DANCE AND FANTOM LADY…? Artist and dance. A few remarks on the margins of Krzysztof Kieślowski’s document entitled Seven Women of different ages (1978)

Authors

DOI:

https://doi.org/10.25312/2391-5145.18/2023_09ig

Keywords:

woman and art (dance), “afterimage”, Seven women of different ages (1978) by Krzysztof Kieślowski

Abstract

The subject of the text is a post-image look at the female body and dance as a sign, pattern, model. In this approach, the biography of a female ballerina (artist) becomes one of many (though not the most frequently cited now) established patterns of femininity (life cycles). An example is the 1978 documentary about the “life cycle” of the ballerinas Seven Women of Different Ages by Krzysztof Kieślowski. The aim is to answer the question: can the indicated pattern of femininity fulfill the function of a parabola or pars pro toto of the imaginary schemas that still function in contemporary culture? The adopted perspective is therefore inclined towards interdisciplinarity and openness to various contexts. It also allows us to look at broader issues, such as: patterns of femininity in public debate, “body politics” versus the text of culture. Methodology: communicationology with elements of film studies analysis.

Downloads

Download data is not yet available.

References

Arnheim R., Sztuka i percepcja wzrokowa. Psychologia twórczego oka, Wydawnictwo „Słowo/ obraz terytoria”, Gdańsk 2004.

Benedict R., Wzory kultury, Wydawnictwo „Aletheia”, Warszawa 2002.

Boas F., The Function of Dance in Human Society, Princeton Book Co Pub, New York 1972.

Brogowski L., Powidoki i po…: unizm i teoria widzenia Władysława Strzemińskiego, Wydawnictwo „Słowo/obraz terytoria”, Gdańsk 2001.

Copeland R., Cohen M. (red.), What is Dance? Readings in Theory and Criticism, Oxford University Press, Oxford 1983.

Drożdż T., Balet klasyczny, [w:] tegoż, Człowiek i taniec. Systemy choreograficzne jako profile badania kultury, praca doktorska pod kierunkiem prof. dr hab. Ewy Kosowskiej, Katowice 2012.

Drożdż T., Człowiek i taniec. Systemy choreograficzne jako profile badania kultury, Praca doktorska pod kierunkiem prof. dr hab. Ewy Kosowskiej, Katowice 2012.

Golka M., Socjologia sztuki, „Difin”, Warszawa 2018. Hanna J.L., To Dance is Human. A Theory of Nonverbal Communication, The University of Chicago Press, Chicago 1987.

Hendrykowski M., Słownik terminów filmowych, Wydawnictwo „Ars Nowa”, Poznań 1994.

Jazdon M., Dokumenty Kieślowskiego, Wydawnictwo Poznańskie, Poznań 2002.

Kolankiewicz L. (red.), Antropologia widowisk, Wydawnictwo Uniwersytetu Warszawskiego, Warszawa 2005.

Kwiatkowska A., Powidok jako kategoria intertekstualna, [w:] E. Hurnikowa, E. Wójcik (red.), Czytanie Dwudziestolecia III, Wydawnictwo im. Stanisława Podobińskiego Akademii im. Jana Długosza, Częstochowa 2012.

Kydryński L., Przewodnik po filmach muzycznych, Polskie Wydawnictwo Muzyczne, Kraków 1994.

Lange R., O istocie tańca i jego przejawach w kulturze. Perspektywa antropologiczna, Polskie Wydawnictwo Muzyczne, Kraków 1988.

Lubiak J. (red. nauk.), Powidoki życia: Władysław Strzemiński i prawa dla sztuki, Wydawnictwo Muzeum Sztuki w Łodzi, Łódź 2012.

Malska M., Filozofia baletu, Wydawnictwo „Fall”, Kraków 1998.

Marszałek R., Między dokumentem a fikcją, [w:] T. Lubelski (red.), Kino Krzysztofa Kieślowskiego, „Universitas”, Kraków 1997.

Perkowski P., Stegner T. (red.), Kobieta i media. Studia z dziejów emancypacji kobiet, Wydawnictwo Uniwersytetu Gdańskiego, Gdańsk 2009.

Royce A.P., Antropologia sztuk widowiskowych, Wydawnictwo Uniwersytetu Warszawskiego, Warszawa 2010.

Royce A.P., Movement and Meaning. Creativity and Interpretation in Ballet and Mime, Indiana University Press, Bloomington 1984.

Royce A.P., Od ciała jako artefaktu do wiedzy ucieleśnionej, [w:] tejże, Antropologia tańca, Wydawnictwo Uniwersytetu Warszawskiego, Warszawa 2014. Royce A.P., The Anthropology of Dance, Dance Books, Alton, Hampshire 2002.

Sajewicz N., Siedem kobiet w różnym wieku, reż. Krzysztof Kieślowski, Culture.pl, sierpień 2019 [dostęp: 20.05.2022].

Siedem kobiet w różnym wieku – Krzysztof Kieślowski, Dokument Cyfrowo, http://www.dokumentcyfrowo.pl/kategorie/portret/siedem-kobiet-w-roznym-wieku.html [dostęp: 20.09.2023].

Stańczyk M., Czas w kinie. Doświadczenie temporalne w slow cinema, Wydawnictwo Uniwersytetu Jagiellońskiego, Kraków 2019.

Strzemiński W., Teoria widzenia, Wydawnictwo Literackie, Kraków 1958. Strzemiński W., Wybór pism, Wydawnictwo „Universitas”, Kraków 2006.

Sztabiński G., Smoczyk K., Lorek K. (red.), Władysław Strzemiński: uniwersalne oddziaływanie idei, Akademia Sztuk Pięknych im. Władysława Strzemińskiego, Łódź 2005.

Tatarkiewicz W., Dzieje sześciu pojęć, PWN, Warszawa 1999.

Tomaszewski W., Człowiek tańczący, Wydawnictwa Szkolne i Pedagogiczne, Warszawa 1991.

Turska I., Przewodnik baletowy, Polskie Wydawnictwo Muzyczne, Kraków 1997.

Wieczysty M., Tańczyć może każdy, Wydawnictwo „Ad Oculos”, Warszawa 2007.

Wosien B., Droga tancerza – poznaj mowę ciała. Taniec magiczny, mistyczny, rytualny, współczesny, Wydawnictwo Studio Astropsychologii, Białystok 2003.

Zonn L., O montażu w filmie, Centrum Animacji Kultury, Warszawa 2001. Zygmunt Krauze, https://zygmuntkrauze.com/ [dostęp: 20.09.2023].

Żyłko B., Kultura i znaki. Semiotyka stosowana w szkole tartusko-moskiewskiej, Wydawnictwo „Słowo/obraz terytoria”, Gdańsk 2011.

Downloads

Published

2023-11-16

Issue

Section

Artykuły