Muzyka rockowa a polityka w Polsce: poetyka protestu i oporu w tekstach utworów rockowych
DOI:
https://doi.org/10.25312/2391-5145.13/2018_109-139Słowa kluczowe:
muzyka rockowa, muzyka alternatywna, Polska, transformacjaAbstrakt
Polska scena rockowa i punkowa służyła przez dziesięciolecia jako medium wyrażania antysystemowych wartości. W latach 80. XX wieku, w czasie mrocznych dni stanu wojennego, grupy, takie jak Manaam, Perfect, TSA i Brygada Kryzys szydziły i satyrycznie traktowały władze komunistyczne; ostatnia z nich przestała grać w 1983 roku, po wprowadzeniu stanu wojennego, ale została reaktywowana w roku 1990. Od czasu „wielkiego wybuchu” w 1989 roku zmienili się zarówno gracze związani z establishmentem, jak i natura opozycji rockowej. Zamiast komunizmu obecnie kapitalizm jest postrzegany jako główne wyzwanie przez niektóre zespoły rockowe i punkowe. Polska scena muzyczna jest zatem miejscem występowania różnorodnych perspektyw ideologicznych i muzycznych. Wszystkie odzwierciedlają dylematy współczesnego polskiego społeczeństwa z jego nierównościami, wyzwaniami tożsamościowymi i polaryzacją.
Pobrania
Bibliografia
„Kraków Post”, 7 września 2015, http://www.krakowpost.com/9918/2015/09/the-cult-of-kukiz [dostęp: 10.10.2018].
„Newsweek” (edycja polska), nr 21/2016, http://www.newsweek.pl/plus/spoleczenstwo/big-cyc-i-krzysztof-skiba-wsparli-kod-dlaczego-,artykuly,385600,1,z.html [dostęp: 10.10.2018].
„The Guardian”, 24 września 2011, http://www.theguardian.com/commentisfree/belief/2011/sep/24/sunday-satanist-voice-new-poland/print [dostęp: 10.10.2018].
„Wiener Zeitung”, 7 maja 2016, http://www.wienerzeitung.at/nachrichten/europa/europastaaten/817334_Wir-bleiben-in-Europa.html [dostęp: 30.10.2016].
Beats of Freedom Premieres in Poland, „Kraków Post” 12 marca 2010, http://www.krakowpost.com/article/1944 [dostęp: 10.10.2018].
Dee Snider’s PMRC Senate Hearing Speech (Full), http://loudwire.com/twisted-sisters-dee-snider-1985-pmrc-senate-hearing/ [dostęp: 17.09.2018].
Frank Zappa at PMRC Senate Hearing on Rock Lyrics, https://www.youtube.com/watch?v=hgAF8Vu8G0w [dostęp: 17.09.2018].
Gnoiński L., Skaradzinski J., Encyklopedia polskiego rocka, Wydawnictwo In Rock, Konin 1996.
Kan A., Hayes N., Big Beat in Poland, [w:] S. Ramet (red.), Rocking the State: Rock Music and Politics in Eastern Europe and Russia, Westview Press, Boulder Colorado 1994.
Lastovsky A., Ideas and Practices of the Skinhead Youth Counterculture in Belarus, „Political Sphere” 2008, No. 11.
Marciniak M., Transnational Punk Communities in Poland: From Nihilism to Nothing Outside Punk, Lexington Books, Lanham 2015.
Pankowski R., The Populist Radical Right in Poland, Routledge, Abingdon–New York 2010.
Patton R., The Communist Culture Industry: The Music Business in 1980s Poland, „Journal of Contemporary History” 2012, Vol. 47, No. 2.
Pekacz J., On Some Dilemmas of Polish Post-Communist Rock Culture, „Popular Music” May 1992, Vol. 11, No. 2.
Polskie Radio, 14 października 2011, http://www.thenews.pl/1/9/Artykul/56807,Public-TV-sacks-Satanic-rocker-from-talent-show [dostęp: 10.10.2018].
Polskie Radio, 19 sierpnia 2011, http://www.thenews.pl/1/9/Artykul/53634,Bibleripping-rock-star-cleared-in-court [dostęp: 10.10.2018].
Polskie Radio, 2 lutego 2016, http://www.thenews.pl/1/9/Artykul/239013,Politician-poll-Kukiz-ranked-as-Poles-preferred-drinking-partner [dostęp: 10.10.2018].
Polskie Radio, 7 października 2011, http://www.thenews.pl/1/9/Artykul/56420,’Satanic’-rocker-’heals’-wheelchairbound-guitarists [dostęp: 10.10.2018].
Polskie Radio, 8 stycznia 2013, http://www.thenews.pl/1/9/Artykul/123543,Death-metal-star-to-be-retried-for-insulting-religion [dostęp: 10.10.2018].
Rabiański R., Krakowska scena muzyczna. Encyklopedia, Musica Jagellionica, Kraków 2006.
Ramet S., Shake, Rattle, and Self-Management: Making the Scene in Yugoslavia, [w:] S. Ramet (red.), Rock Music and Politics in Eastern Europe and Russia, Westview Press, Boulder Colorado 1994.
Ramet S., Social Currents in Eastern Europe: The Sources and Consequences of the Great Transformation, Duke University Press, Durham 1995.
Ramet S., Zamascikov S., Bird R., The Soviet Rock Scene, [w:] S. Ramet (red.), Rocking the State: Rock Music and Politics in Eastern Europe and Russia, Westview Press, Boulder Colorado 1994.
Reuters, 7 maja 2016, http://www.reuters.com/article/us-poland-protest-idUSKCN0XY0EY [dostęp: 10.10.2018].
Ritter R., 1968’ – the Emergence of a Protest Culture in the Popular Music of the Eastern Bloc?, [w:] B. Kutschke, B. Norton (red.), Music and Protest in 1968, Cambridge University Press, Cambridge 2013.
Slavorum, Polish rock and pop music, styczeń 2014, https://www.slavorum.org/forum/topic/polish-rock-and-pop-music/ [dostęp: 10.10.2018].
The Nizkor Project, The Skinhead International: Poland, http://www.nizkor.org/hweb/orgs/american/adl/skinhead-international/skins-poland.html [dostęp: 10.10.2018].
Voice of America, 12 lipca 2016, http://www.voanews.com/content/poland-clash-of-cultures-escalates/3415435.html [dostęp: 10.10.2018].
Pobrania
Opublikowane
Numer
Dział
Licencja
Prawa autorskie (c) 2018 Akademia Humanistyczno-Ekonomiczna w Łodzi
Utwór dostępny jest na licencji Creative Commons Uznanie autorstwa – Na tych samych warunkach 4.0 Miedzynarodowe.