Muzyka elektroakustyczna a ruch: aktualizacja metody Émile’a Jaques’a-Dalcroze’a w polskiej praktyce performatywnej

Autor

  • Beata Muraszko Akademia Humanistyczno-Ekonomiczna w Łodzi Autor

DOI:

https://doi.org/10.25312/CH.859

Słowa kluczowe:

muzyka elektroakustyczna, ruch, metoda Émile’a Jaques’a-Dalcroze’a, plastyka ożywiona (plastique animée), live electronics, multimedia, improwizacja, performans, ciało, sensory

Abstrakt

Artykuł podejmuje problem relacji pomiędzy muzyką elektroakustyczną a ruchem ciała w kontekście współczesnych praktyk performatywnych. Punktem wyjścia jest metoda Émile’a Jaques’a-Dalcroze’a, której założenia dotyczące ucieleśnionego doświadczania muzyki zostały poddane reinterpretacji. Autorka analizuje możliwości aktualizacji tej metody w pracy z dźwiękiem elektronicznie przetworzonym, pozbawionym tradycyjnej struktury rytmiczno-metrycznej. Wskazuje, że ruch może stać się narzędziem percepcji i ekspresji dźwięku w nowych kontekstach technologicznych. Artykuł opisuje przykłady praktyk performatywnych, w których ciało pełni funkcję interfejsu między dźwiękiem a przestrzenią. Wnioski podkreślają znaczenie integracji edukacji muzycznej i sztuki performansu dla rozwoju współczesnych form ekspresji ruchowo-dźwiękowej.

Pobrania

Statystyki pobrań niedostępne.

Bibliografia

Butler M., Playing with Something That Runs: Technology, Improvisation, and Composition in DJ and Laptop Performance, Oxford University Press, Oxford 2014. DOI: https://doi.org/10.1093/acprof:oso/9780195393613.001.0001

Chołoniewski M., Ruch i dźwięk w interaktywnych performansach elektroakustycznych, „Choreografia Nowa” 2021, nr 4, s. 12–27.

Dziewanowska-Pachowska M., Performer jako kompozytor: o muzyce interaktywnej w polskich projektach choreograficznych, „Res Facta Nova” 2019, nr 22, s. 59–63.

Jaques-Dalcroze É., Le rythme, la musique et l’éducation, Hachette, Genève 1920.

Jaques-Dalcroze É., Rhythm, Music and Education, Dalcroze Society, London 1921. DOI: https://doi.org/10.1177/002205742109401204

Jarek Kordaczuk, https://jarekkordaczuk.pl/ [dostęp: 5.11.2025].

Kaczmarek P., Sensorowa improwizacja w choreografii elektroakustycznej, „Muzyka XXI Wieku” 2020, nr 3, s. 25–39.

Kowalski M., Dalcroze w praktyce współczesnej choreografii, „Forum Artystyczne” 2021, nr 5, s. 33–49.

Kozub Z., Muzyka i taniec: eksperymenty sceniczne, [w:] A. Serafin (red.), Muzyka w Teatrze Polskim po 1989 roku, UAM, Poznań 2021, s. 201–205.

Królica A., Choreografia wobec muzyki elektroakustycznej Zbigniewa Kozuba, [w:] J. Topolski (red.), Taniec i muzyka, UAM, Poznań 2016, s. 89–92.

Markowska A., Przestrzenie współczesnej choreografii. Ciało – ruch – technologia, Wydawnictwo Naukowe Scholar, Warszawa 2021.

Muraszko B., [w:] T. Dorożała-Brodniewicz, H. Kostrzewska (red.), De musica commentarii. Vol. 2, Akademia Muzyczna im. I.J. Paderewskiego, Poznań 2010, s. 283–298.

Muraszko B., Rytmika w kształceniu muzyków, aktorów, tancerzy i w rehabilitacji, Akademia Muzyczna im. G. i K. Bacewiczów w Łodzi, Łódź 2011.

Muraszko B., Wizualizacje muzyki komputerowej, płyta, Akademia Humanistyczno-Ekonomiczna w Łodzi, Łódź 2015.

Olszowska I., Michalak M., Ciało jako partytura. O interpretacji muzyki współczesnej w praktykach performatywnych, „Polski Rocznik Muzykologiczny” 2018, nr 15, s. 52.

Pastuszak K., Ciało słuchające: improwizacja w performansie tanecznym, „Didaskalia” 2018, nr 148, s. 32–35.

Piotrowska A., Improwizacja cielesna jako źródło dźwięku, 2019, https://taniecpolska.pl/ [dostęp: 5.11.2025].

Piotrowska A., Improwizacja i muzyka elektroakustyczna, [w:] M. Poprawski (red.), Taniec i muzyka. Relacje współczesne, ASP, Warszawa 2020.

Topolski J., Nowe media, nowe ciała. Performans w przestrzeni cyfrowej, „Konteksty” 2019, nr 2, s. 67–78.

Zielińska L., Percepcja muzyki elektroakustycznej: ciało jako medium, „Kwartalnik Muzyczny” 2017, nr 2, s. 77.

Zielińska L., Points of View, nagranie audio, Polskie Towarzystwo Muzyki Elektroakustycznej, Kraków 1986.

Pobrania

Opublikowane

2025-11-28

Numer

Dział

Artykuły

Jak cytować

Muzyka elektroakustyczna a ruch: aktualizacja metody Émile’a Jaques’a-Dalcroze’a w polskiej praktyce performatywnej. (2025). Civitas Hominibus, 20, 107-118. https://doi.org/10.25312/CH.859