Konsumpcja. Determinanty, teorie i modele, PWE, Warszawa.

http://images.smh.com.au/file/2013/10/09/4815797/cs_global_wealth_report_2013_WEB_low%2520pdf.pdf?rand=1381288140715

Opublikowane

2024-06-25

Numer

Dział

Artykuły

Jak cytować

Konsumpcja dóbr luksusowych w polskich gospodarstwach domowych. (2024). Zarządzanie Innowacyjne W Gospodarce I Biznesie , 2/19, 153-169. https://doi.org/10.25312/

Podobne artykuły

1-10 z 41

Możesz również Rozpocznij zaawansowane wyszukiwanie podobieństw dla tego artykułu.