Równość w posiadaniu żon. Problemy życia codziennego w islamskich małżeństwach i jak Koran każe postępować w ich przypadku
DOI:
https://doi.org/10.25312/CH.771Słowa kluczowe:
prawo szariatu, role płciowe, jurysprudencja islamskaAbstrakt
Małżeństwo w islamie, jako kontrakt regulowany przez szariat, odgrywa kluczową rolę w życiu duchowym i społecznym. Nie będąc sakramentem, stanowi umowę, której warunki i przepisy wpływają na funkcjonowanie rodziny. W krajach z islamskim prawem państwowym zauważalne są nierówności płciowe, między innymi w kwestiach poligamii, rozwodów czy praw kobiet. Artykuł analizuje zapytania i fatwy publikowane na platformie Islamweb, łączącej tradycyjne źródła – Koran, hadisy – oraz nauki sunnickich szkół prawa. Szczególna uwaga poświęcona jest interpretacjom dotyczącym małżeństwa, ich wpływowi na codzienne życie muzułmanów oraz współczesnym wyzwaniom w harmonizowaniu tradycji z realiami. Analizy te wzbogacają konteksty społeczne i prawne, podkreślając ich praktyczne znaczenie. Artykuł zagłębia się w interpretację prawa małżeńskiego wśród muzułmanów pod względem realnych problemów życia codziennego.
Pobrania
Bibliografia
Abu Dawood, Sunan Abu Dawood, hadis 2145.
Abu Hamid Al-Ghazali, Ehya Ulum Al Deen [Księga etykiety małżeńskiej], Dar al-Kotob al-‘Elmeyah, Bejrut 2013.
Abu Hamid Al-Ghazali, Ihy’a ‘Uloum Ed-Din, t. 2, Kitab Adab al-Nikah, Dar al-Kotob al-‘Elmeyah, Bejrut 2013.
Ahmad ibn Hanbal, Musnad Ahmad, hadis 20007.
Al-Bukhari, Muslim, hadis 5144, 1409.
Al-Bukhari, Sahih Al-Bukhari, Kitab an-Nikah [Księga Małżeństwa], hadis 5090.
Al-Hattaab, Mawaahib Al-Jaleel Sharh Mukhtasar Khaleel, t. 4, Dar Al-Fikr, Bejrut 2013.
Al-Qurtubi, Al-Jaami‘ li-Ahkaam Al-Qur’an [Kompendium przepisów Koranu], t. 5, Dar Al-Kutub Al-Misriyah, Kair 1964.
Al-Sa‘di, ‘Abdur-Rahman ibn Nasir. Tafseer As-Sa‘di (Tayseer Al-Kareem Ar-Rahman fi Tafseer Kalam Al-Mannan), komentarz do wersetu 4:34.
Al-Tabarani, Al-Mu'jam al-Kabeer, nr 8933.
Ash-Shirbeeni, Mughni Al-Muhtaaj ila Ma‘rifat Ma‘ani Alfadh Al-Minhaaj, t. 4, Dar Al-Kutub Al-‘Ilmiyyah, Bejrut 2013.
At-Tirmidhi, Jami' at-Tirmidhi, hadis 1187.
Darwish N., Okrucieństwo w majestacie prawa. Prześladowanie kobiet w świetle islamu, Wydawnictwo Kefas, Warszawa 2008.
Esposito J.L., Women’s Rights in Islam, „Islamic Studies” 1975, vol. 14(2), s. 99–114.
Hussain S.J., Legal Modernism in Islam: Polygamy and Repudiation, „Journal of the Indian Law Institute” 1965, vol. 7(4), s. 384–398.
Ibn Hajar al-Asqalani, Fath al-Bari (komentarz do Sahih al-Bukhari), t. 9.
Ibn Qudaamah, Al-Mughni, t. 7, Dar Alam Al-Kutub, Rijad 1997.
Koran, J. Bielawski (tłum.), PIW, Warszawa 2006.
Mashhour A., Islamic Law and Gender Equality: Could There Be a Common Ground?: A Study of Divorce and Polygamy in Sharia Law and Contemporary Legislation in Tunisia and Egypt, „Human Rights Quarterly” 2005, vol. 27(2), s. 562–596.
Platonic Marriage, Islamweb, https://www.islamweb.net/en/fatwa/388390/platonic-marriage [dostęp: 19.10.2024].
Riyad as-Salihin, Księga Miscellany, hadis 367, 2013.
Sahih al-Bukhari 2723, księga 54, hadis 12.
Sahih Muslim, Księga 36: Cnoty i przymioty szlachetnych kobiet, hadis 1467.
Stolarczyk M., Iran. Państwo i religia, Wydawnictwo Akademickie Dialog, Warszawa 2014.
The Muslim Family Laws Ordinance, 1961.
Opublikowane
Numer
Dział
Licencja
Prawa autorskie (c) 2025 Akademia Humanistyczno-Ekonomiczna w Łodzi

Utwór dostępny jest na licencji Creative Commons Uznanie autorstwa – Na tych samych warunkach 4.0 Miedzynarodowe.