The model supports the creative development of the individual as a postulated determinant of modern work
DOI:
https://doi.org/10.25312/Keywords:
social work, human, societyAbstract
A man aware of his subjectivity perceives his thinking about the world and his evaluations. A conscious person is one who notices the functioning of his or her psyche. This person can therefore change his or her perception of reality and planning of actions. An unaware person is unable to change his or her dispositions, i.e. the game being played. However, a person aware of the fact that he is an autonomous entity and that he plays a game with the environment may ask himself questions about the quality of this game. Thus, he can start working on improving it. Improving the game results in increased efficiency. The moment of increasing operational efficiency is called a creative act for a given entity. The creative act is invariably accompanied by change and reorganization of the body's interior. In a creative act, the organism undertakes new behavior. Such new behavior is creative, with the help of which the entity achieves the same goals in a more effective and efficient way.
Downloads
References
Jedliński K., Trening interpersonalny, Wydawnictwo W.A.B., Warszawa 2008.
Kanios A., Superwizja jako forma wsparcia profesjonalnych kompetencji osób przygotowujących się do pracy w zawodach pomocowych, [w:] Edukacja ustawiczna dorosłych w europejskiej przestrzeni kształcenia z perspektywy polskich doświadczeń. Studia i szkice socjopedagogiczne dedykowane profesorowi Janowi Saranowi, (red.) M. Pakuła, A. Dudak, Wydawnictwo UMCS, Lublin 2009.
Kantowicz E., Elementy teorii i praktyki pracy socjalnej, Wydawnictwo Uniwersytetu Warmińsko- -Mazurskiego, Olsztyn 2001.
Kofta M., Dlaczego potrzebujemy podmiotowości?, „Diametros”, nr 7, 2006.
Lasocińska K., Stasiak M., Spróbuj inaczej. Scenariusze zajęć rozwijających umiejętności twórcze, Wydawnictwo Wyższej Szkoły Humanistyczno-Ekonomicznej w Łodzi, Łódź 2006.
Materne J., Pedagogika socjalna. Systematyzacja zagadnień i pojęć, Mater, Szczecin 1997.
Męczkowska-Christiansen A., Edukacja dla demokracji jako demokracja w edukacji. Wokół podstawowych pojęć, [w:] Demokracja i edukacja. Dylematy, diagnozy, doświadczenia, (red.) K. Gawlicz, Wydawnictwo Naukowe Dolnośląskiej Szkoły Wyższej, Wrocław 2014.
Męczkowska-Christiansen A., Od podmiotowości indywidualnej do zbiorowej, czyli o istocie wspólnoty obywatelskiej, [w:] Podmiotowość dla rozwoju, Instytut Badań nad Gospodarką Rynkową, Gdańsk 2011.
Mellibruda J., Ja – ty – my. Psychologiczne możliwości ulepszania kontaktów międzyludzkich, Nasza Księgarnia, Warszawa 1986.
Oakeshott M., O postępowaniu człowieka, PWN, Warszawa 2008.
Odkrywanie podmiotowości. Podręcznik dla trenerów, (red.) L. Frydzińska-Świątczak, M. Stasiak, Wydawnictwo Wyższej Szkoły Humanistyczno-Ekonomicznej w Łodzi, Łódź 2002. Od twórczości do podmiotowości, (red.) L. Frydzińska-Świątczak, M. Stasiak, Wydawnictwo Wyższej Szkoły Humanistyczno-Ekonomicznej w Łodzi, Łódź 2005.
Przedsiębiorczość społeczna a praca socjalna, (red.) O. Pankiv, W. Duranowski, Centrum Rozwoju Zasobów Ludzkich, Warszawa 2014.
Reut M., Wolność, niepewność, edukacja (polityczne źródła pytania o podmiotowość), [w:] Państwo a edukacja, (red.) J. Kochanowicz, T. Tokarz, Wydawnictwo Naukowe Dolnośląskiej Szkoły Wyższej, Wrocław 2008.
Rymsza M., W stronę pracy środowiskowej i nowych ról zawodowych pracowników socjalnych, [w:] Pracownicy socjalni i praca socjalna w Polsce. Między służbą społeczną a urzędem, (red.) M. Rymsza, Instytut Spraw Publicznych, Warszawa 2007.
Skidmore R. A., Thackeray M. G., Wprowadzenie do pracy socjalnej, Interart, Warszawa 1996. Stasiak M. K., Kształcenie podmiotu, Wydawnictwo Wyższej Szkoły Humanistyczno-Ekonomicznej w Łodzi, Łódź 2002.
Stasiak M. K., Zarządzanie skierowane na podwładnego, Wydawnictwo Wyższej Szkoły Humanistyczno-Ekonomicznej w Łodzi, Łódź 2004.
Znajmiecka-Sikora M., Kędzierska B., Kształcenie ustawiczne w kontekście rozwoju człowieka – grupowe metody wspierania rozwoju (przegląd zagadnień i podstawowych pojęć), [w:] Psychologiczne metody wspierania rozwoju osobistego i społecznego osób dorosłych. Podstawy kształcenia ustawicznego od A do Z, (red.) M. Znajmiecka-Sikora, B. Kędzierska, Ego Centrum Edukacji i Doradztwa – Adam Sikora, Łódź 2011.
Zybertowicz A., Oświecenie – utopia, która działa, [w:] Samobójstwo Oświecenia?, (red.) A. Zybertowicz, Wydawnictwo Kasper, Kraków 2015.
Downloads
Published
Issue
Section
License
Copyright (c) 2015 Akademia Humanistyczno-Ekonomiczna w Łodzi
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License.