Niesłyszący nauczyciel w systemie edukacji – szanse i ograniczenia
DOI:
https://doi.org/10.25312/2391-5145.13/2018_169-180Słowa kluczowe:
nauczyciel, głuchy, niesłyszący, słabosłyszący, surdopedagog, kompetencje nauczyciela, cechy osobowości nauczycielaAbstrakt
Zawód nauczyciela stał się dostępny dla osób z uszkodzonym słuchem. Osoby niesłyszące podejmują studia pedagogiczne i chcą pracować w tym zawodzie. Na razie znajdują pracę głównie w szkołach dla dzieci niesłyszących i słabosłyszących. Artykuł omawia kompetencje, jakie powinien posiadać nauczyciel, z uwzględnieniem kompetencji pedagoga pracującego z dziećmi o specjalnych potrzebach edukacyjnych. Osoby niesłyszące same często przeszły drogę kształcenia i wychowania w szkołach dla dzieci niesłyszących, dlatego rozumieją potrzeby dzieci z wadą słuchu, potrafią zrozumieć ich sytuację, specyfikę rozwoju. Mogą pomóc im wejść w świat osób słyszących, a także poznać kulturę i tożsamość głuchych. Artykuł jest próbą pokazania zalet i ograniczeń, jakie mogą wynikać z ubytku słuchu, a które mogą mimo to być pozytywnymi cechami, przydatnymi w pracy z uczniem w szkole.
Pobrania
Bibliografia
Arends R.I., Uczymy się nauczać, WSiP, Warszawa 1994.
Czajkowska-Kisil M., Głusi, ich język i kultura – zarys problematyki, [w:] P. Rutkowski, S. Łozińska (red.), Lingwistyka przestrzeni i ruchu. Komunikacja migowa a metody korpusowe, Wydawnictwo Wydziału Polonistyki Uniwersytetu Warszawskiego, Warszawa 2014.
Grzegorzewska M., Listy do młodego nauczyciela, Państwowe Zakłady Wydawnictw Szkolnych, Warszawa 1957.
Grzegorzewska M., Pedagogika specjalna, Państwowy Instytut Pedagogiki Specjalnej, Warszawa 1964.
Kocoń M., Malik N., Kompetencje komunikacyjne surdopedagoga w zakresie języka migowego w opinii osób słabosłyszących i głuchych, „Rocznik Komisji Nauk Pedagogicznych” 2017, t. LXX.
Korzon A., Specyfika wzajemnej relacji nauczyciel–uczeń w procesie kształcenia dzieci niepełnosprawnych, [w:] Z. Palak (red.), Pedagogika specjalna w reformowanym ustroju edukacyjnym, Wydawnictwo Uniwersytetu Marii Curie-Skłodowskiej, Lublin 2001.
Olszak A., Psychopedagogiczne kompetencje nauczycieli szkół specjalnych, Wydawnictwo Uniwersytetu Marii Curie-Skłodowskiej, Lublin 2001.
Plutecka K., Kompetencje zawodowe surdopedagoga z wadą słuchu, Oficyna Wydawnicza „Impuls”, Kraków 2006.
Prucha J., Pedeutologia, [w:] B. Śliwerski (red.), Pedagogika wobec edukacji, polityki oświatowej i badań naukowych, t. II, GWP, Gdańsk 2006.
Strzyżewska M., Kompetencje nauczycieli uczących dzieci ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi, [w:] K. Ferenz, E. Kozioł (red.), Kompetencje nauczyciela wychowawcy, Wydawnictwo Uniwersytetu Zielonogórskiego, Zielona Góra 2002.
Szczepankowski B., Język migany w szkole. Cz. 1, WSiP, Warszawa 1988.
Szczepankowski B., Niesłyszący – głusi – głuchoniemi. Wyrównywanie szans, WSiP, Warszawa 1999.
Szczepankowski B., Podstawy języka migowego, WSiP, Warszawa 1988.
Szempruch J., Kompetencje i zadania nauczyciela w procesie przekształcania szkoły, [w:] B. Muchacka (red.), Szkoła w nauce i praktyce edukacyjnej, t. I, Oficyna Wydawnicza „Impuls”, Kraków 2006.
Taraszkiewicz M., Jak uczyć jeszcze lepiej! Szkoła pełna ludzi, Wydawnictwo Arka, Poznań 2001.
Tomaszewski P., Rosik P., Czy polski język migowy jest prawdziwym językiem?, [w:] Z. Tarkowski, G. Jastrzębowska (red.), Człowiek wobec ograniczeń. Niepełnosprawność, komunikacja, terapia, Fundacja Orator, Lublin 2002.
Zaborniak-Sobczak M., Tożsamość pedagogów w kontekście wychowania do odpowiedzialności młodzieży z wadą słuchu. Szanse czy zagrożenia, „Annales Universitatis Maria Curie-Skłodowska” 2014, vol. XXVII.
Pobrania
Opublikowane
Numer
Dział
Licencja
Prawa autorskie (c) 2018 Akademia Humanistyczno-Ekonomiczna w Łodzi
Utwór dostępny jest na licencji Creative Commons Uznanie autorstwa – Na tych samych warunkach 4.0 Miedzynarodowe.